Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Alejandro - Sergio Montalvo Marcus - Jason Finn
Jamal - Deance Wyatt Brandy - Vanetta Smith
Tito - Gabriel Chavarria Ben - Hunter Parrish
Victoria - Giovonnie Samuels Brian Gelford - John Benjamin Hickey
Dr. Carl John - Robert Wisdom Rektor Banning - Tim Halligan
Evas pappa - Ricardo Molina Evas mamma - Angela Alvarado

Den amerikanska läraren Erin Gruwell blev välkänd främst i hemlandet USA, efter att hon börjat undervisa "problematiska" elever på gymnasieskolan Woodrow Wilson High School i Kalifornien. Hon och hennes elever gav 1999 ut en bok vid namn "The Freedom Writers Diary" där eleverna anonymt fick berätta om sina erfarenheter och tankar - en bok som blivit bästsäljande, och fick mycket uppmärksamhet i USA. 2006 kom en film som bygger på boken och Erin Gruwells verkliga erfarenheter, och det är just den filmen som recensionen åsyftar. Här får vi se hur den nyutexaminerade lärarinnan Erin börjar jobba som engelskalärare för förstaårselever på Woodrow Wilson High School - en skola hon valt just för att de infört en integrationspolicy där elever från "slumområden" i andra delar av Los Angeles börjat studera, tillsammans med de duktiga elever som faktiskt bor i Long Beach, där skolan ligger. Det beslutet från skolstyrelsen är visserligen inte omtyckt av de andra lärarna eller ens rektorn, men Erin blir intresserad av detta. Som nybliven lärare blir hon tilldelad en klass bestående av "värsting"-elever från problematiska områden, med de lägsta tänkbara betygen. Många av eleverna är gängmedlemmar, och de flesta har erfarenhet av både misshandel och skottlossning i vardagen. Men när de andra lärarna gett upp hoppet för länge sedan och bara försöker få tiden att gå i skolan, så försöker Erin att faktiskt förändra vardagen för eleverna och samtidigt lära dem något. Men det hon gör är inte uppskattat av skolledningen, som absolut inte vill lägga ner pengar på böcker och undervisningshjälpmedel för "hopplösa fall"...

Jag kände inte till Erin Gruwell eller boken ifråga innan jag såg filmen, så gissningsvis betyder det att de här händelserna huvudsakligen blivit kända i hemlandet USA. Såvitt jag kunnat avgöra genom att läsa diverse artiklar och intervjuer med den riktiga Erin Gruwell på nätet, verkar det i alla fall som att filmen följer de verkliga händelserna väl. Både Erin och några av hennes f.d. elever har även varit inblandade med filmmanuset, vilket bör tyda på att allt blivit så rättvist som möjligt. Jag blev i alla fall imponerad av filmen, som är en fascinerande historia och både gripande och underhållande. Filmen känns välgjord, och är snyggt filmad och redigerad. Producenterna har också lyckats att på ett skickligt sätt väva in elevernas tidigare historier, exakt samma som de skrev i boken, genom tillbakablickar i kombination med berättarröster; utan att det vare sig blivit rörigt eller malplacerat. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och Hilary Swank - onekligen en mycket talangfull skådespelerska - gör en strålande insats som Erin. Tydligen var det den riktiga Erin Gruwell som själv velat att Hilary skulle spela henne, och det är förståeligt då det knappast går att hitta en lämpligare skådis för rollen. De ungdomar som spelar hennes elever spelar också i de flesta fall trovärdigt och övertygande, trots att många av dem inte är utbildade skådisar och flera debuterar genom denna film. De flesta av dem är okända för de flesta, vilket förhöjer den realistiska känslan och gör att man lättare kan leva sig in i filmen. Den enda som är relativt känd för en större publik är Hunter Parrish, som de flesta känner bättre som Silas i den prisbelönade TV-serien Weeds. Visserligen kan man anmärka på att några av dessa skådisar ser lite för gamla ut för att trovärdigt porträttera gymnasieelever, men det är å andra sidan en förståelig brist som delas av många andra filmer och serier. Det är en mycket gripande film, och under stora delar var det omöjligt för mig att hålla tårarna borta - faktum är att det var åratal sedan jag grät så här mycket av en film. Det man kan anmärka på är att filmen ibland känns överdrivet sentimental, och det är uppenbart att manusförfattarna och regissören åtminstone periodvis valt att avsiktligt spela på tittarnas känslor. Det hade inte varit nödvändigt, då den här verkliga historien är tillräckligt intressant i alla fall. Dessutom kan man tycka att storyn ibland känns lite väl tillrättalagd och förenklad, vilket troligen beror på att mycket helt enkelt måste kortas ner för att få in en tidsperiod på hela två år i samma film. Vi får också bara lära känna ett fåtal av eleverna riktigt väl, vilket känns tråkigt men är antagligen nödvändigt för att inte filmen skulle bli orimligt lång. Trots en speltid på nästan två timmar, så känns filmen ändå inte alls lång och tiden går snabbt. Det är få filmer med den speltiden där jag inte börjar tycka att det blivit väl utdraget och segt, men det här är faktiskt ett undantag. Jag kan dck inte låta bli att tycka att filmen känns lite orealistisk, och att det verkar osannolikt att Erin verkligen lyckades att få så många elever att totalförändras. Men när det nu faktiskt hänt i verkligheten och allting tyder på att filmen håller sig till de verkliga händelserna väl, så kan man knappast säga något om det... Det här är kort sagt en välgjord och fascinerande film, som är både gripande och smårolig. Helt klart värd att ses av de flesta, vilket i kombination med de väldigt få bristerna gör att en svag åtta känns som det enda rättvisa betyget.

Recensionen skriven: 8 april 2008
Senast uppdaterad: 9 april 2008

Recensionen har lästs 8139 gånger av 4837 personer, sedan den 8 april 2008