Charles Moritz - Chris Mulkey Dorothy Kenyon - Kathy Bates
Domare Doyle - Gary Werntz Domare Daugherty - Francis Xavier McCarthy
Domare Holloway - Ben Carlson Gerald Gunther - Ronald Guttman
Allen Derr - Joe Cobden Pauli Murray - Sharon Washington
Harriet Griswold - Wendy Crewson Millicent - Holly Gauthier-Frankel
Emily Hicks - Angela Galuppo Jane som barn - Lily Mitchell / Violet Mitchell

Året är 1956, och den 23-åriga Ruth Bader Ginsburg börjar sina studier på Harvards anrika juristutbildning. Harvard har nyligen börjat släppa in kvinnor på sina utbildningar, och hon är nu en av bara sju kvinnor tillsammans med flera hundra män på utbildningen. Rektorn på Harvard tvekar inte att hela tiden påminna Ruth och resterande kvinnor om att de "tagit upp platser som hade kunnat gå till män", och inte blir saken bättre av att professorerna vägrar att låta henne prata hur mycket hon än räcker upp handen. Ruth är gift med Marty, som själv studerar till jurist året före henne på Harvard, och de har spädbarnet Jane. Efter att Marty får cancer och sägs ha 5% chans att överleva, börjar Ruth gå även på Martys lektioner och tar hand om både sin egen och sin mans utbildning plus deras dotter.

Drygt 10 år senare har Marty mirakulöst tillfrisknat, och jobbar som skattejurist. Ruth har tvingats tacka ja till en tjänst som professor i juridik, då ingen advokatbyrå velat anställa henne på grund av hennes kön. De flesta av hennes studenter är numera kvinnor, som irriterar sig på de hundratals lagar som skiljer på män och kvinnor, och där kvinnor fortfarande diskrimineras. Men en dag tipsar Marty henne om ett fall som skulle kunna få enorm betydelse - den medelålders ungkarlen Charles Moritz som blivit nekad vårdbidrag för att ta hand om sin sjuka mamma, på grund av att han är man och lagen bara tillåter kvinnliga vårdgivare. Då ser Ruth en chans att på sikt kunna förändra alla könsdiskriminerande lagar, genom att ta sig an Charles fall; då hon antar att domstolar enbart bestående av män sannolikt skulle bry sig mer om en man som blir könsdiskriminerad än en kvinna...

Det är lätt att slås av tanken att den här filmen sannolikt främst riktar sig till en amerikansk publik. Trots allt kan man med all rätt fråga sig hur många utanför USA som bryr sig om lagarna där, eller vilka som sitter i Högsta Domstolen i USA. Till viss del är det sant, men bara man kommer över den lilla detaljen är En kvinna bland män en förvånansvärt allmängiltig film som tar upp viktiga ämnen som är tillämpbara över hela världen. Och den gör det på ett ypperligt sätt, varför det blivit en mycket bra och minnesvärd film. Historien är intressant och fascinerande, och vi får en rättvis inblick i Ruth Bader Ginsburg och hennes karriär och privatliv. Ruth är förmodligen relativt välbekant för en amerikansk publik, men lär inte vara lika välkänd utanför USA:s gränser - men berättelsen om hennes karriär och äktenskapet mellan henne och Marty är en stark och fascinerande berättelse som förtjänar att uppmärksammas.

Det är en oerhört fängslande film, som är stark och gripande och som inte kommer lämna någon oberörd. Periodvis är det helt omöjligt att hålla tårarna borta, men samtidigt upplevs det aldrig någonsin översentimentalt eller tillrättalagt. Det är engagerande, intressant och minnesvärt, och trots att det inte finns så mycket till spänning hålls intresset vid liv hela tiden. Här finns också en del charm och en gnutta humor, men framförallt är det ett allvarligt och gripande drama som såvitt jag kan bedöma gör de verkliga händelserna och den riktiga Ruth Bader Ginsburg rättvisa. Vi får lära känna både Ruth, Marty och deras dotter Jane på ett bra sätt, där alla tre är intressanta rollfigurer som man känner för och som upplevs mänskliga.

Fallet som tas upp - skattefallet kring Charles Moritz - och som ägnas en ganska stor del av filmens speltid åt, är också intressant och framförallt oerhört viktigt för kommande lagstiftningar; varför fallet kommit att spela stor betydelse för USA:s historia - kanske kan man även hävda att det haft en viss betydelse för många andra länder också. Därigenom tar filmen upp viktiga och angelägna ämnen, som har betydelse än idag och vars händelser inträffade mer nyligen än man hade önskat. Därmed fungerar filmen som ett viktigt tidsdokument, samtidigt som Ruths liv lär vara inspirerande för många än idag. Det är sannerligen en fascinerande kvinna, som trots hälsoproblem och hög ålder (85 år gammal) är yrkesverksam än idag.

