Icke-dubbade TV-serier

Förhäxad - Hela fjärde säsongen
(Charmed - Season 4)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller serien samt sätta egna betyg.

Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
VARNING! På grund av denna säsongens karaktär, är det tyvärr omöjligt att göra en fullständig recension utan att avslöja viktiga nyckelhändelser från slutet av säsong 3. Om du ännu inte sett den tredje säsongen av Förhäxad, men har för avsikt att göra det, bör du därför avvakta med att läsa denna recension tills du sett klart den säsongen. Jag beklagar detta. Givetvis behöver du inte ha sett någonting av säsong 4 för att kunna läsa recensionen.
Sök efter Förhäxad på CDON
Drama / Fantasy / Thriller / Romantik / Övernaturligt / Spelfilm / TV-serie
Speltid: 15 timmar 30 minuter
Avsnittsinformation: 22 avsnitt á 42 minuter
Genre: Fantasy-dramathrillerserie
Produktionsland/år: USA, 2001 - 2002
Produktionsbolag: Spelling Television
Producent: Constance M. Burge, Aaron Spelling & Jon Paré
Regi: James L. Conway, John Behring, Joel J. Feigenbaum, Mel Damski & Chris Long
Manusförfattare: Constance M. Burge, Brad Kern, Zack Estrin, Chris Levinson, Krista Vernoff, Sheryl J. Anderson, William Schmidt, Daniel Cerone & Alison Schapker
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (vid majoriteten av avsnitten)
Piper - Holly Marie Combs Phoebe - Alyssa Milano
Paige - Rose McGowan Leo - Brian Krause
Cole - Julian McMahon Daryl - Dorian Gregory

De första tre säsongerna av Förhäxad har tidigare recenserats här, och nu har turen kommit till säsong 4. Här har saker och ting förändrats, som gör att man kan säga att seriens andra era inleds. Prue dog efter händelserna i slutet av säsong 3 (även fast vi inte får det helt klart för oss under den säsongen), och Piper och Phoebe sörjer. Men tyvärr är det mer än så som står på spel, i och med att Power of Three inte längre finns kvar i och med Prues bortgång - därmed har systrarna alltså inte kvar sina gemensamma krafter, och är väldigt sårbara för fiender. Men det dröjer inte länge förrän saker och ting förändras - det visar sig att systrarnas mamma fick en hittills okänd dotter som adopterades bort. Hon heter Paige, och snart kommer Piper och Phoebe i kontakt med henne. Med hennes hjälp kan nu kraften återupprättas; om nu bara inte de onda makterna råkar ha andra planer för Paige...

Jag hade inte särskilt höga förväntningar inför säsong 4 första gången jag såg den, och var rädd att serien skulle bli avsevärt sämre - trots allt brukar ju sådana här skådespelar- och karaktärsbyten mitt i serier sällan vara till fördel. Men faktum är att den här ändringen faktiskt är till godo, även fast det tar emot att erkänna det. Paige är ett värdefullt tillskott till serien, och Rose McGowan är en utmärkt skådis. Under seriens första tre säsonger hade Prue en tydlig överhand, och det kändes tydligt att hon blev "huvudroll", trots att det troligen inte var meningen så. När Prue försvinner och ersätts av Paige, så blir systrarna mer jämnlika och det blir bättre balans över systrarna och allting. Därmed finns inte längre någon ren huvudroll, utan alla tre systrarna står i centrum ungefär lika mycket, vilket varierar mellan olika avsnitt. Det är en klar fördel, samtidigt som Paige också kompletterar de andra på ett utmärkt sätt. Därför blev serien faktiskt bättre av dessa ändringar, även om jag fortfarande saknar Prue en liten aning. Största problemet med säsong 4 är istället att Cole, och i synnerhet en övergripande story rörande honom, fått alldeles för stor tyngdpunkt. Den storyn har blivit för utdragen, och borde ärligt talat ha slutat redan under säsong 3. Jag har aldrig tyckt om karaktären Cole, och till viss del beror mina åsikter på det. Men det är inte hela förklaringen - även de som tycker om karaktären lär tycka att denna storyline har pågått alldeles för länge, och tar upp en stor del av fokuseringen under säsong 4. Det känns inte rätt; det hade varit bättre om serien, efter att Paige kommit in ordentligt, istället hade återgått till den fristående stilen som säsong 1 och 2 hade, alternativt en ny story-arc (övergripande story under många avsnitt) som inte involverar Cole.

