Joel - Jason Bateman Cindy - Mila Kunis
Suzie - Kristen Wiig Brad - Dustin Milligan
Dean - Ben Affleck Step - Clifton Collins Jr.
Brian - J.K. Simmons Mary - Beth Grant
Nathan - David Koechner Rory - T.J. Miller
Joe Adler - Gene Simmons Joels sekreterare - Jenny O'Hara

Den amerikanska komikern, regissören och manusförfattaren Mike Judge har främst blivit känd för den långkörande animerade serien Beavis and Butthead på MTV och den prisbelönade komedin Office Space. På senare år har han främst arbetat med den animerade komediserien Hemma hos Hill, som är inne på sin trettonde säsong. Hans senaste långfilm var komedin Extract från 2009, som gått relativt obemärkt förbi för de flesta och på många håll släppts direkt på DVD. Sverige är heller inget undantag, när den nu släppts direkt på DVD med ganska minimal marknadsföring.

I centrum står fabriksägaren Joel, som startat en fabrik som tillverkar extract; d.v.s. smaktillsatser för exempelvis matlagning och bakning. Han jobbar långa dagar, och hoppas nu få sålt firman till en större kedja. Privat är han gift med Suzie, men är inte alltför lycklig då hon inte velat ha sex med honom det senaste halvåret. Men efter en arbetsplatsolycka råkar medarbetaren Step förlora sina testiklar, och Joel blir orolig att Step kommer att stämma honom vilket kan förstöra hans chanser att få firman såld. Då ser den unga tjuven och opportunisten Cindy sin chans, och vill till varje pris komma nära Step för att försöka få del av pengarna. Hon skaffar sig därför jobb på fabriken, och då Cindy är sexig och vacker och dessutom verkar stöta på Joel blir han genast attraherad av henne. Men Joel vill inte vara otrogen mot sin fru, och därför kommer hans kompis Dean med det "perfekta" rådet - han bör anlita en manlig gigolo som kan förföra och hoppa i säng med Suzie, så att Joel därmed ska få en "giltig" ursäkt att göra detsamma med Cindy...

Mike Judge har hållit en väldigt ojämn klass vid sina produktioner. Office Space är absolut en bra film, medan däremot TV-serien Beavis and Butthead i mina ögon tillhör det absolut värsta skräp som världen någonsin skådat. Därför var det med blandade känslor jag satte mig ner för att se Extract. De goda nyheterna är att den är långt mycket bättre än nyss nämnda TV-serie. De dåliga nyheterna är att den ändå inte är fullt så bra som den hade kunnat bli, och det är en bit kvar till Office Spaces nivå. Det viktigaste i en komedi är förstås humor, och är det bara tillräckligt roligt spelar inget annat någon större roll. Extract är visserligen hyfsat rolig, men någon stor skrattfest är det inte. Jag skrattade då och då, men ofta går det inte längre än till fniss och det är väldigt långt mellan de stora skratten.

Storyn är dock intressant, och filmen fungerar också hyfsat som drama. Problemet är att de flesta rollfigurer är ganska stereotypa och endimensionella, och de allra flesta får inte heller en chans att utvecklas. Faktum är att den enda jag verkligen fastnade för och kände för i filmen lustigt nog var den kriminella Cindy, och därför lyfte filmen varje gång hon medverkade. Av de andra fastnade jag egentligen inte för någon, och även Joel känns lite blek och menlös mellan varven. Det är också ganska få rollfigurer som verkligen spelar en konkret roll för handlingen, och bl.a. de flesta medarbetarna på fabriken känns mest som utfyllnad.

Filmens story är visserligen ganska intressant och hyfsat originell, men den känns lite tunn för att bygga upp en hel film kring. Istället har filmen fyllts ut med mer eller mindre ovidkommande sidohistorier, som egentligen inte har mycket med huvudtemat att göra. Därför blir filmen ibland också ganska repetitiv, med bl.a. Joels irriterande granne som är kul den första gången men som man snabbt tröttnar på då karaktären överutnyttjats. Extract följer ofta samma mönster, och det är sällan det verkligen känns som något nytt.

Däremot går det inte att förneka att filmen har en hel del charm och bitvis är det riktigt roligt. Mellan går det lite långsökt, vilket man inte borde behöva känna av en komedi, men här finns också en del guldkorn då filmen verkligen fungerar fullt ut. Jag tycker att filmen har blivit lite väl "grabbig", då det är väldigt få intressanta kvinnliga rollfigurer. Den enda kvinnliga karaktären som verkligen fungerar fullt ut är Cindy, medan Joels fru märkligt nog har fått en alldeles för liten och outnyttjad roll.

Fotot är fullt funktionellt, och filmen har ett effektivt men måttligt originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Bäst är utan tvekan den lysande Mila Kunis, som återigen gör en mycket imponerande rollprestation som Cindy. Jason Bateman gör en stabil och relativt bra insats som Joel, även om han spelar ungefär samma slags rollfigur som i Arrested Development. Kristen Wiig är bra i en alltför liten roll som Joels fru Suzie, och Dustin Milligan (mest känd som Ethan i 90210) är lysande som den totalt intelligensbefriade gigolon Brad. Ben Affleck har tyvärr en förkärlek att spela över som Dean, och känns också bitvis oengagerad. Resten av ensemblen fyller sin funktion, men lämnar inget bestående intryck och sticker heller inte ut.

Det känns som att Mike Judge inte helt lyckats bestämma sig för vilken slags film Extract egentligen är. Som komedi är den inte tillräckligt rolig, och som drama är den inte tillräckligt allvarlig. Den här blandningen fungerar ändå helt okej, och det är hyfsat roligt då och då. Den allra första scenen med Cindy i en musikaffär är faktiskt en av de roligaste i Extract, men därefter kommer en del svackor då filmen går lite på tomgång. Manuset håller tyvärr inte riktigt hela vägen, och när den mest sympatiska och intressanta rollfiguren egentligen är kriminell så kan man tycka att något inte riktigt är som det ska. Men det är ändå en charmig och underhållande film att se på, som fungerar bra som en trevlig bagatell. Den lämnar inget bestående intryck och jag skulle inte vilja se om den, men den duger ganska bra som lättsam underhållning för stunden.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, vilket på ren svenska innebär att nästan hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska översättningen håller hyfsad klass, men det förekommer tyvärr en del översättningsfel. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. Som vanligt när det gäller Nordisk Film finns ingen traditionell huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen startat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt om än inte speciellt förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 16 november 2010
Senast uppdaterad: 16 november 2010

Recensionen har lästs 3822 gånger av 2020 personer, sedan den 16 november 2010