Manusförfattare: Maria Blom
Micka - My Bodell Danne - Daniel Gustavsson
Jonna - Paula McManus Krippa - Per Grytt
Mio - Livia Millhagen

Daniel Gustavsson & My Bodell
© 2008 Memfis Film

Den svenska regissören och manusförfattaren Maria Blom har blivit mest känd för 2004 års succéfilm Masjävlar. Innan dess var hon en erfaren teaterregissör, med ett tiotal pjäser i bagaget. Det var hon själv som låg bakom teatern Masjävlar, som hon senare gjorde till film. Inför arbetet med den filmen ville filmbolaget Memfis att hon skulle öva sig på att arbeta med filmmediet, och därför fick hon göra en övningsfilm med minimal budget. Filmen fick namnet Fishy, och egentligen var det aldrig meningen att den skulle visas offentligt. Trots det har den visats på ett flertal filmfestivaler, innan den sex år efter färdigställandet började visas på vanlig bio i höstas. Nu har den även släppts på DVD, och en äldre ny film har världen (eller åtminstone Sverige) troligen aldrig tidigare skådat. Handlingen utspelas i Stockholmsförorten Fisksätra (som faktiskt finns på riktigt, fastän jag efter att ha sett filmen var övertygad om att det var en fiktiv ort). I centrum står den unga kvinnan Micka, som jobbar på ett modernt mediaföretag i Stockholm och nu högst motvilligt har tvingats flytta ut till förorten Fisksätra. Där kommer hon i kontakt med grannen Danne, som är allmänt "tapig" och töntig och egentligen är raka motsatsen till Micka. Trots att Danne redan har en flickvän sedan många år tillbaka, som just nu tillfälligt jobbar på annan ort, så blir de attraherade av varann - eller åtminstone Micka i Danne...

Jag tyckte om Masjävlar, så jag hade ganska höga förväntningar inför Fishy. Det råder ingen tvekan om att Maria Blom haft en god tanke bakom filmen, och storyn är intressant. Man kan skönja ett visst djup och allvar, så jag förstår varför hon valt detta ämne till sin övningsfilm. Men tyvärr märks det tydligt att det är just en övningsfilm - den har långt ifrån samma proffsiga ton som Masjävlar, och ärligt talat känns Fishy inte helt färdig. Jag kan inte förneka att filmen har en viss igenkänningsfaktor, och den har också en kul och intressant grundidé. Maria har även hittat en lämplig balans mellan allvar och humor, och det blir småroligt samtidigt som den har en allvarlig underton och ett genomtänkt budskap. Då och då blir det intressant, och Maria är som alltid mycket duktig på dialog - dialogen flyter på bra och naturligt, och till skillnad från många andra svenska filmer låter det aldrig konstlat. Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet My Bodell som Micka och Livia Millhagen som hennes väninna är mycket lyckade. Problemet är bara det att storyn helt enkelt är väldigt tunn, och trots den korta speltiden på bara drygt en timme och tio minuter, så blir det ändå ganska segt och utdraget. Det känns nästan som att storyn hört hemma i ett TV-serieavsnitt på en halvtimme, som därefter dragits ut in absurdum. Det blir också för mycket valsande fram och tillbaka (ska de inleda ett förhållande, trots att de inte borde...), och därför blir det ganska oengagerande. Det är bara vid enstaka tillfällen som filmen lyckas att beröra, och annars blir det mest ytligt och oengagerande. Det är tråkigt, då grundidén haft potential att bli ganska djup. Det blir heller inte bättre av att vissa rollfigurer blivit väldigt endimensionella. Det tydligaste skräckexemplet är Danes flickvän Jonna, som bara framstår som allmänt gnällig och osympatisk, och mer känns konstruerad än som en levande människa. Även Danne är periodvis lite väl endimensionell, och framstår helt enkelt som lite för "tapig" och ointressant. Det här gör att man aldrig riktigt förstår vad Micke och Danne egentligen ser hos varann, och än mindre vad Danne någonsin sett hos Jonna. Den närmast obefintliga budgeten gör sig också påmind genom en ganska risig bildkvalitet, och foto som inte direkt utmärker. Men Fishy är långt ifrån en dålig film. Trots de många bristerna är det ändå en skaplig film. Man kan trots allt se glimtar av Maria Bloms framtida kvalitéer, och detta i kombination med en lovande grundstory, gör att filmen är värd att se. Men den är samtidigt inte speciellt utmärkande, och jag vill inte se om den. Den sticker helt enkelt inte ut tillräckligt, och gör tyvärr att den inte blir alltför minnesvärd. Det är beklagligt, och åtminstone jag som förväntade mig en ny Masjävlar blev besviken.

DVD-utgåvan kommer i ett DVD-fodral med papphölje. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, medan ljudet enbart återges i vanlig stereo. Filmen har vanlig textning på norska, danska, finska och engelska, plus svenska för hörselskadade. Bildkvaliteten är halvrisig, medan ljudet är relativt bra. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stillastående. Något extramaterial finns överhuvudtaget inte, vilket är beklagligt. Det är kanske inte så konstigt när det är en övningsfilm som inte varit avsedd att visas offentligt, men någonting borde man rimligen kunna ordna.

Recensionen skriven: 4 februari 2009
Senast uppdaterad: 4 februari 2009

Recensionen har lästs 5095 gånger av 2835 personer, sedan den 4 februari 2009