Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Grant Holbrooke - Mark Wahlberg Inspektör Arroyo - Taraji P. Henson
Armstrong - Jimmi Simpson Collins - Common
Chefsåklagare Frank Crenshaw - William Fichtner Katy - Leighton Meester
Oliver Foster - Jonathan Morgan Heit Charlotte Foster - Savannah Paige Rae
Taste - James Franco Whippit - Mila Kunis
Haley Sullivan - Kristen Wiig Brad Sullivan - Mark Ruffalo

Den kanadensiska regissören och producenten Shawn Levy började sin karriär med att regissera avsnitt av TV-serier som Lassie och Alex Macks hemliga värld, innan han gick över till långfilmsformatet. Han har därefter regisserat så vitt skilda filmer som Smekmånaden, Rosa pantern, Fullt hus och Natt på museet. Hans senaste film är actionkomedin En galen natt, som verkligen lever upp till sin svenska titel.

I centrum står paret Phil och Claire Foster i New York, som varit gifta i många år och har två barn. De är lyckliga, men deras tillvaro börjar likna rutin och de har sällan tid till sig själva. Visserligen tar de sig tid att en gång i veckan gå ut på dejt medan barnvakter tar hand om ungarna, men även dessa dejter har blivit slentrianbetonade. När deras bästa vänner meddelar att de tänker separera då deras tillvaro blivit alltför rutinartade, så börjar Phil och Claire oroa sig för att detsamma kan hända dem. I ett försök att göra något nytt bestämmer de sig därför för att gå ut på en fin restaurang på Manhattan. Tyvärr är restaurangen överfull och de har inte bokat något bord, men när restaurangen ropar upp en bokning för ett annat par som inte kommit dit passar Phil på att låtsas vara dem för att få bord. Det borde han dock inte ha gjort, för strax därpå dyker kriminella män upp som antagit att Phil och Claire är det riktiga paret vars bokning de tagit, och kräver att få tillbaka deras USB-minne. Paret Foster förstår förstås ingenting, men inser snart att det är allvar när männen jobbar för en maffiaboss och hotar de till livet. Nu är goda råd dyra...

En galen natt har egentligen en riktigt intressant och genomarbetad grundstory, trots att det mellan varven blir lite väl tillspetsat och absurt. Den här manusförfattaren har nämligen inte tänkt tanken på att tona ner något för trovärdighetens skull, utan saftar på med många extrema och absurda situationer som bitvis orsakar trovärdighetsproblem. Men i grund och botten finns det ändå en riktigt god grund, och framförallt har Phil och Claires äktenskap skildrats på ett mycket övertygande och intressant sätt. Vi får på ett tydligt sätt se vad som hänt i relationen, och det är lätt att känna igen sig eller åtminstone kunna relatera till dem på ett bra sätt. Då både Claire och Phil dessutom blivit så mångbottnade och nyanserade, så är det ingen konst att känna för paret och vad de går igenom. Det gör att filmen har fått ett större djup än vad som brukar förekomma och en fin underton.

Det jag däremot reagerar på är att En galen natt, trots att den officiellt kategoriseras som en actionkomedi, inte är särskilt rolig. Det blir visserligen småroligt då och då, med en del roliga situationer och repliker, men det är långt ifrån någon skrattfest. Jag skrattade bara vid några få tillfällen, och däremellan handlar det mest om leenden eller på sin höjd småfniss. Det är tråkigt, och jag hade verkligen väntat mig mycket mer än så av en komedi. Jag vet ärligt talat inte om det är min humor som skiljer sig från andras, eller om filmen helt enkelt inte är mycket till komedi.

Det låter inte särskilt lyckat, men dessbättre fungerar filmen bättre som thriller och action. Det är ganska spännande, och filmen har ett föredömligt högt tempo där det händer något hela tiden. Även actioninslagen fungerar hyfsat, och blir inte alls så oengagerande som action brukar ha en förkärlek att bli. Trots vissa trovärdighetsproblem och logiska luckor förblir filmen hela tiden engagerande och förvånansvärt fängslande. Det är trevligt, och gör att det blivit en underhållande och trevlig film med bra spänning och en intressant story. Då kan man ha överseende med avsaknaden av humor. Dock blir det ibland lite väl tramsigt med de överdrivet tillspetsade storyn, och filmen hade vunnit på att tonas ner en smula. Det är också tämligen förutsägbart, och trots vissa oväntade vändningar är utgången ganska given.

