Framtida flickvänners ande - Olga Maliouk Farbror Wayne - Michael Douglas
Vonda Volkom - Anne Archer Major Mervis Volkom - Robert Forster
Donna - Camille Guaty Deena - Rachel Boston
Denice - Amanda Walsh Brad - Daniel Sunjata
Connor som ung - Devin Brochu / Logan Miller Jenny som ung - Kasey Russell / Christa B. Allen

Lacey Chabert & Matthew McConaughey

Den klassiska brittiska författaren Charles Dickens (1812 - 1870) skrev många böcker och noveller under sin livstid, och många av de har länge ansetts som klassiker i engelskspråkig litteratur. För många är den mest kända troligen 1838 års Oliver Twist, men även En spökhistoria vid jul (i Sverige även kallad En julsaga och ursprungligen En julsång på prosa; kärt barn har många namn) från 1843 är omtyckt och läst av många. Det är också en av de populäraste böckerna att basera filmer på, och vi har sett många filmversioner av klassikern genom åren varav de flesta (inklusive Disneys tecknade Musse Piggs julsaga) hållit sig till grundstoryn mer eller mindre bokstavligt. Från regissören Mark Water - mest känd för bl.a. Freaky Friday, Mean Girls och Just Like Heaven - kommer nu ännu en filmversion av En spökhistoria vid jul; men den här gången av det betydligt friare slaget. Det handlar inte längre om jul, utan om kärlek och relationer. Filmens originaltitel är det mycket passande och självförklarliga Ghosts of Girlfriends Past, men i Sverige har titeln istället blivit Flickvänner från förr.

Den här filmens Scrooge heter Connor Mead och är en framgångsrik fotograf. Sedan hans föräldrar dog blev han uppfostrad av sin farbror Wayne, som inte var världens bästa förebild och lärde Connor en del "visdomsord". Som resultat har Connor i många år legat med allt som rör sig, och har haft förhållanden med fler tjejer än han kan räkna till. Han har aldrig tillåtit någon att få känslor för honom, och de flesta har han lämnat efter en natt. Trots det kastar sig de flesta tjejer efter honom, och han är så överhopad med kvinnor att han tvingas göra slut med flera stycken samtidigt via videokonferens (!). Hans bror Paul ska nu gifta sig med sin flickvän Sandra, och motvilligt måste Connor resa till dem för att närvara på bröllopet. Där stöter han på sin gamla ungdomskärlek Jenny, den enda tjejen han verkligen haft känslor för, då hon är brudtärna vid bröllopet. Connor drar sig ändå inte för att säga vad han tycker om äktenskap under middagen, och gör allt han kan för att övertala sin bror att inte genomföra vigseln. Men natten innan bröllopet får han besök av spöket efter sin farbror Wayne, som varnar honom att han under natten kommer att få besök av tre spöken. Med forntida, nuvarande och framtida flickvänners ande vid sin sida tvingas han under natten att återuppleva det förflutna och dessutom se en måttligt upplyftande framtidsbild...

Då det inte direkt lider någon brist på romantiska komedier någonstans i världen, så kan man med all rätt fråga sig om det verkligen går att göra originella filmer inom den här genren. Till min förvåning visade sig svaret vara ja, för även fast huvudrollen Connor känns igen från ett flertal andra filmer så är det ett nytt och smart begrepp att utgå ifrån Charles Dickens klassiska roman. Den litterära förlagan har visserligen använts till ett stort antal filmer, och har även utnyttjats i andra sammanhang än just jul, men mig veterligen har kärlekstemat aldrig tidigare använts. Det är en intelligent och lyckad idé, som gör att Flickvänner från förr sticker ut från mängden och lyckas att erbjuda något vi inte sett förut. Det har också blivit en riktigt bra film, som förblir intressant och engagerande från början till slut, och bitvis även blir berörande och gripande. Det är förvisso ingen alltför djup film, men trots allt lyckas manusförfattarna att få med en del nyanser och mer substans än vad man hade kunnat förvänta sig av genren. Inledningsvis kan det lätt kännas lite seg och menlös, och även fast jag hade trevligt även då, så blir Connor ganska påfrestande under den första halvtimmen. Det känns lite överdrivet, och han är en allt annat än sympatisk rollfigur. Men å andra sidan är det väl en nödvändighet för att premissen ska fungera, och jämfört med Ebenezer Scrooge i förlagan är han rena önskedrömmen. Men när storyn kommer igång på allvar, så får filmen ett högre och mer passande tempo och det blir genast betydligt bättre.

