Lotta - Anki Larsson Tomas - Jörgen Thorsson
Dr Dahlin - Sven-Åke Gustavsson Oskar - Jonatan Rodriguez
Ebba - Helena Gezelius Alice - Rebecka Nyberg
Programledare - Richard Ulfsäter Jurymedlemmar - Lars Bethke / Josefin Crafoord / Dogge Doggelito
Styrbjörn - Sören Källstigen One night stand - Maja Christenson
Tonårsfan - Fanny Klefelt Sommartjej - Anna Åström

Den svensk-brittisk-tyska regissören och manusförfattaren Lisa James Larsson, ursprungligen från Tyskland och uppvuxen i Storbritannien, debuterade med den engelskspråkiga kortfilmen Pussyfooting gjord som examensarbete på Dramatiska Institutet. Hon har därefter etablerat sig som kortfilmsregissör med Små barn, stora ord 2011 och fjolårets novellprisnominerade drama Liv, lust & längtan. Nu har hon långfilmsdebuterat, med den romantiska dramakomedin Ego som nu går upp på svenska biografer.

Den 25-åriga Sebastian är en ytlig och självupptagen kille, som mest lever på sina föräldrars pengar och roar sig med alkoholdrickande och regelbundna engångsligg med så attraktiva kvinnor som möjligt. Han jobbar som butiksbiträde, där han försöker vara så oansvarig som det överhuvudtaget är möjligt. Helst av allt vill han slå igenom som sångare, och efter att ett skivbolag visat intresse för hans demo ser det ut att kunna bli verklighet. Men hans tillvaro förändras när han, glad i hågen efter att ha blivit erbjuden skivkontrakt, inte ser sig för och bokstavligt talat springer in i en stolpe på gatan - och till råga på allt blir blind av olyckan. Hans liv förändras drastiskt, och hans föräldrar vill hjälpa honom genom att anställa en assistent för att hjälpa Sebastian med vardagliga sysslor. Det blir den trevliga och karismatiska Mia, och hon och Sebastian börjar snart att umgås mer och mer...

Ego har en förvånansvärt originell premiss, och det är få filmer genom åren som kretsat kring blindhet på det här sättet. Jag uppskattar premissen, men upplägget som sådant är definitivt betydligt mindre originellt - trots allt finns det ju hur många exempel som helst på historier om någon mer eller mindre vidrig person som sakta men säkert förändras (se bara på Charles Dickens klassiker En spökhistoria vid jul, som den här filmen har vissa tematiska likheter med). Men det är en intressant och fascinerande historia, som också blivit en ganska bra film. Visst är det en smula tillspetsat, och att någon blir blind av att gå in i en stolpe måste tillhöra extrema undantagsfall. Men kommer man bara över en och annan trovärdighetsaspekt, så är det en charmig och underhållande film som väntar.

Det finns en del humor, och man får skratta lite grand. Men trots kategoriseringen som komedi är det långt ifrån någon stor skrattfest, och jag skulle hellre vilja klassa Ego som ett romantiskt drama kryddad med viss humor. Det blir aldrig mer än småroligt, och de klockrena poängerna lyser helt med sin frånvaro. Men som dramakomedi med tyngdpunkten på drama fungerar det bättre, och det har blivit en underhållande och engagerande film som håller intresset vid liv. Särskilt under filmens första halva är det en riktigt trevlig och charmig film, trots alldeles för många klichéer.

Dock har Sebastian blivit en så fruktansvärt ytlig, utseendefixerad och egocentrisk kille, så att hälften vore nog. Det gör att det blir svårt att faktiskt sympatisera med honom, även fast man självklart till viss del tycker synd om någon som blir blind. Men Sebastian har blivit så tillspetsad så att det under delar av filmen är omöjligt att känna särskilt mycket mer än irritation för honom, och jag tycker att manusförfattaren överdrivit hans karaktärsdrag lite för mycket. Visst finns det alldeles för många ytliga personer här i världen, men det bör vara få som är fullt så här extrema då Sebastian inte bara är ytlig och egoistisk, utan dessutom rentav manipulativ (för att inte säga elak). Eller vad sägs om att bli av med alla tjejer han legat med genom att morgonen efter låtsas som att hans mormor har dött...? Åtminstone för mig framstår det som väl osmakligt. Självklart är det nödvändigt för honom att framstå som osympatisk och ytlig för att den här premissen ska fungera, men det borde finnas någon gyllene medelväg så att man åtminstone till viss del fortfarande kan känna för honom. Däremot framstår Mia som en mycket vettig och trevlig tjej, som är lätt att känna för och tycka om. Men vad exakt hon lyckas att se hos Sebastian är åtminstone bortom mitt förstånd...

