Tack till Pan-Vision/Folkets Bio för recensionsexemplaret
Pastorn - Burghart Klaußner Pastorns fru - Steffi Kühnert
Doktorn - Rainer Bock Barnmorskan - Susanne Lothar
Klara - Maria-Victoria Dragus Martin - Leonard Proxauf
Anna - Roxane Duran Ferdinand - Theo Trebs
Sigmund - Fion Mutert Karli - Eddy Grahl
Adold - Levin Henning Margarete - Johanna Busse

Den tysk-österrikiska regissören Michael Haneke har av många kallats för en av Europas bästa och mest nyskapande regissörer, och har vunnit ett flertal priser genom åren. En av hans mest framgångsrika filmer var Funny Games från 1997, häromåret gjordes i amerikansk nyfilmatisering i regi av Haneke själv. Han har även legat bakom filmer som Dolt hot och Pianisten. Senast skrev och regisserade Michael det kritikerrosade och prisbelönade tyska dramat Det vita bandet, som vann Guldpalmen i Cannes 2010 och dessutom var nominerad till en Oscar för bästa utländska film.

I en liten protestantisk by i norra Tyskland 1913 - något år innan första världskriget bryter ut - råder en auktoritär ordning där männen bestämmer allt och barnen uppfostras till att lyda. Där finns en mäktig baron som styr hela staden, en konservativ pastor med sina barn, en läkare som är änkling och en nytillkommen ung lärare. Några märkliga olyckor börjar inträffa i samhället, som börjar med att den lokala läkaren ramlar av en häst genom en avsiktligt upplagd snubbeltråd. Snart glöms olyckorna bort av de flesta, men läraren börjar utreda vad som egentligen pågår...

Michael Haneke har absolut gjort en del bra filmer genom åren, även fast han aldrig tillhört någon av mina favoritregissörer. Det vita bandet förändrar inte mina åsikter om honom, fast avsikten och storyn är det absolut inget fel på. Det är en intressant och fascinerande historia, och filmen tar upp ett intressant och tänkvärt budskap som stannar kvar långt efter att man sett klart filmen. Michael Haneke har definitivt haft de bästa avsikter bakom filmen, och det märks att mycket tid lagts på research. En mer realistisk film är svårt att hitta, för här känns allting autentiskt in i minsta detalj.

Det är en lågmäld och finstämd film, som erbjuder en imponerande stämning och tidskänsla. Det är intressanta tidsporträtt och personporträtt som erbjuds, och man blir engagerad över vad som händer. Men det är också en mycket långsam och bitvis rentav seg film, där de flesta scener pågår lite för länge och där tempot till sist blir lite för lågt. Med en speltid på just över 2 timmar och 20 minuter blir det en utmaning även för de mest tålmodiga, och det blir lite för mycket av det goda. Jag önskar att filmen kunnat kortas ner med minst 20 minuter; då hade den förmodligen inte upplevts fullt lika seg. Den här sortens långsamma och lågmälda filmer har absolut en charm och poäng, och den här storyn hade verkligen inte gjort sig bra som en snabb actionthriller. Men någon stans måste gränsen gå, och här anser jag att den gränsen är passerad.

Det är också en ganska rörig film, med många rollfigurer och där det ibland inte är helt enkelt att hålla isär vilka alla är. Förmodligen hade den vunnit på om persongalleriet kunnat minskas ner en smula, för att försöka lära känna alla i en hel by blir lite väl mycket. I bästa Michael Haneke-stil erbjuds vi inte heller många svar, utan det är många obesvarade frågor som vi aldrig får någon egentlig klarhet i. En del kan man gissa sig till, men vissa annat är i stort sett omöjligt att få någon klarhet i. Slutet känns alldeles för abrupt, och efter att ha suttit mig igenom en så lång film hade jag väntat mig en lite större belöning i att åtminstone få vissa klara besked.

