Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Nigel - Donald Sutherland Gemma - Alexis Dziena
Alfonz - Ewen Bremner Moe - Ray Winstone
Bigg Bunny - Kevin Hart Cordell - Malcolm-Jamal Warner
Curtis - Brian Hooks Cyrus - David Roberts

Matthew McConaughey & Kate Hudson
© Warner Bros. Entertainment, Inc.

Ända sedan Den vilda jakten på stenen 1984 har det varit populärt med lättsamma äventyrskomedier - en genre som var som störst under 1980-talet. Men trots allt mer komplicerade och intellektuella filmer på senare år är genren inte helt utdöd; något som regissören och manusförfattaren Andy Tennant - mest känd för Sweet Home Alabama och Hitch samt ett flertal TV-serier och TV-filmer - tagit till fasta på. I april släpptes Fool's Gold på bio i Sverige, och nu har den släppts på DVD. Matthew McConaughey och Kate Hudson har tidigare spelat mot varandra i den romantiska komedin Hur man blir av med en kille på 10 dagar 2003, och spelar nu återigen tillsammans med rollfigurer som inte är så olika de sistnämnda. I centrum står Ben Finnegan (kallad Finn) som älskar skattjakter och äventyr, och har i åtta års tid varit besatt av att hitta åt en legendarisk spansk skatt på ett fartyg som sjönk år 1715 någonstans kring Floridas kust. Därför har han under dessa år aldrig farit långt ifrån Key West i Florida, och lägger ner all ledig tid på mysteriet. Men han är också duktig på att slösa pengar, och har lånat pengar av en ökänd rappare och lånehaj kallad Bigg Bunny, som han slösat bort varenda öre av. När han slutligen får en seriös ledtråd om var skatten kan finnas, så brinner hans båt upp samtidigt som Bigg Bunny gärna se honom död då han inte kan betala tillbaka sin skuld. Privat är det inte heller mycket bättre, då Finns fru Tess tröttnat på att slösa så lång tid på skattjakten och att Finn aldrig kunnat bete sig ansvarsfullt och moget, och har nu tagit ut skilsmässa. Efter skilsmässan jobbar Tess som värdinna på en lyxyacht ägd av miljardären Nigel Honeycutt, och av en tillfällighet råkar Finn komma ombord på samma fartyg efter att han hjälpt Nigels bortskämda dotter Gemma. Efter viss övertalning från Finn går Tess med på att tillsammans försöka hitta skatten, och Nigel och hans dotter erbjuder sig att hjälpa till. Det gäller bara att komma före Bigg Bunny, som ogärna vill vare sig låta Finn överleva eller hitta skatten...