Under filmens andra halva tycker jag dessutom att Ego börjar kretsa för mycket kring det kraftigt Talang-inspirerade TV-programmet, som gör att Sebastians inre utveckling hamnar i skymundan till förmån för hans musikkarriär. Det känns inte alls lika intressant, och dessutom tycker jag inte att hans sångröst är jättemärkvärdig - han sjunger utan tvekan bra, men inte mer märkvärdig än att ett antal Idol-deltagare varit bättre än honom. Storyn är dessutom väldigt förutsägbar, och man behövr knappast vara något geni för att lista ut var allting ska sluta.

Dessutom tycker jag att Lisa James Larsson missat en gyllene chans genom blindhetsstoryn genom att göra Mia för snygg och attraktiv, då det förtar en del av poängen kring storyn. Till råga på allt verkar manuset få henne att framstå som "ful", och inte ens med den bästa fantasi i världen kan någon kalla henne för ful. Mia har visserligen inget stereotypiskt "bimbo"-utseende, på samma sätt som de flesta tjejer som Sebastian dras till, men icke desto mindre är hon långt ifrån oattraktiv. Tanken dras genast till den amerikanska klassiska filmen Sanningen om katter och hundar, som också led av precis samma problem med den kvinnliga huvudrollen.

Fotot är helt okej, men utan att nå några nya höjder. Det är knappast en hemlighet att alltför många svenska filmer har problem med ljudet, där det brukar vara svårt eller rentav omöjligt att uppfatta vad alla säger - antingen pratar skådespelarna otydligt och närmast mumlar fram sina repliker, eller också är mixningen för dålig så att dialogen drunknar i bakgrundsljudet. Ego är inte den bästa filmen på den fronten, men väl ovanligt bra och överlag är det inga större problem att uppfatta vad skådespelarna säger. Vid några få tillfällen under scener ute på barer och liknande blir det lite besvärligt, men annars uppfattar man det mesta utan större ansträngning. På den fronten är Ego därför ovanligt bra, även fast det borde vara en självklarhet.

Skådespelarinsatserna är relativt bra, men ingen lär vinna någon Oscar för de här rollprestationerna. Martin Wallström är ganska bra som Sebastian, men känns ibland en smula stel samtidigt som han under några scener balanserar på gränsen till överspel. Det kan säkert åtminstone till viss del vara avsiktligt, men samtidigt irriterade jag mig över det under några mer dramatiska scener. Mylaine Hedreul är riktigt bra som Mia, och gör den bästa rollprestationen i filmen. Sissela Kyle gör en stabil och fin rollprestation, och både hon och Peter Andersson gör vad som går av rollerna som Sebastians föräldrar; men det är tyvärr inga särskilt utmanande roller och de lyser med sin frånvaro lite för ofta. I övrigt är det till största delen helt okej skådisar, varken mer eller mindre.

Ego är en underhållande, smårolig och charmig film, som inte blivit alltför minnesvärd, men som ändå engagerar och är trevlig att titta på. Det är uppskattat med en film om (bokstavligt talat) blind kärlek, och då kan man ha överseende med att det minst sagt är förutsägbart och klichéartat. Filmen lär inte gå till världshistorien som något cinematografiskt mästerverk, men är helt klart sevärd som förhållandevis lättsam underhållning för stunden med ett visst (men inte alltför stort) djup. Filmen hade haft potential att bli betydligt bättre genom några få manusjusteringar och kanske även delvis annan rollbesättning, men samtidigt uppvisar Lisa James Larsson potential i hennes långfilmsdebut efter den ojämna men ganska bra novellfilmen Liv, lust och längtan ifjol. Betygsmässigt stannar filmen på en mycket svag sjua, men det är ändå klart sevärt.

Recensionen skriven: 24 januari 2013
Senast uppdaterad: 25 januari 2013

Recensionen har lästs 6249 gånger av 3953 personer, sedan den 24 januari 2013