Under tiden man ser Det vita bandet så känns den fascinerande och engagerande, men i efterhand är det för mycket jag stör mig på för att verkligen känna mig helt nöjd. Filmen har en del otäcka scener och en milt obehaglig story, men den griper aldrig riktigt tag i mig och den lyckas aldrig riktigt att beröra. Det beror till stor del på att man känner en tydlig distans till vad som händer; allt ifrån foto till manus återspeglar just en distanserande känsla där det ska kännas mer som en återberättelse i efterhand. Det är förstås fullt avsiktligt och har en viss berättarteknisk poäng, men i det här fallet gör distansen till vad som händer att jag aldrig riktigt engageras så mycket som jag hade önskat. Till viss del kompenseras de här bristerna av det intressanta budskapet och premissen samt den hyfsat originella stilen. Men jag tycker ändå inte att det håller riktigt hela vägen.

Fotot är förstklassigt, och filmen har ett starkt bildspråk och är dessutom helt och hållet i svart-vitt. Det märks att mycket energi lagts åt detaljrikedom och bildkomposition, och att ingenting har lämnats åt slumpen. Även i övrigt har filmen en naken stil, med enkel scenografi och ingen som helst bakgrundsmusik. Det låter inte särskilt lockande, men fungerar över förväntan i det här fallet. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och alla gör imponerande insatser. Jag uppskattar också att filmteamet valt att satsa på okända skådespelare för realismens skull.

Jag ställer mig lite kluven till Det vita bandet och att sätta betyg på den har varit en svår uppgift. Visuellt och tekniskt är filmen närmast fulländad, och såväl story som budskap imponerar också stort. Men den lite väl långsamma berättarstilen och det faktum att för många obesvarade frågor återstår gör ändå att jag inte kan känna mig helt nöjd. Det vita bandet är visserligen en bra och fullt sevärd film, men den har inte blivit lika märkvärdig och minnesvärd som den borde ha kunnat bli. Betygsmässigt kan jag i slutändan inte ge den något annat än en svag sjua.

DVD-utgåvan innehåller två DVD-skivor, varav den andra enbart ägnas åt extramaterial; detta trots att DVD-omslaget märkligt nog inte nämner ett ord om vare sig dubbeldiscutgåvan eller extramaterialet. Bilden är i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Det finns två ljudspår; ett i stereo och ett i Dolby Digital 5.1, men det sistnämnda spåret är enligt uppgift felaktigt. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har textning på de fyra skandinaviska språken, men det finns tyvärr ingen textning för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Direkt därpå kommer vi till huvudmenyn, som är stillastående och engelskspråkig med lite för högljudd bakgrundsmusik.

På den första skivan finns enbart filmen, och allt extramaterial ligger på disc 2. Den inleds med en bakom kulisserna-dokumentär på 38 minuter, som till största delen berättas av Michael Haneke. Det är intressant och innehåller en del matnyttig information, men jag tycker inte att intresset hålls vid liv under hela tiden. Framförallt saknar jag att få veta mer om storyn, som han inte nämner särskilt mycket om. Vidare återfinns ett porträtt på Michael Haneke på närmare 50 minuter, som inledningsvis är småintressant men som snabbt går över till den sedvanliga sortens skryt över inblandade. Därefter hittar vi ett 18 minuter långt reportage från filmfestivalen i Cannes 2009, där största delen ägnas åt dess presskonferens med Haneke och en del av skådespelarna. Det är hyfsat intressant, men imponerar inte alltför mycket. Slutligen finns även en 15 minuter lång intervju med Michael Haneke, som är ganska intressant men som åtminstone bitvis känns som upprepningar av övrigt extramaterial. Tyvärr finns ingen svensk text till något av extramaterialet, utan dessa presenteras på tyska med engelsk text. Då tempot är snabbt och texten bitvis försvinner väldigt snabbt är det inte helt oproblematiskt att hänga med i den engelska texten. Jag hade verkligen föredragit svensk text, som vid tyskspråkigt material bör vara betydligt lättare att hinna med att läsa och förstå.

Recensionen skriven: 25 mars 2011

Recensionen har lästs 1571 gånger av 909 personer, sedan den 25 mars 2011

Film/serie * * * * * * *