David Burnham - Shawn Roberts Millroy - David Aaron Baker
Whitehouse - Jay Sanders Senator Jim Pine - Damian Young
Melissa - Caterina Scorsone Moore - Denis O'Hare
Inspektör Darcy Jones - Gbenga Akinnagbe Agent One - Frank Grillo
Polischefen - Wayne Duvall Inspektör Vicki Hurd - Christy Scott Cashman
Emma som barn - Gabrielle Popa

Den nyzeeländska regissören Martin Campbell och den skotska manusförfattaren Troy Kennedy-Martin ansvarade 1985 för en mångfaldigt prisbelönad miniserie på brittiska BBC, där vi fick följa en polisinspektör och hans utredning av mordet på sin dotter. Serien fick titeln Edge of Darkness och bestod av sex entimmeslånga avsnitt. Såvitt jag vet har denna serie dock aldrig visats i Sverige. Nu har en nyfilmatisering av den klassiska TV-serien skett, och detta i form av en långfilm som nu går upp på biografer. Precis som i serien är det Martin Campbell som stått för regi, och även denna gång har den brittiska public-service-TV:n BBC producerat; om än den här gången i samproduktion med amerikanska bolag. I centrum står kriminalinspektören Thomas Craven, som arbetat i många år i Boston. Han är frånskild, och har en 24-årig dotter vid namn Emma. Men hans tillvaro förändras drastiskt när Emma blir ihjälskjuten av en maskerad man vid sin egen ytterdörr, och gärningsmannen bara skriker efternamnet Craven innan han skjuter. Polisen drar snabbt slutsatsen att mördaren tänkt skjuta Thomas men missat, och Thomas lyckas övertala polisledningen om att själv få förbli inblandad i utredningen. Men när han börjar utreda dotterns förehavanden, får han snabbt skäl att misstänka att det kanske inte var han själv som var mördarens tilltänkta offer. När han utreder Emmas arbetsplats, kommer han snart en högskalig konspiration på spåren och försätter sig också själv i fara.

Man kan knappast påstå att Edge of Darkness är en alltför originell eller nyskapande film. Vi har sett liknande handlingar ett flertal gånger på senare tid, och storskaliga konspirationer är det knappast någon brist på i moderna thrillers. Men det här är ändå en intressant och välgjord film, som håller intresset vid liv merparten av tiden och där man vill se vad som kommer att hända. Någon alltför trovärdig film är det inte - i verkligheten är det förstås knappast troligt att en polis själv kommer att få vara inblandad i utredningen av mordet på sin dotter, men om man bara kommer över den premissen så är det överlag en engagerande och fängslande film. Under en stor del av tiden är också ganska mycket realistiskt och jordnära, och de första två tredjedelarna tyckte jag om filmen.

Det finns dock tre problem som gör att helhetsintrycket sänks. För det första blir storyn lite väl tillspetsad mot slutet, och det känns som att det skruvats några gånger för mycket. I slutet har därför trovärdigheten sjunkit till botten, och det blir lite för mycket av allting. Då börjar också Thomas Craven att bete sig alltmer osympatiskt, och det blir svårare och svårare att kunna känna medlidande för honom; något som inte borde vara svårt för en rollfigur som just förlorat sin dotter. Dessutom verkar manusförfattarna ha velat berätta lite för mycket, vilket gissningsvis beror på den omfattande förlagan - det är trots allt inte lätt att sammanfatta en sex timmar lång serie till två timmar. Det är många sidohandlingar och händelseförlopp som tas upp, och dessutom ganska många rollfigurer, vilket gör att filmen bitvis känns lite spretig. Storyn vävs inte riktigt ihop lika tillfredsställande som man hade kunnat önska, vilket blir mest påtagligt i slutet. Då filmen inte gärna hade kunnat förlängas särskilt mycket för att ge de enskilda beståndsdelarna mer utrymme, så hade filmen förmodligen vunnit på att koncentrera sig på huvudintrigen (som även den är nog komplicerad).

Det tredje problemet är att tempot blivit minst sagt ojämnt. Vissa perioder är det ganska utdraget och segt, för att nästan sekund bli oerhört intensivt och spännande. Ett lite jämnare tempo hade definitivt inte skadat, och framförallt få bort de långsammaste scenerna som inte riktigt passar in i en thriller. Men mellan varven och i synnerhet under de första två tredjedelarna är det ändå en bra film, som lyckas att engagera nästan hela tiden. Någon alltför överraskande film är det inte, men samtidigt är den inte förutsägbar utan håller intresset vid liv. Åtminstone en del rollfigurer är sympatiska, och de större rollerna känns någorlunda mångbottnade. Somliga har dock inte fått lika stort utrymme som jag hade önskat, och framförallt reagerade jag över vissa personer som inledningsvis ser ut att vara viktiga för storyn men som därefter nästan försvinner helt. Det gäller bl.a. dotterns väninna Melissa, som är en intressant karaktär i grund och botten men som under stora perioder fått alldeles för lite utrymme. Dessutom förekommer vissa logiska luckor, och man kan också fråga sig vad resterande poliser egentligen sysslar med - oftast ser vi nämligen enbart Thomas, och rimligen bör de andra inspektörerna också göra något.

Edge of Darkness är dock absolut en välgjord och snygg film, med imponerande stilistisk inramning, ett snyggt foto och ett effektivt bildspråk. Det är effektivt klippt och musiken är överlag bra, men vid ett par tillfällen reagerade jag på lite väl övertydlig bakgrundsmusik som hellre drar uppmärksamheten till sig än att förmedla en stämning från bakgrunden. Skådespelarinsatserna är bra, och Mel Gibson spelar övertygande och trovärdigt i den klart största rollen som inspektör Craven. Ray Winstone är också riktigt bra som Jedburgh, och Danny Huston gör en stabil och fin insats som Bennett. Jag blev också imponerad över den serbisk-australiensiska skådespelerskan Bojana Novakovic i den ganska lilla rollen som dottern Emma och Caterina Scorsone (mest känd från kriminalserien Missing spelar som vanligt utmärkt som Melissa. Edge of Darkness är en ojämn film, men den är överlag bra och lyckas att både engagera och förmedla en övertygande stämning och spänning med förhållandevis enkla medel. Jag hade önskat ett jämnare tempo och ett bättre slut, men det är ändå en bra och fullt sevärd film som kan rekommenderas för de flesta. Filmen är dock inte alltför minnesvärd och jag ser inget skäl att kosta på att se den på bio, varför jag nöjer mig med en stark sexa i betyg.

Recensionen skriven: 5 februari 2010
Senast uppdaterad: 5 februari 2010

Recensionen har lästs 3465 gånger av 1893 personer, sedan den 5 februari 2010