Filmer om skattjakter har aldrig tillhört mina favoritgenrer, och då filmen dessutom inte direkt fått lysande kritik, så hade jag inga höga förväntningar. Inledningsvis verkade filmen också plågsamt dålig, och efter den första kvarten såg det ut som en riktig kalkon. Men därefter förändrades allt, och Fool's Gold utvecklades faktiskt till en ganska lyckad film. En del filmer tycker man helt enkelt bara om, utan att man riktigt kan förklara varför. Det här är just en sådan film. Särskilt originell är den inte, och grundstoryn har stora likheter med ett flertal andra filmer; däribland Den vilda jakten på stenen. Den har även vissa likheter med tidigare recenserade Into the Blue. Storyn är också ganska fånig och extremt osannolik. De logiska luckorna är många, och huvudrollsinnehavarna har också en tendens att överleva de mest farliga och absurda situationer utan ansträngning. Särskilt trovärdigt eller realistiskt blir det alltså inte, men ärligt talat tror jag inte många förväntar sig det av dylika filmer heller. Filmen är också mycket förutsägbar, och de flesta kan säkerligen lista ut hur det kommer att sluta utan större kraftansträngningar. Samtidigt är det dock en underhållande och trevlig film, som håller full fart hela tiden och förblir engagerande hela vägen till slutet. Fotot är imponerande, och erbjuder många vackra vyer - mestadels från Australien, och trots att miljön ska föreställa Florida är inte en enda scen inspelad där. Den är också periodvis ganska rolig, och har en del roliga repliker samt intressanta och udda rollfigurer. Man kan dock tycka att Nigels dotter Gemma mest liknar en slags parodi på Paris Hilton, och jag hade gärna sett en lite mer mångbottnat personlighet i den rollfiguren. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och både Kate Hudson och Matthew McConaughey spelar utmärkt. De har också stark och övertygande personkemi, vilket också höjer helhetsintrycket. Donald Sutherland och Donald Sutherland och Alexis Dziena är också riktigt lyckade som Nigel och Gemma. De flesta birollsinnehavare är också relativt bra, även om Kevin Hart är skrattretande dålig som Bigg Bunny och spelar över å det grövsta. Man kan också fråga sig varför de flesta av skådespelarna talar med fejkade dialekter, som i de flesta fall inte låter särskilt äkta. Filmen har en ganska tunn och enkel story, och man kan följa med utan alltför stor ansträngning. Men efter allt fler överkomplicerade filmer, är det samtidigt charmigt och uppfriskande med en film som faktiskt inte siktar efter att bli överdrivet intelligent och komplicerad (á la Da Vinci-koden). Visst är det en lättsam bagatell, men samtidigt en charmig och underhållande sådan, där ingen av de inblandade heller lär ha haft något annat i åtanke. Därför kan jag, trots de många bristerna och den fåniga storyn, rekommendera Fool's Gold till de allra flesta. En stark sexa känns därför som det mest rättvisa betyget, och ibland kan man faktiskt inte lita på vad de flesta professionella recensenter skriver...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, vilket innebär större svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV och mindre svarta fält på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska originalljudet finns även tyskt och spanskt ljudspår. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, och i synnerhet bilden kommer verkligen till sin rätt. Textning finns på åtta olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska. Tyvärr finns ingen text för hörselskadade, inte ens på engelska. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel. Därefter dyker en språkvalsmeny upp, eller närmare bestämt en landsmeny. Märkligt nog innehåller menyn ett femtiotal länder, fördelade på ett flertal olika skärmbilder, trots att filmen inte är textad på ens en bråkdel av dessa språk. Väljer man Sverige, visas därefter en irriterande anti-piratpropaganda på 50 sekunder - den går inte att hoppa förbi, men går att spola förbi på bild. Det följs av trailers för två andra filmer, där den första går att hoppa förbi medan den andra bara går att spola förbi på bild. Märkligt nog spelar det land man väljer dock i praktiken ingen roll för vare sig menyspråket eller filmspråket, och filmen textas inte ens automatiskt på rätt språk för det land man valt. Det enda som landsmenyn verkar avgöra är vad som ska visas innan huvudmenyn visas. Därför är det smartare att istället välja Storbritannien (United Kingdom) eller Australien som land, som båda två ligger lättillängliga långt upp på landsmenyn. I dessa båda fall slipper man både propagandan och alla trailers, och man kommer direkt till huvudmenyn. Ett annat alternativ är att gå förbi landsmenyn helt och hållet, genom att direkt trycka på DVD-spelarens menyknapp medan den inledande distributörsjingeln spelas - även det ger samma effekt. Från huvudmenyn måste man manuellt gå in och välja textningsspråk, vilket är lite irriterande. Efter filmen dyker nästa irritationsmoment upp, då det visas varningstexter på ett femtiotal olika språk; trots att filmen inte är vare sig dubbad eller textad på ett fyrtiotal av dessa. Vad det egentligen skulle uppnå är bortom mitt förstånd, och jag förstår inte varför Warner inte kunnat bara visa varningstext på just det språket som man faktiskt valt textning på (eller engelska, om man såg filmen utan text). Tyvärr går det inte att vare sig hoppa förbi varningstexterna, eller ens spola på bild. Har de börjat visas, måste de visas klart innan det går att göra någonting annat. Det tar närmare fem minuter, och är oerhört irriterande. För att inte tappa förståndet eller dö av tristess innan menyn dyker upp igen, måste man därför komma ihåg att avbryta filmen innan varningstexterna dyker upp (i slutet av eftertexterna), genom att trycka på menyknappen på fjärrkontrollen.

Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär på knappt fem minuter, som bl.a. består av intervjuer med huvudrollsinnehavarna. Det är ganska intressant, men alldeles för kortfattat. Därefter finns även en del misslyckade tagningar från inspelningarna, som är ganska kul att se på men även det är för kort. Där tar det roliga slut, och mer extramaterial än så finns inte. Extramaterialet har engelsk text, men tyvärr inte svensk text. Lite tråkigt, men trots allt är engelsk text betydligt bättre än ingen text alls.

Recensionen skriven: 12 september 2008
Senast uppdaterad: 12 september 2008

Recensionen har lästs 4698 gånger av 2663 personer, sedan den 12 september 2008