Regi: John Maybury
Manusförfattare: Sharman Macdonald
Dylan Thomas - Matthew Rhys Caitlin MacNamara - Sienna Miller
Vera Phillips - Keira Knightley William Killick - Cillian Murphy
Ruth Williams - Lisa Stansfield Anthony Devas - Alastair Mackenzie
Nicolette - Camilla Rutherford David Talbot Rice - Richard Dillane

Den brittiska författaren och poeten Dylan Thomas anses av många vara en av 1900-talets mest inflytelserika och betydelsefulla sådana, och har skrivit ett flertal kända dikter som många känner till; även om han nog får anses som mer känd i Storbritannien än i Sverige. I takt med att allt fler filmade biografier om mer eller mindre kända personer släpps världen över, så var det förstås bara en tidsfråga innan detsamma gäller Dylan Thomas. Bakom regi står den erfarne musikvideoproducenten John Maybury och filmens producent Rebekah Gilbertson är barnbarn till Vera Phillips och William Killick, som är två av de centrala rollfigurerna. I Sverige släpptes filmen direkt på DVD. Händelserna utspelas inledningsvis i London, mitt under andra världskriget; en tid då det i och med bombningar inte var särskilt säkert att bo i London. Den walesiska poeten Dylan Thomas stöter ihop med sin forna ungdomskärlek Vera Phillips, och de blir genast attraherade av varann på nytt - detta trots att Dylan numera är gift med den frisinnade Caitlin. När soldaten William Killick börjar stöta på Vera, så inleder de ett förhållande och gifter sig snart; något som gör Dylan svartsjuk. Men efter att William skickas utomlands intensifieras istället relationen mellan Vera, Dylan och Caitlin - alla tre flyttar till landsbygden i Wales, och det skapas ett starkt och ovanligt band.

Jag har aldrig varit särskilt insatt i Dylan Thomas liv eller dikter, så jag kan inte uttala mig om hur nära sanningen filmen kommer. Men då anhöriga varit inblandad i produktionen, så bör man nog kunna förmoda att det väsentliga ligger relativt nära de verkliga händelserna. Det är onekligen en intressant grundstory, och det är fascinerande och intressanta personer som vi får lära känna. Då Dylan Thomas var en så betydelsefull person, är det också hög tid att en film görs om hans liv. Inledningsvis började jag dock undra vad jag egentligen hade gett mig in i, då det till en början kändes ganska rörigt och allmänt osammanhängande. Den röda tråden mellan scenerna är tunn, och egentligen händer inte mycket. Därför blev också filmen ganska oengagerande och bitvis rentav tråkig. Det är också ganska segt och onödigt utdraget. Man kan också tycka att konceptet med högläsning av Dylans dikter som en form av berättarröst har överutnyttjats. Med tanke på att Dylan Thomas var poet är det ett smart och effektivt sätt att återkoppla till hans verk, men det har blivit lite för mycket av det goda och när det förekommit ett flertal gånger är det inte längre lika charmigt som de första gångerna. Men dessbättre ökar kvaliteten allt eftersom filmen fortlöper, och i synnerhet under dess andra halva (då handlingen flyttas till Wales istället för London) blir det mycket bättre. Då blir det en intressant historia, som trots allt lyckas att engagera och ibland även beröra, samtidigt som den förmedlar fascinerande människoöden på ett skickligt sätt. Då börjar det också hända lite mer, och även om det fortsättningsvis alltjämnt är en relativt tunn story, så blir det i alla fall intressant och sammanhängande.

