Professor Andreiko - Eddie Marsan Queenie Shaw - Helen Mirren
Madame M - Eiza González Sam (Lukes dotter) - Eliana Sua
Jonah - Cliff Curtis Sefina - Lori Pelenise Tuisano
Flygpolis Dinkley - Kevin Hart Agent Loeb - Rob Delaney
Kal - John Tui Mateo - Joe Anoa'i
Timo - Joshua Mauga Agent Locke - Ryan Reynolds

Ett team med MI6-agenter försöker att fånga det farliga massförstörelseviruset Snowflake, men allt går snett när den cybergenetiskt modifierade Brixton Lore mördar alla CIA-agenter utom en - Hattie Shaw lyckas komma undan, men för att undvika att Brixton får tag i viruset tvingas hon injicera sig själv med det. Brixton och hans uppdragsgivare, den sektliknande organisationen Eteon, använder sig av propagandaverktyg för att få det att se ut som att Hattie är boven i dramat. Därför får Hatties bror, den brittiska f.d. underrättelseagenten Deckard Shaw, och den amerikanska federala agenten Luke Hobbs får i uppdrag att tillsammans hitta åt Hattie och säkerställa att viruset inte sprids ut till allmänheten. Det enda problemet är att det farliga uppdraget kräver att de faktiskt samarbetar, och Hobbs och Shaw hatar varandra så innerligt att det är ett nästintill omöjligt uppdrag...

The Fast & the Furious-filmerna har aldrig varit några mästerverk, utan det har alltid rört sig om lättsam actionunderhållning. I och för sig inget fel med det, och jag uppskattar i alla fall att man under senare filmer har sökt sig bort från de biljakter och bilkörningar som de första filmerna kretsade kring - trots allt har biljakter en tendens att bli ganska tröttsamma i längden. När det nu är dags för filmseriens första spin-off-film har man valt att enbart fokusera på just Luke Hobbs och Deckard Shaw, vilket får till följd att alla andra från Fast & Furious-franchisen helt lyser med sin frånvaro. Lite synd, då de två ju bara varit med i ett mindre antal filmer (4 respektive 2 filmer) och dessutom aldrig tillhört någon av de mest intressanta rollfigurerna i filmserien.

Men om man bara kommer över den lilla detaljen är Fast & Furious: Hobbs & Shaw en helt okej film, som inte erbjuder något större djup men som för all del är ganska underhållande. Storyn är inte direkt djupsint eller avancerad, men den fyller sin funktion och till skillnad från många andra actionfilmer finns det i alla fall en konkret handling som inte bara går ut på storslagna actionsekvenser. Deckards syster Hattie är ett värdefullt tillskott till filmen, och är en tuff och orädd tjej som utan tvekan är den mest intressanta rollfiguren i filmen. Det är tur att hon finns där, för annars hade det blivit på tok för mycket testosteron med dessa två machomän som ser ut att vara starkare än He-Man - vilket förstås också är avsikten, men det blir ändå lite för mycket av det goda...

Till den här filmen har man valt att gå ifrån premissen i de flesta Fast & Furious-filmer, då det inte längre handlar vare sig om biljakter eller om storslagna kupper á la Ocean\'s 11. Istället har det här snarare blivit en actionkomedi, som påminner om 1980-talets gamla "buddy cop"-filmer. Man har alltså valt att spela mer på humor än i de tidigare Fast & Furious-filmerna, och det kan man ha delade meningar om. Det blir för all del ganska roligt, och man får skratta då och då åt de humoristiska repliker, ordbajseri och annat som försiggår mellan Hobbs och Shaw. Det rör sig inte direkt om någon sofistikerad eller subtil humor, men den fyller sin funktion och jag skrattade mer än jag hade velat erkänna.

Problemet är bara det att skämten är ganska begränsade, då väldigt mycket kretsar kring könsord, förolämpningar och storlekar. Det som inledningsvis är riktigt kul blir ärligt talat inte alls lika roligt längre när samma skämt (eller åtminstone små variationer av dito) upprepas för femte gången. Det blir lite för mycket av det goda, och efter ett tag börjar skämten bli tjatiga och ärligt talat ganska tröttsamma.

