Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Zack - Richard Gere Paula - Debra Winger
Sid - David Keith Lynette - Lisa Blount
Casey Seeger - Lisa Eilbacher Sergeant Emil Foley - Louis Gossett Jr.
Emiliano Della Serra - Tony Plana Perryman - Harold Sylvester
Topper Daniels - David Caruso Zacks pappa - Robert Loggia

Somliga filmer tillhör helt enkelt allmänbildningen att alla bör ha sett, såsom exempelvis 1982 års klassiker En officer och en gentleman. Trots det är jag övertygad om att det finns en hel del (i synnerhet yngre) personer som inte sett den, så med tanke på filmen i år släppts i ny specialutgåva på DVD, så kan det passa bra att ta en närmare titt på den. Manusförfattaren Douglas Day Stewart skrev faktiskt manuset redan under tidigt 1970-tal, men inget filmbolag var intresserad av att ta sig an projektet. Det var först i början av 1980-talet, som Paramount äntligen nappade och regissören Taylor Hackford började arbeta med projektet; om än med en del omskrivningar gentemot det ursprungliga manuset. I centrum står den rebelliska killen Zack Mayo, som tar värvning i flottan, i förhoppning att bli jetpilot. Men de tretton veckorna som grundutbildningen pågår är påfrestande, både psykiskt och fysiskt, och den mycket tuffa sergeanten Foley gör sitt bästa för att få alla "olämpliga" rekryter att sluta. På en tillställning träffar Zack och hans medkandidat Sid de två lokala tjejerna Paula och Lynette som arbetar på en fabrik i området, och trots varningar om att tjejerna i området inte alltid har ädla motiv, så börjar Zack umgås mer och mer med Paula och får känslor för henne - om än inte helt problemfritt...

Det finns många exempel på filmer som när de kommer upplevs som bra, men som med tidens tand börjar framstå som mer eller mindre dåliga. Därför var det med stor spänning jag satte mig ner för att se denna, omkring tio år efter att jag senast såg den. Dessbättre visade det sig att En officer och en gentleman har åldrats relativt väl, och även om en del aspekter känns gammaldags, så framkommer den som en bra film än idag. Det är en intressant historia, och filmen känns välgjord och någorlunda trovärdig. Skådespelarinsatserna är bra, och både Debra Winger (Paula) och Louis Gossett Jr. (sergeant Foley) gör strålande och trovärdiga insatser. Richard Gere spelar också bra, även om man vid några tillfällen kan skönja ett visst överspel. Personkemin mellan honom och Debra är dock utmärkt, vilket gör att historien förblir intressant och periodvis ganska gripande. Filmen känns dock periodvis lite ofokuserad, även om det tar sig efter ett tag. Dessutom är den ganska seg - handlingen går långsamt framåt, och det händer inte alltför mycket. Filmen klockar in på 1 timme 59 minuter, vilket är i längsta laget för det här manuset. Dessutom blir det periodvis lite tröttsamt med de många militära övningarna, som ibland får lite för stor vikt i manuset. Visst förstår jag idén, och tanken är utan tvekan god; men det blir helt enkelt lite för mycket av dessa scener, som gör att filmen ibland framstår som lite långtråkig. Antagligen hade en del av dessa träningsscener kunnat klippas bort, och samtidigt snabba upp tempot, vilket hade fått filmen att framstå som bättre. Åtminstone en kvart hade troligtvis kunnat klippas bort utan att påverka storyn. Ibland blir filmen också lite väl sockersöt, även om det finns värre exempel här i världen. Man kan också anmärka på en del tvivelaktiga kvinnoporträtt, men antagligen var det inte lika anmärkningsvärt 1982 som det framkommer som idag. Överlag har filmen trots allt klarat tidens tand bra, och är än idag en trevlig och intressant film. Den har aldrig tillhört mina favoriter, men är utan tvekan sevärd och välgjord. Jag skulle också tro att filmen inte kändes lika seg med dåtidens mått mätt 1982, som den gör idag; även om jag inte var gammal nog att kunna se filmen när den var ny.

Recensionen skriven: 21 juni 2007
Senast uppdaterad: 22 juni 2007

Recensionen har lästs 4015 gånger av 2313 personer, sedan den 5 december 2007