Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Tim - Paul Rudd Barry - Steve Carell
Julie - Stephanie Szostak Darla - Lucy Punch
Kieran Vollard - Jemaine Clement Lance Fender - Bruce Greenwood
Therman Murch - Zach Galifianakis Caldwell - Ron Livingston
Robin - Andrea Savage Mueller - David Walliams
Martha - Alex Borstein Susana - Kristen Schaal

Den amerikanska regissören och producenten Jay Roach har främst blivit känd för sina framgångsrika komedier, där Släkten är värst och Familjen är värre tillhör de största succérna. Han har även gjort flera av Austin Powers-filmerna, och nu senast den Golden Globe-belönade TV-filmen Recount. Hans senaste film var familjekomedin Dinner for Schmucks, som är en nyfilmatisering av den franska komedin En mycket speciell middag från 1998, som mig veterligen aldrig släppts på DVD i Sverige.

Tim är en framstående mellanchef inom reklambranschen, men vill gärna komma ännu längre upp. Han drömmer om att få jobba bland högdjuren på sjunde våningen, men för att komma så långt måste man komma bra överens med VD:n Fender. Fender arrangerar varje månad en middagsbjudning för "idioter", där den anställda som kan ta med den största idioten som gäst vinner och blir befordrad. Tims flickvän Julie tycker att konceptet är motbjudande, och övertalar honom att inte gå med på det. Men när han strax därpå träffar skattmasen Barry, som roar sig med att skapa konstverk med uppstoppade möss, kan han inte motstå frestelsen...

Jag har tyvärr inte sett den franska förlagan, men jag kan inte förneka att grundstoryn är kul. Och dessutom hemsk; jag hoppas innerligt att sådana här middagar inte existerar i verkligheten. Det är en genomarbetad och intressant historia, som blandar humor med visst allvar på ett fint sätt. Och visst är det en ganska rolig film, där man får skratta då och då. Ibland är det riktigt roligt, och ibland småroligt som mest lockar till småfniss. Men tyvärr är det ganska långt mellan de riktigt stora skratten, och ibland kan det gå 20 minuter mellan varje skratt. Det är alldeles för mycket för en komedi, och då hjälper det inte så mycket att det mellan varven är riktigt kul. Alltför ofta känns det tyvärr mer pinsamt än roligt, och en del av humorn känns alltför smaklös.

Det gör heller inte saken bättre att de allra flesta rollfigurer förblir endimensionella och/eller stereotypa, och den enda som känns äkta och har ett påtagligt djup är just Tim. Tyvärr har Barry blivit alldeles för överdriven och tillgjord, då han helt saknar allt vad social kompetens heter. Visst menar han väl, men när han blivit så tillspetsad så blir det åtminstone då och då mer irriterande än roligt. Jag blev också besviken över att Tims flickvän Julie blivit alltför endimensionell, och får inget djup alls. Hennes roll är också tämligen onödig, vilket är tråkigt då hon haft potential att bli intressant. Med så många överdrivna och endimensionella rollfigurer är det svårt att bli riktigt engagerad, och när filmen försöker sig på ett mer allvarligt och djupt drama misslyckas det därför markant. När Dinner for Schmucks försöker sig på att vara rolig, så är den ofta det. Men som drama fungerar det inte särskilt bra, och gör att det vid ett flertal tillfällen blir segt.

Dessutom har manusförfattaren varit överambitiös och velat berätta om alldeles för mycket. Filmen innehåller allt och lite till, och det är en invecklad och omfattande historia med flera utsvängningar som berättas. Faktum är att när vi väl kommer fram till middagen från titeln som storyn kretsar kring, så har redan en timme och en kvart gått av filmen. Före det finns bl.a. långa introduktioner och inte minst en för lång sidohistoria kring Tims f.d. flickvän och stalker Darla. Faktum är att filmen klockar in på ganska precis 1 timme 50 minuter, och det är för långt för den här sortens relativt lättsamma komedier. Ett flertal scener är antingen för långa eller helt onödiga, och tillför egentligen ingenting. Men mellan varven är det både finurligt och roligt, och därför blir det bitvis riktigt underhållande.

Fotot är ganska bra och fyller sin funktion. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Paul Rudd spelar övertygande som Tim. Tyvärr är Steve Carrell inte lika bra, och periodvis spelar han över å det grövsta. Ibland gör han en ganska naturlig och bra rolltolkning, men alltför ofta blir det så kraftigt överspel att man snabbt driver sig till vansinne på hans rollfigur. Stephanie Szosta spelar bra som Tims flickvän, men får tyvärr inte mycket att arbeta med i sin alltför stereotypa roll. Lucy Punch spelar suveränt som Tims minst sagt galna stalker, och är ett exempel på ett mer behagligt och lagom överdrivet överspel. Resten av ensemblen är bra, och vore det inte för Steve Carrell hade jag blivit mycket nöjd med hela rollbesättningen.

Dinner for Schmucks är en underhållande och trevlig film, som bitvis är riktigt rolig men som bitvis mest är allmänt pinsam. Om filmen kunnat kortas ner med minst 20 minuter hade den förmodligen upplevts mycket bättre, för det finns lite för många onödiga eller utdragna scener. Därför blir filmen tyvärr inte alls särskilt minnesvärd, men trots bristerna duger den absolut som underhållning för stunden. Det är inget jag vill se om, men heller inget jag ångrar att jag sett. Därför når filmen upp till en svag sexa i betyg, vilket är tråkigt för en film som haft så fin potential och så många bra skådespelare.

Recensionen skriven: 22 mars 2011
Senast uppdaterad: 23 mars 2011

Recensionen har lästs 3584 gånger av 2147 personer, sedan den 22 mars 2011