The Edge of Love skiljer sig från många andra filmer, genom att den inte följer traditionella dramaturgiska principer. Här finns ingen egentlig protagonist och heller ingen antagonist. Man kan heller inte påstå att Dylan Thomas är den egentliga huvudpersonen under hela filmen, då de båda kvinnorna Caitlin och Vera är minst lika viktiga för handlingen. Att frångå normal dramaturgi är förstås bra för trovärdighetens skull, för i verkligheten finns trots allt sällan helt goda eller onda personer. Men att bygga upp en film på det här sättet medför också att det för många lätt blir tråkigt, och det kan orsaka viss frustration att inte veta exakt hur man ska ställa sig till de inblandade. Karaktärsporträtten varierar en del, och bäst ställt är det med Caitlin och Vera. De framstår båda som mångbottnade och fascinerande rollfigurer, med både bra och mindre bra sidor och med många mänskliga drag. Det är inte lika gott ställt med Dylan Thomas, som sannerligen inte framställs på ett särskilt sympatiskt sätt. Ärligt talat framstår han ofta som en allmän skitstövel, och därför är det ibland svårt att förstå varför såväl Caitlin som Vera skulle dras till honom. Det är möjligt att det trots allt överensstämmer med verkligheten, men personligen skulle jag tro att han trots allt bör ha haft andra sidor också. Att få se dessa på ett tydligare sätt vore onekligen önskvärt för trovärdigheten, och för att få filmen att bli mer berörande. Istället är det vänskapen mellan Vera och Caitlin som blivit mer intressant, och förvånansvärt trovärdig även om man kan ifrågasätta hur de kunnat bli vänskapliga efter omständigheterna. William har blivit helt endimensionell, och får aldrig något djup eller ens särskilt stort utrymme i historien. Filmen har ett lugnt och närmast filosofiskt tempo, som visserligen har sin charm men som har gått lite för långt. Särskilt under dess första halva har det blivit för segt och utdraget, och filmen hade vunnit på ett snabbare tempo och kortare speltid.

Visuellt och estetiskt är det dock en storslagen film, med utmärkt foto och övertygande scenografi. Filmmakarna har på ett imponerande sätt lyckats att porträttera precis rätt tidsbild, och det känns verkligen som tidigt 1940-tal på alla sätt och vis. Färgerna är ofta lite svaga och urblekta, vilket också bidrar till rätt tidskänsla utan att gå till överdrift. Trots liten budget framställs också bombningarna i London på ett realistiskt sätt, och filmen har ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet amerikanska Sienna Miller är lysande som Dylans fru Caitlin. Hon spelar övertygande och trovärdigt, och närvarokänslan är total. Överlag är hennes brittiska accent trovärdig, även om hon ibland svajar till med fel dialekter. Matthew Rhys spelar också bra som Dylan. Keira Knightley är onekligen en utmärkt skådis, och även här spelar hon ganska bra som Vera, men åstadkommer inte tillräckligt många nyanser. Ärligt talat brukar Keira spela bättre än så här i andra filmer, vilket får mig att misstänka att det åtminstone delvis kan vara ett problem med regin. De tre huvudrollsinnehavarna har stark personkemi mellan varann, vilket också förhöjer den realistiska känslan. I övrigt är det bra skådisar, även om ingen direkt utmärker. Sammanfattningsvis blev jag inte direkt överförtjust i The Edge of Love, som hade haft potential att bli mycket bättre med samma förutsättningar. Särskilt inledningsvis engagerar den inte tillräckligt, men därefter blir det bättre och bättre, för att kulminera med riktigt intressanta scener. Det utmärkta fotot och de fina skådespelarna hjälper också till, och därför är det trots allt fördelarna som väger över. Det har blivit en ganska bra och intressant film, som är väl värd att ses för de flesta. Men samtidigt är det en ganska lättförglömlig film, som inte lämnar något bestående intryck hos mig; fascinerande karaktärer och händelser till trots.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket i klartext innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV medan det på 4:3-TV blir smala svarta fält upp- och nedtill. Ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den något ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och kan bli lite svårläst på mindre TV-apparater. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. I likhet med de flesta andra nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen sedvanlig huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen startat. Det finns heller inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt. Enligt uppgift har filmens utländska DVD-utgåvor en del extramaterial, däribland ett kommentatorspår och bakom kulisserna-dokumentär. Vi går miste om allt detta i Skandinavien, och det är verkligen tråkigt att Nordisk Film inte kunnat eller velat licensiera det materialet även till den skandinaviska utgåvan. Det här är också den sortens film där åtminstone jag verkligen hade velat se någonting extra, för att exempelvis få en inblick i de verkliga händelserna.

Recensionen skriven: 28 augusti 2009
Senast uppdaterad: 28 augusti 2009

Recensionen har lästs 4218 gånger av 2235 personer, sedan den 28 augusti 2009