Luke Hobbs - Dwayne Johnson Riley - Gina Carano
Gisele - Gal Gadot Han - Sung Kang
Roman - Tyrese Gibson Tej - Chris Bridges
Stasiak - Shea Whigham Jah - Joe Taslim
Vegh - Clara Paget Firuz - Thure Lindhardt
Jack (Mia och Brians son) - Max William Crane Arturo Braga - John Ortiz

Regissören Rob Cohen och manusförfattaren Ken Li skapade 2001 den framgångsrika actionfilmen The Fast and the Furious, baserad på en tidningsartikel om street racing. Filmen blev oväntat en stor succé, och har lett till fyra uppföljare mellan åren 2003 och 2011. Nu är det dags för ytterligare en film i serien, den sjätte i ordningen, och föga originellt har denna fått titeln Fast & Furious 6. Bakom regi står den amerikansk-taiwanesiska Justin Lin, som även regisserade den tredje, fjärde och femte filmen i serien.

Efter kuppen som Dom, Brian, Mia, m.fl. genomförde i Fast & Furious 5 är teamet stenrika, och har fått dela på 100 miljoner dollar. Hela gänget är numera utspridda över hela världen, där alla bosatt sig i länder som saknar utlämningsavtal med USA. Brian och Mia har nu fått en son, medan Dom lever ett stillsamt liv med Elena i Kanarieöarna. Gisele och Han har flyttat till Tokyo medan and Roman och Tej lever lyxliv. Samtidigt hemma i USA håller agenten Luke Hobbs tillsammans med sin nya kollega Riley att utreda ett farligt kriminellt gäng verksamma över hela världen; och som Owen Shaw från brittiska specialstyrkan tros ligga bakom. När Hobbs inte tror sig kunna klara av det nya hotet ensamma söker han upp Dom, och ber honom om hjälp. Dom är inte särskilt angelägen att hjälpa polisen, men blir desto mer intresserad när allting tyder på att en av kvinnorna inblandad i brottsvågen är Doms f.d. flickvän Letty; som alla trott ha varit död i åtskilliga år. Efter att Hobbs dessutom lovar teamet full immunitet för deras tidigare brott, så att de ska kunna återförenas i USA igen, går Dom med på att samla ihop hela teamet på nytt. De beger sig till London, där Owen Shaw tros hålla till.

Den första The Fast & the Furious var inte särskilt mycket att hänga i granen, men den femte filmen i serien var betydligt bättre i och med att man där gick ifrån grundupplägget med biljakter för att istället främst fokusera på en kupp a la Oceans 11. Film nr 2 - 4 har jag fortfarande inte sett. Jag hade därför kluvna förväntningar inför Fast & Furious 6, men filmen har en intressant story som inte känns som en upprepning av tidigare filmer. Genom att det kriminella gänget den här gången samarbetar med polisen får filmen en annorlunda premiss än tidigare, och det uppskattar jag. Överlag är det engagerande och intressant, och det är kul att få återse rollfigurerna från senast.

Tyvärr förutsätter dock filmen att man redan känner till alla rollfigurer och kommer ihåg allt som hänt i tidigare filmer, och det ställer till med en del problem för oss som inte sett alla filmerna eller åtminstone inte sett de på sistone - när det var två år sedan senast tycker jag det är dumt att förutsätta att alla kommer ihåg varenda detalj som hände då. Dock måste jag medge att grundstoryn är fullt funktionell, och det märks att den här filmen - till skillnad från många andra actionfilmer - faktiskt har en konkret handling där det inte bara bygger på snabba actionsekvenser. Det uppskattar jag, och det gör att Fast & Furious 6 har blivit en hyfsad och sevärd film. Den har i alla fall ett visst djup, även fast det långt ifrån är någon jättedjup film och den heller inte är alltför tänkvärd. Men som underhållning för stunden duger det gott, och det finns en del charm.

Den här filmen kan närmast beskrivas som en kompromiss mellan den första och femte filmen i serien. Det handlar ganska mycket om biljakter, men det finns även en konkret handling och även om det inte rör sig om någon kupp längre så är det ett fall att lösa i alla fall. Och den nya vinklingen är riktigt lyckad. Det är visserligen långt ifrån originellt, men betydligt mer intressant och innehållsrikt än oavbrutna biljakter som The Fast and the Furious-serien trots allt blivit känd för. Det händer tillräckligt mycket för att hålla intresset vid liv, och filmen är underhållande och överlag hyfsat engagerande. Tempot är mycket högt, och här händer något hela tiden utan en enda lugn stund. Det kan bli lite för mycket, men samtidigt hinner det aldrig bli segt eller långsamt.

Problemet är att filmen är ojämn, och medan det mellan varven är riktigt bra så blir det då och då ganska tråkigt och oengagerande. Det förekommer ett flertal väldigt utdragna actionsekvenser, såsom ett par biljakter som närmast känns evighetslånga, och det gör att filmen vid några tillfällen upplevs ganska tråkig då man helt tappar intresset. 2 timmar 10 minuter är dessutom en närmast löjligt lång speltid för en så här pass enkel film, och det blir alldeles för mycket av det goda. Därför hade filmen vunnit på att kortas ner en del, och med minst en kvart (gärna mer) bortklippt hade filmen förmodligen upplevts betydligt bättre. Men bitvis är det riktigt bra, då det både är fartfyllt, underhållande och engagerande. Överlag fungerar filmen bäst i början och slutet, men i mitten blir det ett alltför långt och utdraget parti där det börjar kännas så segt att jag fick anstränga mig för att inte somna. Det är tråkigt, då det ganska länge i början är en bra film; och sen blir det bättre igen mot slutet.

