Grace Trevelyan Grey - Marcia Gay Harden Carrick Grey - Andrew Airlie
Elena Lincoln - Kim Basinger Jason Taylor - Max Martini
Jerry Roach - Bruce Altman Ros Bailey - Robinne Lee
José Rodriguez - Victor Rasuk Gail Jones - Fay Masterson
Carla Wilks - Jennifer Ehle Hannah - Ashleigh LaThrop
Boyce Fox - Tyler Hoechlin Christian som barn - Ryker Brown / Logan Brown

Efter händelserna i Fifty Shades of Grey har Ana tagit avstånd från Christian, och skaffat ett nytt jobb som assistent på ett bokförlag. Christian Grey vill dock inte ge upp i första taget, och gör allt för att återuppta kontakten med Ana. Efter att han övertalat henne att göra allt lite mer på hennes villkor går Ana med på att återuppta deras förhållande. De kommer varandra allt närmare, men under tiden gör Christians förflutna sig påmint...

Jag har inte läst någon av romanerna i serien, och har heller inga planer på att göra det, men första Fifty Shades of Grey var trots allt en ganska bra film; trots att den inte lär gå till filmhistorien som något mästerverk. Till uppföljaren Fifty Shades Darker fortsätter man i ungefär samma stil. Således blir även den här filmen ganska bra, trots att det onekligen finns en del problem och brister. Det är underhållande och storyn är ganska intressant. Därför förblir filmen förhållandevis engagerande, och intresset hålls vid liv. Här finns en viss charm och en viss lågmäld humor, samtidigt som det mellan varven blir berörande. Här finns också en viss spänning, även fast det är begränsat till ett fåtal scener.

Mycket är sig likt från den förra filmen, men här får vi dessbättre lära känna Christian lite bättre. Han är inte ett lika stort frågetecken som tidigare, och vi får veta en del om hans förflutna. Det är uppskattat, även fast det ändå känns lite väl förenklat - trots allt är det ju många som haft en traumatisk barndom, och jag är övertygad om att merparten av dem inte blir besatta av våld och sadomasochism som vuxna... Ana fortsätter att få ganska många nyanser, och har blivit en mångfacetterad rollfigur. Men här blir det ännu mer än i den första filmen obegripligt varför hon så lättvindigt går tillbaka till Christian, efter att ha lämnat hela det livet bakom sig. Jag känner inte att man får någon trovärdig förklaring till varför Ana blivit så "velig", och ändrar åsikt så lättvindigt från ena minuten till nästa. Det är olyckligt, då det förtar en del av den i övrigt relativt positiva kvinnosyn som genomsyrar filmserien.

Precis som senast hålls också nakenscenerna till en relativt begränsad nivå, och rör sig uppskattningsvis inte om mer än ungefär en kvart av den totala speltiden. Sexscenerna är också smakfullt filmade, då vi inte får se mer än nödvändigt och det knappt förekommer några närbilder alls. Det är återgivet på ett någorlunda stilistiskt och smakfullt sätt, så att det aldrig känns som porr. Det uppskattar jag, och faktum är att det finns många "vanliga" filmer med mer närgångna samlagsscener än här. Bitvis känns det dock ändå som lite mer utstuderat än i den första filmen, och förmodligen är det en nackdel att man här bytt till en manlig regissör. Och varför Ana ska vara mer naken än Christian kan man förstås ifrågasätta, och det känns lite märkligt.

Precis som i föregångaren fungerar dock de sadomasochistiska inslagen sämre. De är visserligen få till antalet, men är obehagliga och kan nästan kännas som att frossa i våld. Så länge det rör sig om hårdhänt sex har jag inget emot skildringarna, men när det går över gränsen till ren och skär misshandel tycker jag det är att gå för långt. Det är förstås svårlösligt i och med förlagan som gissningsvis skildrat våldet ingående, men jag blir ändå lite besviken att de scenerna inte kunnat skildras lika "smakfullt" som sexscenerna. Det här är säkert avsiktligt, men jag tycker ändå det är fel väg att gå när man går långt över gränsen från romantiskt och sexigt till osmakligt och obehagligt. Här går det rentav snäppet längre än i den första filmen, och det uppskattar jag inte alls.

Däremot är storyn i Fifty Shades Darker lite mer omfattande än i den första filmen. Det händer i och för sig inte jättemycket, men det upplevs inte lika tunt som senast och det händer trots allt mycket. Fortfarande blir handlingen dock lite för begränsad i relation till den ganska tilltagna speltiden, och två timmar är i mesta laget varför filmen ibland upplevs utdragen. Jag hade gärna sett lite mer yttre handling, även fast den karaktärsutveckling och personbeskrivning som förekommer här helt klart är ett steg i rätt riktning jämfört med den lite tunnare och ytligare första filmen. Fortfarande finns inget alltför stort djup, men likväl bättre än i föregångaren.

Fotot är enkelt men effektivt, och jag uppskattar att sexscenerna filmats på ett någorlunda smakfullt sätt utan att kännas som porr. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Dakota Johnson är utmärkt som Ana, och gör en trovärdig och nyanserad rollprestation där man hela tiden förstår vad hon tänker och känner; men samtidigt helt utan överspel. Jamie Dornan är bra som Christian, och framstår ungefär som lika delar charmig och lika delar obehaglig; vilket jag förmodar också är avsikten. Eloise Mumford är också riktigt bra som Kate, men får tyvärr mindre att arbeta med i den här filmen. Istället får vi se lite mer av Rita Ora som Christians syster Mia, och hon gör en riktigt bra insats. Bella Heathcote är utmärkt i en svår roll som nytillkomna Leila.

Fifty Shades Darker är en välgjord och helt okej film, som lyckas att underhålla och beröra genom en fascinerande men något tunn intrig. Det är relativt trovärdigt, och jag uppskattar att Ana blivit en nyanserad karaktär som man tycker om från första början. I och med det erotiska temat är det också mycket uppskattat att sexscenerna blivit förvånansvärt smakfulla och finstämda, med begränsat antal närbilder, begränsad nakenhet och långt ifrån någon porrkänsla. Allt detta är bättre än jag hade väntat mig, men faktum kvarstår att storyn är lite för tunn och att det därför periodvis kan upplevas något utdraget. Man dras ändå in i filmen, men det blir inte så bra som det hade kunnat bli och heller inte alltför minnesvärt. Jag stör mig också på att man inte blir riktigt klok på varför Ana så lättvindigt tar tillbaka Christian, som hon senast verkade fast besluten att inte ha något mer att göra med. Men med detta sagt är det här ändå en ganska lyckad och fullt sevärd film, och mitt betyg stannar på en stark sexa. Gissningsvis lär filmen tilltala kvinnor mer än män, men jag hade ändå fullt utbyte av filmen som är bättre än väntat om än fortfarande med sin beskärda del av problem. I en del aspekter har filmen utvecklats till det bättre jämfört med föregångaren, och i andra aspekter till det sämre, vilket gör att helhetsintrycket blir någorlunda lika för de båda filmerna...

Recensionen skriven: 9 februari 2017
Senast uppdaterad: 9 februari 2017

Recensionen har lästs 2828 gånger av 1588 personer, sedan den 9 februari 2017