Däremot är actionsekvenserna storslagna och välgjorda, och filmen får därmed en tacksam intensitet och blir för all del ganska engagerande. Här finns många häftiga scener, som nästan tar andan ur en och som gör att man sitter på helspänn hela tiden. Det är storslaget, men samtidigt överdrivet och tillspetsat; och här finns stora likheter med bl.a. Mission Impossible och James Bond - här finns med andra ord inga ambitioner på att göra en realistisk film, utan allt är tillspetsat till den grad att trovärdigheten sjunker till botten redan efter fem minuter. Men det har förstås heller inte varit avsikten, och tar man filmen för vad den är blir man sannolikt inte besviken. Det är både spännande, fartfyllt och med visuellt tilltalande actionscener.

Men även med actionsekvenser kan det ibland bli för mycket, och fastän man slipper utdragna biljakter (annat än i slutet) blir det istället väldigt mycket slagsmål. Alla slåss stup i kvarten, vare sig det faktiskt behövs för handlingen eller inte, och efter ett tag blir det lite för mycket av det goda. Flera av scenerna hade lätt kunnat kortas ned eller tas bort helt, och saken blir heller inte bättre av att filmen dragits ut till hela 2 timmar 15 minuter; trots en i grunden ganska enkel och begränsad handling. Självklart är hela vitsen med franchisen att det ska kretsa kring action, men man borde kunna åstadkomma lite större variation i actionscenerna istället för att 80% av dem ska gå ut på att använda knytnävarna mot allt och alla.

Fotot är snyggt, och filmen har förvånansvärt trovärdiga specialeffekter. Skådespelarinsatserna fyller sin funktion, men speciellt mycket mer än så är det inte. Varken Dwayne Johnson eller Jason Statham har ju blivit kända som några storslagna karaktärsskådespelare, och inte spelar de alltför imponerande här heller. Det finns nog skäl att misstänka att man vid rollbesättningen gått mer efter fysik, kroppsbyggnad och förmåga att göra actionstunts än på skådespelarprestationerna i sig... Men dåliga är de i och för sig heller inte, utan de fyller sin funktion; varken mer eller mindre. Den klart bästa skådespelarinsatsen står utan tvekan Vanessa Kirby för, som är mycket bra som Hattie och gör allt som går av den lite lagom nyanserade rollfiguren. Idris Elba brukar vara en imponerande skådespelare, men här får han inte mycket att arbeta med och hans skurkroll är ärligt talat ganska lättförglömlig.

Fast & Furious: Hobbs & Shaw är en välgjord och underhållande film, som inte erbjuder särskilt mycket nytt till filmserien eller till filmmediet, och som heller inte erbjuder alltför mycket djup eller ens så mycket till budskap - det lilla budskap som finns kring familjen känns påklistrat, och har förmodligen tillkommit sent under filmprocessen. Men om man inte förväntar sig något mästerverk eller någon speciellt komplicerad film, så blir man förmodligen heller inte besviken. Det som finns är inte så märkvärdigt, men duger som underhållning för stunden, med en hyfsad balans mellan humor och action. Man får skratta en del och man sitter på helspänn under de rafflande actionscenerna, och då kan man åtminstone till viss del ha överseende med att humorn är lite för banal och begränsad.

Ett lite mer subtilt och variationsrikt manus hade inte skadat, men är man på humör för lättsam "popcorn-underhållning" som inte kräver någon alltför stor tankeverksamhet så kan man för all del hitta betydligt sämre filmer. Inom Fast & Furious-serien har det funnits både bättre och sämre filmer än denna, och det här är i alla fall klart bättre än den första (och ärligt talat ganska dåliga) The Fast and the Furious. När uppföljare och spin-off-filmer trots allt blir bättre än originalet, så får man vara tacksam, och jag ger den här filmen en hyfsat stark sexa i betyg. Vänta er bara inte någon ren Fast & Furious-film, för det är enbart just Hobbs och Shaw som återfinns från någon av Fast & Furious-filmerna. Om ni ser filmen, se till att stanna kvar under eftertexterna, för under och efter sluttexterna väntar hela tre extrascener (den sista efter alla sluttexter) som faktiskt är ganska roliga och som man inte vill missa.

Recensionen skriven: 3 augusti 2019
Senast uppdaterad: 3 augusti 2019

Recensionen har lästs 1735 gånger av 1001 personer, sedan den 3 augusti 2019