Karaktärsbeskrivningarna lämnar dock en del övrigt att önska, och de flesta har blivit relativt endimensionella. Det mest påtagliga är Dom, som inte får något nämnvärt djup. FBI-agenten Luke Hobbs har åtminstone fått vissa nyanser, men är nitvis ganska osympatisk - eller vad sägs om att brutalt misshandla en anhållen brottsling, medan filmmakarna ändå förväntar sig att vi ska tycka om honom...? Brian och Mia har fått en del nyanser, men tyvärr har Mia blivit mer undangömd än tidigare. Här blir det istället främst Letty som man faktiskt bryr sig om, och som känns mest mångbottnad.

Däremot är kvinnosynen överlag oväntat bra, och här finns flera starka och självsäkra kvinnliga rollfigurer. Kvinnorna är lika tuffa som männen, och det är en mycket trevlig omväxling efter alltför många actionfilmer där kvinnor mest fungerar som objekt som mer eller mindre sitter och väntar på att bli räddade. Då de flesta actionfilmer ärligt talat upplevs ganska sexistiska är det ett mycket välkommet initiativ att både Letty, Elena och Gisele behandlas precis som männen och är lika tuffa och våldsamma. Däremot känner jag mig något tveksam till Mia, som här mest lyser med sin frånvaro. Det är kanske ett nödvändigt ont efter hennes och Brians nyfödda son, men det känns lite tveksamt varför Brian kan resa iväg och riskera livet medan Mia inte verkar kunna något annat än att ta hand om sonen längre. Men det kanske bara är jag som läser in för mycket i vad som trots allt ska föreställa vara lättsam underhållning...

Dock är det riktigt spännande, och det bidrar till ett överlag lagom intensivt tempo där man oftast inte hinner tänka på ologiska detaljer. För Fast & Furious 6 är verkligen ingen trovärdig film. Det fullkomligt kryllar av logiska luckor, och trovärdigheten har sjunkit till botten redan efter tio minuter. Här har alla dessutom en märklig förkärlek att överleva de mest brutala bilkrascher knappt utan någon skråma. Men det här är med all säkerhet fullt avsiktligt, och givetvis är det ingen som förväntar sig att en film som denna ska vara realistisk. Faktum kvarstår dock att man måste lyckas att "koppla bort verkligheten" tillräckligt för att kunna underhållas av en ologisk och totalt orealistisk film - för de senaste James Bond-filmerna framstår som riktigt realistiska i jämförelse med den här... Men om man bara kommer över sådana detaljer, är det en underhållande film som i alla fall har ett visst djup och en intressant story. Jag uppskattar också slutet - eller rättare sagt merparten av slutet. För några sekunder in i eftertexterna fortsätter filmen med ytterligare en scen, som tyvärr tydligt öppnar för ännu en uppföljare till filmen. Och det hade jag nog gärna klarat mig utan...

Filmen erbjuder ett snyggt foto med ett starkt bildspråk och en del vackra vyer. Dessutom är det snyggt koreograferade actionscener, och det är imponerande att för en gångs skull lyckas att koreografera actionscener så att man faktiskt ser vad som händer - ett trevligt undantag efter mängder av actionscener där det vid actionscener blir så skakigt att man inte ser eller hinner uppfatta någonting... Skådespelarinsatserna är helt okej, där Jordana Brewster, Michelle Rodriguez och Paul Walker står för de bästa insatserna och som alla tre spelar övertygande och naturligt. Elsa Pataky är också riktigt bra som Elena och Gal Gadot är bra som Gisele. Det största problemet med rollbesättningen är att Vin Diesel inte alls lyckas att övertyga vid mer allvarliga scener, och känns för stel och opersonlig för att man ska ta honom på allvar vid dramatiska scener - han fungerar bra vid renodlad action, men klarar inte av mer allvarliga och djupa scener. Dwayne Johnson - som inte brukar tillhöra någon av mina favoriter - är dock bättre än väntat som Hobbs, även fast han fortfarande är något stel och inte uppvisar alltför mycket minspel. Gina Carano är helt okej i den nytillkomna rollen som Riley, men spelar även hon något stelt och känns inte lika naturlig som de övriga kvinnliga skådespelarna.

Fast & Furious 6 är en underhållande film med en viss charm och aningen humor, och storyn sticker ut från mängden genom att filmen har en ny vinkling så att det aldrig känns som en upprepning av tidigare filmer inom genren. Men det är tyvärr också en ojämn film, som är bäst i början och slutet medan det finns ett alltför långt och ganska oengagerande mittparti där man bitvis slutar bry sig om vad som faktiskt händer. Det är ändå en helt okej film som duger som underhållning för stunden, men särskilt minnesvärd blir den aldrig och om man inte har uppskattat de tidigare filmerna i serien är det tveksamt om den ger något att se. Fast & Furious 6 är betydligt bättre än originalfilmen The Fast and the Furious men når däremot inte riktigt upp i samma nivå som den femte filmen i serien, och därför nöjer jag mig med en stark femma i betyg.

Recensionen skriven: 21 maj 2013
Senast uppdaterad: 22 maj 2013

Recensionen har lästs 3422 gånger av 2066 personer, sedan den 21 maj 2013