Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Clay - Jared Padalecki Jenna - Danielle Panabaker
Trent - Travis Van Winkle Chewie - Aaron Yoo
Nolan - Ryan Hansen Chelsea - Willa Ford
Bree - Julianna Guill Lawrence - Arlen Escarpeta
Whitney - Amanda Righetti Jason Vorhees - Derek Mears
Konstapel Bracke - Richard Burgi Richie - Ben Feldman

Många rysare genom åren har byggt på återkommande och mer eller mindre hemska seriemördare i olika former. En av de mer kända har blivit Jason Voorhees, som blev populär i och med lågbudgetfilmen Fredag den 13:e 1980, som därefter resulterade i totalt 10 uppföljare genom åren. Tydligen har Transformers-producenten Michael Bay och den tyska regissören Marcus Nispel (känd från bl.a. nyfilmatiseringen av The Texas Chainsaw Massacre) ansett att det inte räckte, för i likhet med flera andra filmserier har det nu blivit dags att börja om på ny kula igen. Tekniskt sett handlar det inte om en nyfilmatisering av den första filmen och heller inte om en uppföljare, utan snarare en så kallad reboot där man återstartar från början med ungefär samma grundpremisser som originalfilmen. Här tar den universitetsstuderande tonårskillen Trent med sig sin flickvän Jenna och deras vänner Lawrence, Chewie, Nolan, Chelsea and Bree till att tillbringa helgen i hans familjs gamla stuga vid sjön Crystal Lake; precis intill ett gammalt nedlagt sommarläger. Det visar sig inte vara världens mest lyckade idé, för precis där finns den mystiska maskerade seriemördaren Jason, som roar sig med att mörda så många som möjligt... Under tiden försöker tonårskillen Clay desperat att hitta åt sin syster, som varit försvunnen i sex veckor men som polisen inte lägger ner alltför mycket resurser på att hitta. Hans utredningar tar honom också till Crystal Lake, där många försvunnit genom åren utan att polisen utrett saken.

Jag tillhör en av fåtalet personer i världen som inte sett originalfilmen Fredag den 13:e från 1980, och heller inte någon av de femtioelva uppföljarna. Därför har jag ingenting att jämföra med, och är kanske inte den mest lämpade personen att recensera nya Friday the 13th. Grundstoryn är onekligen ganska tunn, och egentligen händer inte tillräckligt för att motivera långfilmsformat. Det har manusförfattarna försökt komma runt genom mord, mord och ännu mera mord; på mycket fantasifulla och originella sätt. Det låter inte särskilt lyckat, men fungerar faktiskt bättre än väntat. Trots allt blir det ganska spännande, och vid några tillfällen riktigt otäckt. Det jag saknar är mer bakgrundsinformation kring ungdomarna, då vi inte får veta tillräckligt om de flesta för att verkligen bry oss om dess öden. Visserligen brukar det vara mer regel än undantag i rysare, men vore trots allt ett enkelt sätt att få historien att bli mer fängslande. Därför blir filmen inte lika engagerande som den borde ha kunnat bli, men trots allt hålls intresset vid liv under hela filmen. Många av rollfigurerna har blivit tämligen endimensionella, och något större djup väntar inte. Dessutom har den mystiska mördaren Jason också blivit ännu mer endimensionell, och vi får inte veta mycket mer om honom än förnamnet. Bakgrundshistorien är överstökad så snabbt att jag knappt ens hann uppfatta den, innan Jason börjar mörda allt och alla. Kanske fungerar det här bättre om man har sett originalfilmen, för det känns som att manusförfattaren haft alldeles för bråttom med att etablera grundpremisserna. Det är tråkigt, för av extramaterialet att döma verkar det som att det faktiskt finns en tanke bakom det hela och en intressant historia i botten. Det är heller knappast en särskilt originell film, och även om man inte sett någon av de tidigare filmerna i serien så känner man igen det mesta från andra skräckfilmer - detta trots att jag inte började uppskatta skräckfilmer förrän ganska nyligen, och därför bara sett ett begränsat antal sådana filmer genom åren. En del filmer försöker åtminstone att kompensera för avsaknaden av nyskapande begrepp genom en del finurlig humor, men Friday the 13th är märkligt befriad från allt vad humor heter. Dessutom beter sig en hel del av rollfigurerna inte särskilt logiskt, och hade mina vänner just blivit mördad av en galning så hade åtminstone inte mitt första val varit att springa in i skogen ensam; än mindre att gå in i mördarens hus.

Jag förstår heller inte riktigt varför man helt enkelt inte kunnat sticka därifrån när hemskheterna börjar - trots allt bör ett sommarläger inte ligga på en öde ö helt isolerad från omvärlden, och har man kunnat ta sig dit med bil så bör man rimligen även kunna ta sig därifrån på samma sätt. Den enda som vi får en rimlig förklaring till viljan att stanna kvar på är Clay, då man trots allt kan förstå att han vill hitta åt sin syster. De logiska luckorna är många, och efter en stund sjunker trovärdigheten rejält. Att Jason dessutom tycks ha övermänskliga krafter med enorm precision, som dessutom verkar kunna överleva vad som helst, gör heller inte saken bättre. Länge fungerar filmen ändå hyfsat, och är underhållande, spännande och lite kuslig. Men efter ett tag börjar det gå på tomgång, då allt fler ungdomar blir mördade på löpande band och vi inte hinner bry oss om någon innan de är döda. Att sakta ner tempot och låta fler personer överleva vore ett lyckat drag, för att få filmen att bli mer engagerande. Dessutom verkar regissören ha en överdriven fascination kring att visa tjejer med bar överkropp, vare sig det finns någon tanke bakom det eller inte. Ibland blir våldet och blodet också lite väl grafiskt, och överlåter inte särskilt mycket till fantasin. Det låter inte direkt som något mästerverk, men dessbättre är Friday the 13th bättre än det verkar. Trots allt är filmen någorlunda engagerande, spännande och otäck; även om de riktigt kusliga skrämseleffekterna nästan helt lyser med sin frånvaro. Åtminstone några av rollfigurerna är också sympatiska och får ett visst djup. Filmen är välgjord, med snyggt foto och ett effektivt bildspråk. Det märks att budgeten är hyfsat tilltagen, och allting ser realistiskt ut, även om handlingen inte är fullt lika realistisk. Skådespelarinsatserna är överlag bra, även om det varierar en del. Bäst är utan tvekan Danielle Panabaker som Jenna, som spelar starkt, övertygande och trovärdigt. Amanda Righetti (känd från bl.a. TV-serierna North Shore och The O C) är också alltid duktig, även om hon inte får så mycket att arbeta med här. Jared Padalecki spelar också övertygande som Clay, men efter hans två långvariga roller i Gilmore Girls och på senare år Supernatural börjar filmillusionen att avta och det är svårt att inte jämföra med hans andra roller. De flesta andra fyller bara sin funktion och spelar fullt godkänt, men utan att utmärka sig. Kort sagt är Friday the 13th en fullt sevärd och underhållande rysare, som fungerar hyfsat som underhållning för stunden, men som inte erbjuder något djup eller någonting som skiljer filmen från många andra filmer inom samma genre. Det mest irriterande är de många logiska luckorna, som gör att jag inte kan ge filmen mer än en stark femma i betyg.

Recensionen skriven: 12 augusti 2009
Senast uppdaterad: 12 augusti 2009

Recensionen har lästs 3547 gånger av 1973 personer, sedan den 12 augusti 2009