Det är en riktigt rolig film, och jag skrattade vid ganska många tillfällen. Det här är dock ingen enorm skrattfest i likhet med exempelvis Judd Apatows komedier, och de klockrena poängerna lyser nästan helt med sin frånvaro. Jag hade inte tackat nej till ännu mer humor, men som dramakomedi fungerar filmen riktigt väl och av handlingen att döma är det uppenbart att den heller inte varit menad som en renodlad komedi. Det finns förstås även en del romantik, oundvikligt för genren, även om det är mer nedtonat än i många andra filmer och gärna hade fått lite större utrymme. Vissa nödvändiga nyckelpartier går aningen fort framåt, och det återstår även vissa frågetecken som man inte får något svar på. Flickvänner från förr är också mycket förutsägbar, och utgången är ganska given från första början. Det är visserligen oundvikligt när man utgår ifrån en så välkänd historia som "En spökhistoria vid jul", men det hade inte skadat med en och annan oväntad vändning. Det finns också en del stereotypa rollfigurer, där den mest uppenbara är den blivande bruden Sandra som framstår som en neurotisk och skrikande typisk brud helt utan substans, vilket är beklagligt. Man kan också ifrågasätta den mossiga könsbilden, inte minst då varenda tänkbar tjej av någon outgrundlig anledning vill ha Connor, trots hans allt annat än trevliga beteende. Det är lite tråkigt och sänker trovärdigheten, och att ändra på den lilla detaljen hade definitivt varit ett lyft för filmen. Men dessbättre spelar ingen av de här bristerna någon större roll, då det helt enkelt är en både charmig, intressant och engagerande film med en förhållandevis originell utgångspunkt. Dessutom är det trevligt att filmen inte är rädd för att driva med både sig själv och genren i stort, vilket är upplyftande.

Fotot är förstklassigt, och erbjuder en del vackra vyer och ett starkt bildspråk som är ovanligt bra för genren. Filmen är också snyggt klippt, och har mycket bra musik. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt Jennifer Garner är lysande som Jenny. Matthew McConaughey gör en bra insats, även om man kan tycka att han spelar samma slags rollfigur som han gjort flera gånger förut. Dessutom är Emma Stone riktigt bra som forna flickvänners ande, och den alltid duktiga Lacey Chabert (mest känd från TV-serien Ensamma hemma) som bruden Sandra gör det bästa av en ganska platt och endimensionell rollfigur. Det enda man kan haka upp sig på i rollbesättningen är att de yngre versionerna av Connor är lite väl olik Matthew McConaughey, och i synnerhet som tonåring borde man börja se en större likhet med nutida mannen än vad den skådisen lyckas att uppbringa. Det är bättre ställt med Jenny som ung, då i synnerhet Christa Allen fungerar riktigt väl som matchning till Jennifer Garner. Sammanfattningsvis lär Flickvänner från förr inte gå till världshistorien som något storslaget mästerverk och den har onekligen en och annan brist, men om man vet vad man ger sig in i så lär man inte bli besviken. Med humor, charm, bra skådisar och en intressant grundstory kommer man långt, och därför blev jag riktigt nöjd med filmen. Jag kan varmt rekommendera Flickvänner från förr till de allra flesta, och betygsmässigt räcker det till en mycket stark sjua; men jag måste medge att åttan inte alls är långt borta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, och ljud i Dolby Digital 5.1 samt vanlig stereo. Bild- och ljudkvaliteten håller hög klass, där i synnerhet bilden imponerar med naturliga färger, fin svärta och bra kontrast. Filmen är textad på de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade, men den engelska dövtextningen är uppskattad och något vi inte är bortskämd med vid filmer från SF. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter i 10 sekunder, och därefter visas några trailers för andra filmer. Det går att hoppa förbi dessa en i taget genom att gå till nästa kapitel, men av någon outgrundlig anledning går det inte att trycka på menyknappen för att hoppa över allt, vilket kan bli irriterande. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stillastående och stilren, men tyvärr endas finns på engelska.

Som extramaterial hittar vi fyra olika bortklippta scener, varav den första är en alternativ inledningsscen och ett par av de andra i själva verket är utökade versioner av scener som redan finns med i filmen. Alla dessa är trevliga att se på och är även småroliga, men de tillför inte så mycket och det är förståeligt att de klippts bort. Tyvärr finns inga kommentatorspår eller introduktioner till de bortklippta scenerna, vilket hade varit önskvärt för att få reda på exakt var i filmen de hör hemma och varför de klippts bort. Trots allt är borttagna scener betydligt roligare att se om man får någon form av sammanhang och bakgrund till dem. Av någon outgrundlig anledning kallas de bortklippta scenerna på DVD-omslaget för "minidokumentärer", vilket är så långt ifrån sanningen som man kan komma. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer för filmen, vilket som väntat är måttligt intressant och spännande. Där tar det roliga slut, och det är verkligen tråkigt att inte få någon form av bakom kulisserna-dokumentär om filmen. Det märkliga är att den svenska Blu-Ray-utgåvan enligt uppgift ska ha mer extramaterial, där det även verkar finnas minidokumentärer av något slag. Det är verkligen svagt och mycket dålig stil att erbjuda mer extramaterial på Blu-Ray än på DVD, i synnerhet så länge det förstnämnda formatet fortfarande har en så liten marknadsandel och ännu inte kan anses vara ett etablerat format bland allmänheten. Det lilla extramaterial som finns på DVD-utgåvan har tyvärr ingen svensk text, men det finns både engelsk och dansk text, vilket definitivt är bättre än ingen text alls.

Recensionen skriven: 14 oktober 2009
Senast uppdaterad: 14 oktober 2009

Recensionen har lästs 4192 gånger av 2276 personer, sedan den 14 oktober 2009