Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Alex - Jennifer Beals Nick - Michael Nouri
Hanna - Lilia Skala Jeanie - Sunny Johnson
Richie - Kyle T. Heffner Johnny C. - Lee Ving
Jake - Ron Karabatsos Katie - Belinda Bauer
Cecil - Malcolm Danare Frank Szabo - Philip Bruns
Rosemary Szabo - Micole Mercurio Tina Tech - Cynthia Rhodes

Man kan fråga sig varför det var just under 1980-talet, som det blev så populärt med musik- och dansfilmer - en genre som i dagens läge är i det närmaste utdöd. Innan både Dirty Dancing och Footloose gjordes, kom klassikern Flashdance, som 2002 äntligen släpptes på DVD - trots att det var drygt två och ett halvt år sen, är filmen faktiskt ändå intressant att ta en titt på. Filmen vann dessutom en oscar för bästa originalsång ("Flashdance - What a Feeling"), och var också nominerad till tre andra oscars (bästa scenografi, bästa redigering och ytterligare en låt). I centrum står den den 18-åriga tjejen Alex Owens, som jobbar som svetsare men extraknäcker på kvällarna som dansare i en bar. Hennes dröm är att komma in på den exklusiva dansskolan Pittsburgh Conservatory, och det är i kampen mot detta mål som historien kretsar.

Huvudrollen som Alex spelas av den då 20 år gamla Jennifer Beals, nuförtiden kanske mest känd för rollen som Bette i TV-serien The L Word, i en av hennes allra första roller. Hon gör en suverän insats, och spelar mycket imponerande. Då sluttexterna inte anger motsatsen, verkar det också som att hon dansar själv i filmens åtskilliga dansnummer. Även Michael Nouri som Nick och Sunny Johnson som Jeanie spelar mycket bra, och dessutom tål att nämnas den sedan länge avlidna Lila Skala i rollen som Hanna - hon var faktiskt 87 år gammal när den här filmen spelades in!

Det är uppenbart att det största vikten med filmen lagts på musiken, men så är den också desto bättre. Filmen innehåller många riktigt bra låtar, varav flera faktiskt skrivits speciellt för filmen - däribland det oscarsvinnande ledmotivet, som spelas ett par gånger under filmen och är en riktig höjdare. Filmen i sig är välgjord och trevlig, men har en hel del brister. Storyn är lite väl banal, manuset är inte alltför utvecklat, filmen innehåller en hel del klichéer och den är rätt förutsägbar. Men allt det gottgörs dock, åtminstone till viss del, av den suveräna musiken och de välkoreograferade dansnumren. Tyvärr blir det dock lite för många dansnummer, och de blir ibland lite väl utdragna. Trots bristerna är det dock ingen tvekan att filmen är sevärd, och bör ses av alla. Bara chansen att se Jennifer Beals i en av hennes första roller gör faktiskt filmen värd att ses - kanske framförallt av oss alla som följer The L Word. Tyvärr kommer filmen dock inte upp i samma klass som min personliga 1980-tals-favorit; Dirty Dancing.

Den svenska textningen håller relativt hög klass. Jag upptäckte enstaka översättningsmissar och några ologiska ordval - dessutom lider texten av den vanliga bristen att alltför många meningar och uttryck försvinner och textas inte. Det är dock inga stora problem, och filmen påverkas inte nämnvärt av det. På DVD:n finns dessutom engelsk text att tillgå, som kan vara att föredra...

Den svenska (eller egentligen sameuropeiska) DVD-utgåvan från 2002 har, utöver det engelska originalspåret, också dubbningar på fem språk och är textad på 23 språk. DVD-utgåvan har en lite annorlunda idé. När man laddar skivan visas först Paramounts logga, innan vi får välja språk. När man valt språk visas varningstexter, och sen startar filmen direkt (textat eller dubbat på det språk man valt - har man valt engelska som språk visas filmen utan text). Det finns myner, men de kommer fram först när man antingen sett klart filmen eller om man trycker på Menu-knappen under filmens gång. Jag förstår idén, men jag hade onekligen föredragit att komma till menyerna på en gång - inte minst eftersom det inte går att få engelsk text till filmen genom språkvalet i början, utan då måste man gå via menyn... Menyerna är på engelska oavsett valt språk, men till en sån här film tycker jag inte att det är en så stor brist. En betydligt större brist är att det helt saknas extramaterial - här finns ingen tillstymmelse till någonting utöver filmen, inte ens trailers... Det känns lite tråkigt, och det hade verkligen varit roligt att se något extramaterial om hur filmen gjordes eller så. Visst, den har många år på nacken och DVD var knappast påtänkt när den hade premiär 1983, men någon form av material från inspelningen borde väl rimligen finnas tillgängligt fortfarande - eller så borde det vara fullt realistiskt att i efterhand (under 2000-talet) spela in exempelvis intervjuer med skådespelarna och producenterna. En annan detalj värd att nämnas är att filmen enligt sluttexterna är inspelad i stereo, men det engelska ljudspåret återges på DVD-skivan ändå i 5.1-ljud - gissningsvis en senare ommixning. Även om de flesta säkert föredrar 5.1-ljud, så hade det av historiska skäl varit önskvärt att också få med det ursprungliga stereoljudet, så vi kunnat höra hur det lät när filmen gick på bio under 1980-talet. Däremot är det roligt att det i fodralet följer med ett instick i form av papper med information om scenval/kapitel på skivan - visserligen bara på engelska, men ändock. I dagens läge, när alltför många distributörer struntar i att skicka med instick med beskrivning av kapitlen, är det roligt att se att Paramount fortfarande gör det.

Recensionen skriven: 7 augusti 2005
Senast uppdaterad: 7 augusti 2005

Recensionen har lästs 4152 gånger av 2399 personer, sedan den 5 december 2007