På många sätt är En kvinna bland män en ypperlig film, som är mycket välgjord och fängslande. Men jag är ändå inte helt nöjd med upplägget - till en början kan filmen upplevas något fragmentarisk, då vi efter några scener 1957 - 1959 plötsligt hoppas fram ett tiotal år; för att därefter stanna kvar i tidigt 1970-tal resten av filmen. Det börjar utmärkt, men man kan ha delade meningar kring att så pass stor del av tiden läggs åt fallet mot Charles Moritz - förvisso ett mycket viktigt fall historiskt sett, men likväl var det ju bara början för att bli av med könsdiskriminerande lagar, och flera andra viktiga fall som följde det hoppas över och nämns bara som hastigast. Det känns inte som rätt väg att gå, och jag hade velat veta lite mer om efterverkningarna efter det här fallet, istället för att bara få det berättat via textskyltar i slutet.

Självklart vore det inte rimligt att förlänga filmen särskilt mycket, när den redan är två timmar lång, men jag undrar om inte filmen hade blivit ännu starkare om Charles Moritz-fallet kunnat kortas ned en smula för att istället också hinna med en del om efterverkningar. Dessutom får vi inte veta mycket om Ruths privatliv efter 1970 - eller för all del tiden mellan 1960 och 1970 (vilket bl.a. innefattar ett par år då Ruth bodde i Sverige) - vilket jag gärna också velat veta en del om.

Dessutom skildras Ruth Bader Ginsburg på ett väldigt fördelaktigt och positivt sätt, och vi får inte se särskilt många dåliga sidor hos henne. Kanske är det rättvist, kanske inte - har man aldrig träffat henne är det förstås omöjligt att veta. Men jag undrar om manusförfattaren Daniel Stiepleman faktiskt kan vara tillräckligt opartisk i det här ämnet, med tanke på den lilla detaljen att Ruth Bader Ginsburg råkar vara hans moster... Men å andra sidan gör det förstås att den riktiga personen kunnat vara inblandad i manuset, på ett sätt som kanske inte hade gått annars, så det är ett tueggat svärd och inte givet om det är positivt eller negativt.

Fotot är snyggt, och filmen lyckas att förmedla precis rätt tidskänsla så att det ser ut och känns som 1970-tal in i minsta detalj. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. Framförallt är brittiska Felicity Jones strålande i huvudrollen som Ruth Bader Ginsburg, och gör en stark och trovärdig rolltolkning helt utan överspel. Hon lyckas med konststycket att både vara varm, personlig och hård på samma gång, och får till precis rätt nyanser i en roll som i fel händer förmodligen hade upplevts osympatisk. Åtminstone med mina (förvisso relativt otränade) öron är hennes amerikanska accent också helt perfekt. Armie Hammer (kanske mest känd från Oscarsnominerade Call Me By Your Name) är mycket bra som hennes man Martin Ginsburg, som helt klart får mindre att arbeta med men som icke desto mindre spelar övertygande och naturligt. Därför tycker man om även honom, och det är en imponerande rollprestation som förmedlas med enkla medel. Den hittills ganska okända Cailee Spaeny är också mycket bra som deras dotter Jane, och hon spelar starkt och naturligt i en svår roll. Hon har alla möjligheter att komma långt inom branschen, och lyckas med konststycket att få Jane att framstå som både tuff, bråkig, mjuk och snäll på samma gång; och det är en minst sagt svår balans att få till. Justin Theroux är också bra som Mel Wulf, men imponerar ändå inte riktigt lika mycket som huvudrollerna.

En kvinna bland män är en mycket bra och välgjord film, som är intressant, engagerande och minnesvärt. Det är en stark och gripande film, som inte kommer att lämna någon oberörd, och under en del scener är det omöjligt att inte fälla en och annan tår. Samtidigt blir det aldrig översentimentalt eller överromantiserande, utan förblir förhållandevis lågmält och avskalat. Det uppskattar jag, och likaså att filmen på ett föredömligt sätt fokuserat både på Ruths privatliv och äktenskapet med Marty samt hennes karriär och yrkesliv. Det har blivit en bra balans, och resulterar i att filmen förblir fascinerande och att man aldrig kan släppa den med blicken. Men jag är inte odelat positiv till att fallet mot Charles Moritz och själva tiden i Appellationsdomstolen tagit upp så pass mycket tid - tid som kanske hellre hade spenderats på att få veta lite mer om vad som hände sen eller om Ruths privatliv. Då hade det kanske blivit en ännu bättre film, men redan nu är det här en mycket lyckad film som är väl värd att se för de allra flesta. I slutändan kan därför inget annat betyg än en stabil åtta komma på fråga.

Recensionen skriven: 7 mars 2019
Senast uppdaterad: 7 mars 2019

Recensionen har lästs 1771 gånger av 1014 personer, sedan den 7 mars 2019