Regi: Terje Rangnes
Manusförfattare: Erlend Loe, baserat på en självbiografi av Håvard Melnæs
Håvard Melnæs - Jan Gunnar Røise Sven O. Høiby - Ingar Helge Gimle
Tom Såsen - Jeppe Laursen Asvik - Jon Øigarden
Brillestad - Ingolf Karinen Tom Frimann - Nils Ole Oftebro
Kronprinsessan Mette-Marit - Kristin Eidså Kronprinsen Haakon - Sindre Henriksen

Den norska journalisten Håvard Melnæs jobbade mellan 1996 och 2005 på Norges största veckotidning Se og Hør (den norska versionen av den svenska tidningen Se & Hör), som huvudsakligen håller på med kändisskvaller. Under hans tid på tidningen hann många artiklar skrivas om den norska kronprinsessan Mette-Marit, och gjorde också hennes pappa Sven O. Høiby till nationell kändis. Håvard skrev 2007 en självbiografisk roman vid namn En vanlig dag på jobbet, där han avslöjade för skvallerpressen egentligen arbetar. Boken orsakade stor uppståndelse i Norge, och ledde till kraftiga ändringar i de pressetiska reglerna.

Nu har boken också blivit till film, som i Sverige släppts direkt på hyr-DVD. Här får vi lära känna Håvard Melnæs under hans första tid på tidningen Se og Hør, som i filmen döpts om till Folk Flest. Då han hade haft vissa kontakter med den då helt okända ensamstående mamman Mette-Marit Tjessem Høiby, blev han ombedd att ta kontakt och skriva om henne, då det börjat cirkulera rykten om att hon dejtade den norska kronprinsen Haakon. Håvard blev så småningom en välkänd reporter, och började ha daglig kontakt med Mette-Marits alkoholiserade pappa Sven. De blev vänner, samtidigt som tidningen fortsatt att betala Sven...

Filmen tar absolut upp ett intressant ämne, och det är värdefullt att få en inblick i hur skvallertidningar arbetar eller åtminstone har arbetat. Därför kan jag tänka mig att En helt vanlig dag på jobbet är en fascinerande film i Norge, där man trots allt känner till både tidningen och historien med Mette-Marit. Men i Sverige lär de flesta inte vara fullt lika intresserade av det norska kungahuset, vilket genast gör filmen mindre intressant. Dessutom ligger en del av poängen i att riktiga kändisar spelar sig själva, vilket förstås är kul i hemlandet men här hemma lär de flesta inte känna till norska kändisar.

Till en viss gräns är det ändå en underhållande film, och vi får en fin inblick i både arbetet på tidningen och hur journalisten Håvard Melnæs är som person. Det känns realistiskt och trovärdigt, och filmen hinner ta upp flera intressanta ämnen. Däremot förstår jag inte poängen med att filmen mellan varven visar den riktiga Håvard Melnæs på inspelningsplatsen av just den här filmen - en mycket märklig idé, som bara känns allmänt löjlig och sänker den i övrigt realistiska känslan.

Jag förstår mig heller inte på varför filmen har marknadsförts som en dramakomedi, för jag kan ärligt talat inte se något roligt med den. Jag skrattade inte en enda gång, och kunde heller inte se särskilt mycket som ens med den bästa fantasi skulle kunna klassas som humor. Som drama fungerar den bättre, men periodvis blir det ändå ganska oengagerande. Storyn är för tunn för att ta upp en hel film, och till slut blir det rentav ganska tråkigt. Att följa arbetet på tidningen och se hur skvallertidningar som denna arbetar är intressant ett tag, men det händer inte tillräckligt mycket för att lyckas att engagera under hela tiden. Trots en speltid på bara just under en och en halv timme känns filmen därför mellan varven ganska seg och utdragen, och det var nog knappast meningen.

Men tanken är absolut god, och delvis är det en bra film som tar upp intressanta ämnen på ett trovärdigt och verklighetsnära sätt. En dag på jobbet är också välgjord, med snyggt foto och bra skådespelare. Om man är insatt i det norska kungahuset och tycker om att läsa skvaller om kronprinsessan Mette-Marit, så tycker man säkert betydligt bättre om filmen. Jag är dock inte en av dem, och därför blev jag inte alltför imponerad över den tunna men intressanta filmen. Mitt betyg stannar på en svag femma, men jag kan tänka mig att personer mer intresserad av skvaller eller personer som har kopplingar till Norge uppfattar filmen som bättre än jag gjorde.

Av någon märklig anledning har En dag på jobbet enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det kanske inte många som kommer att vilja se om filmen flera gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att släppa filmen via båda metoderna. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1, vilket innebär smala svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV samt stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Det finns textning på norska och svenska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyerna är fina och stilrena, och är på svenska. Som extramaterial finns ett tvådelat avsnitt av det norska debattprogrammet Blått Lerret som innehåller intervjuer med regissör och manusförfattare. Det är säkert intressant, men problemet är att extramaterialet inte har någon text alls, och åtminstone undertecknad förstår inte norska tillräckligt bra för att förstå merparten av vad som sägs utan någon text. Men det lilla jag lyckats förstå var i alla fall ganska intressant.

Recensionen skriven: 31 december 2010
Senast uppdaterad: 31 december 2010

Recensionen har lästs 4100 gånger av 2046 personer, sedan den 31 december 2010