DVD-boxen kommer, precis som de förra säsongerna, i en slags digipack-förpackning med papphölje över. Alla skivorna är staplade på varann, och man bläddrar igenom plastark med var sin skiva. Det är en elegant och smidig förpackning, om än kanske lite för ömtålig. Jag tycker dock fortfarande inte om att digipacket kan dras ut både upptill och nedtill från papphöljet, utan något stopp - det gör att man måste vara försiktig när man tar ut boxen från bokhyllan, för att inte riskera att innehållet faller i golvet. Det vore önskvärt om papphöljet bara hade en öppning upptill, och inte nedtill, så att man lugnt kan ta ut och bära boxen utan risk för skador. Även i denna säsong medföljer ett häfte med korta avsnittsbeskrivningar (resuméer) för alla avsnitten, dock enbart på engelska. Tyvärr står det dock inte utsatt avsnittsnummer till avsnitten - detta i kombination med att beskrivningarna står utsatt två i bredd och två på höjd gör att det inte alls är självklart i vilken ordning det ska vara. Sedan tidigare vet jag att man ska läsa nedtill och därefter högra spalten, men det är som sagt inte helt uppenbart förrän man ser menyerna på skivorna.

DVD-produktionen är mycket snarlik de tidigare säsongerna, förutom att italienskan fått stryka på foten. Avsnitten är i 4:3 fullskärm (1,33:1), och har 2-kanaligt stereoljud på engelska, franska och tyska, samt monoljud på spanska. Texning finns på samma språk som ljudspåren samt svenska, norska, danska och holländska (men alltså inte finska). För det engelska språket finns både vanlig text och textning för hörselskadade, vilket jag verkligen uppskattar. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. När man stoppar i skivorna möts man först av en påtvingad Paramount-vinjett, följt av språkval och varningstexter. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är på engelska om man valt något av de skandinaviska språken. Menyerna är stillastående och enkla, men fyller sin funktion. Dock saknar jag "Play all"-funktion, för att spela alla avsnitten på resp. skiva. Intressant att notera är att det inledande dubbelavsnittet Charmed Again här återges i sin amerikanska originalversion, med hela avsnittet som ett enda långt avsnitt på drygt 1 timme 20 minuter. När serien visades på TV i både Sverige (TV3) och Europa visades avsnittet i uppstyckat skick, som två olika avsnitt med extrainsatt resumé till andra delen. Med tanke på att avsnittet producerades som ett långt avsnitt, och var meningen att visas så, så är det en fördel att den här återges i samma originalskick som när den visades på TV i USA. Precis som tidigare finns ingen tillstymmelse till extramaterial - de rena avsnitten är allt som erbjuds. Tråkigt med tanke på att det är en så ny serie så att det rimligen bör finnas bevarat någon form av material. Enligt uppgift ska dock seriens sista säsong innehålla en del extramaterial när den släpps i USA och Kanada, så frågan är om vi får ta del av detta extramaterial även till den europeiska boxen...? Om man ser till andra TV-serieboxar från Paramount, så verkar det tyvärr inte vara en självklarhet...

I dagens läge börjar byten av musik på DVD-utgåvor, på grund av höga kostnader, vara ett växande problem - många är de DVD-boxar som drabbats av detta, och därmed inte har samma musik som när de visats på TV. I vissa extremfall har t.o.m. ledmotivet bytts ut, men gudskelov är Förhäxad inte en av dem. Såvitt jag kunnat avgöra, verkar all musik vara intakt i denna DVD-box. Jag har jämfört enstaka avsnitt med mina gamla VHS-inspelningar från TV3, och har inte kunnat hitta åt någon musik som bytts ut. Det står heller inget på omslaget om att musiken uttryckligen skulle ha bytts ut. Men jag kan givetvis inte med säkerhet säga att så inte skett, då det var länge sedan jag såg avsnitten på TV och därför inte har alla dessa i färskt minne. På omslaget står dock den lite kryptiska finstilta texten "Vissa avsnitt kan vara redigerade jämfört med de ursprungliga TV-avsnitten", som jag inte lyckats att lista ut exakt vad det betyder. Ordvalet "kan vara" gör dock att jag misstänker att det snarare rör sig om att gardera sig juridiskt, hellre än att det verkligen är någon förändring.

Sammanfattningsvis är det här en bra serie, och den här säsongen innebär ett klart kliv uppåt gentemot säsong 3. Med viss tvekan är det här seriens hittills starkaste säsong, och faktiskt är skådespelarbytet till fördel. De flesta avsnitt håller också att ses om flera gånger, varför jag absolut tycker att boxen är köpvärd. Dock vet jag att inte alla håller med mig om att Prues bortgång gjort serien bättre, så om du har möjlighet är det en fördel om du kan se något enstaka avsnitt (exempelvis på TV) från säsongen, innan du köper den. Något jag dock inser är lättare sagt än gjort, då serien åtminstone inte visas på svensk TV just nu...

Recensionen skriven: 31 december 2006
Senast uppdaterad: 31 december 2006

Recensionen har lästs 4394 gånger av 2330 personer, sedan den 5 december 2007