Fotot är bra, och erbjuder ett starkt och effektivt bildspråk fast utan originalitet. Både musik och klippning håller hög klass, och det här är utan tvekan ett gediget hantverk fastän inget blivit alltför originellt. Skådespelarinsatserna är bra, och jag blev framförallt imponerad av Tina Fey som Claire. Hon gör en utmärkt insats, och lyckas med sitt minspel och inlevelse få även de mest absurda situationer att kännas trovärdiga. Steve Carell är inte riktigt lika bra, men gör en stabil och fin insats som Phil. Tyvärr balanserar han på gränsen till överspel, och vid de mer fartfyllda situationerna känns han inte lika trovärdig som Tina. De har dock en övertygande personkemi, vilket förhöjer helhetsintrycket och gör att man verkligen kan tro på paret. Även i övrigt är det bra skådisar, där min favorit utan tvekan är den suveräna Mila Kunis i en minnesvärd men tyvärr mycket liten roll. Det största problemet med ensemblen är en annars så duktiga Ray Liotta som maffiabossen Joe Miletto, som tyvärr inte känns äkta för fem öre. Dessbättre är hans roll dock ganska liten, och därför gör det inte så mycket.

Shawn Levy är en ojämn regissör, som har blandat riktigt lyckade filmer som Fullt hus och Natt på museet med mindre lyckade filmer som Rosa pantern. I En galen nattstannar han någonstans mitt emellan. Det är långt ifrån något mästerverk och jag hade förväntat mig mycket mer humor, men samtidigt förblir det spännande och engagerande. Han har också insett att storyn är relativt tunn, och har valt rätt speltid där eftertexterna börjar rulla redan efter 1 timme 20 minuter. Vissa scener är också minnesvärda och jag uppskattar att storyn trots allt har ett visst djup - i synnerhet vad gäller Phil och Claires relation - men överlag är filmen ändå ganska lättförglömlig. Den duger utmärkt som underhållning för stunden, men är inget man vill se om eller kommer ihåg långt i efterhand. Filmen är fullt sevärd och passar för de flesta åldrar och för båda könen, men det saknas någonting extra för att motivera ett högre betyg än en sexa.

Filmen har släppts i både en biovisad version och en 13 minuter längre utökad version, men i Sverige är det tyvärr endast bioversionen som släppts på DVD. Bilden är i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken plus engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska texten är tyvärr ganska liten och bitvis svårläst, men man klarar sig hyfsat ändå. På en mindre TV eller om man har halvdålig syn lär det dock bli problem.

När man matar in DVD-skivan möts man av varningstexter i tio sekunder, innan en distributörsjingel spelas. Vi kommer därefter direkt till huvudmenyn, som är rörlig och stilren men endast finns på engelska. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man måste gå in och välja språk under huvudmenyn för att få någon textning alls. Efter filmens slut uppstår ett irritationsmoment då det visas varningstexter på samtliga språk som filmen är textad på, i 10 sekunder per språk. Det blir snabbt irriterande och jag förstår inte varför 20th Century Fox inte kunnat ordna att bara visa varningstexter på just det språk man faktiskt har valt. Dessbättre går det dock den här gången att hoppa förbi varningstexterna, antingen genom att gå till menyn eller genom att gå till nästa kapitel upprepade gånger. Det enda extramaterial som finns är en sex minuter lång så kallad gag reel, vilket innebär misslyckade tagningar från filmen. Det är bitvis småroligt men tyvärr blir det ofta också ganska tramsigt. Efter en stund blir det ganska tjatigt då i synnerhet vissa scener tas om så många gånger att man tröttnar rejält. Extramaterialet har svensk text, vilket är positivt. Men lite mer extramaterial än så här hade jag väntat mig av en så ny och omtalad biovisad film.

Recensionen skriven: 29 september 2010
Senast uppdaterad: 30 september 2010

Recensionen har lästs 4190 gånger av 2078 personer, sedan den 29 september 2010