Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

From Time to Time
(From Time to Time)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till SF Video för recensionsexemplaret
Sök efter From Time to Time på CDON
Sök efter From Time to Time på Discshop.se
Fynda bland över 8 000 000 auktioner på Tradera!   ANNONS
Drama / Fantasy / Äventyr / Historiskt / Övernaturligt / Spelfilm / Baserad på bok / Långfilm
Målgrupp: Familj / Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 32 minuter
Genre: Drama
Produktionsland/år: Storbritannien, 2009
Produktionsbolag: Ealing Studios, Prescience Film Fund & Lionhead Productions, i samarbete med Limelight & Fragile Films
Producent: Julian Fellowes, Paul Kingsley & Liz Trubridge
Regi: Julian Fellowes
Manusförfattare: Julian Fellowes, baserat på en roman av Lucy M. Boston
Svensk distributör: SF Video/Svensk Filmindustri
Klarar av Bechdel-testet: Uppgift saknas
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Tolly - Alex Etel Farmor Oldknow - Maggie Smith
Boggis - Timothy Spall Mrs. Tweedle - Pauline Collins
Susan - Eliza Bennett Jacob - Kwayedza Kureya
Kapten Oldknow - Hugh Bonneville Maria Oldknow - Carice van Houten
Sefton - Douglas Booth Perkins - Rachel Bell
Caxton - Dominic West Fred Boggis - Allen Leech
Joan (Tollys mamma) - Elisabeth Dermot Walsh Nellie - Helen Kennedy

Den brittiska Egypten-födda författaren, skådespelaren och regissören Julian Fellowes började sin karriär som skådespelare, och medverkade i ett stort antal filmer och serier från 1975 och fram tills den brittiska komediserien Karl för sin kilt i början av 2000-talet. För de flesta är han förmodligen mest känd för att ha skrivit det Oscarsbelönade manuset till filmen Gosford Park som Robert Altman regisserade 2001. Han har därefter också skrivit manus till filmer som Vanity Fair och Young Victoria. Han debuterade som regissör 2005 med dramathrillern Separate Lies, och fyra år senare var det dags för hans andra film. From Time to Time är ett brittiskt drama; baserat på den engelska författarinnan Lucy M. Boston (född Lucy Wood), 1892 - 1990, prisbelönade romanserie Green Knowe som bestod av sex böcker utgivna mellan 191954 och 1976. Av den första boken The Children of Green Knowe gjordes en miniserie för brittisk TV 1986, och filmen bygger istället i första hand på den andra av böckerna, The Chimneys of Green Knowe utgiven 1958. From Time to Time premiärvisades på Londons filmfestival i januari 2009, men fick inte biopremiär i hemlandet förrän hösten 2010. Filmen har ännu inte släppts i de flesta länder, och i Sverige släpps den direkt på hyr-DVD.

Året är 1944, och den 13-åriga killen Tolly har bott i Manchester med sin mamma och hans pappa är rapporterad saknad efter att ha varit med och stridit i andra världskriget. Hans mamma tror inte längre att sonen är i säkerhet i en så stor stad, och skickar därför ut honom på landet för att tills vidare bo hos sin farmor Linnet Oldknow i hennes släkts stora herrgård. Farmor bor tillsammans med en hemhjälp i det enorma huset, men Tolly inser snart att huset inte är så tomt som han trott då han börjar se spöken av barn som tidigare bott i huset. Han blir till en början rädd, men får snart veta av farmor Linnet att det inte är något ovanligt. Genom henne får han veta vad som hände med kapten Oldknow, hans fru Maria och kaptenens blinda dotter Susan, hennes mörkhyade ledsagare Jacob och sonen Sefton 1811. Snart kan Tolly även se med egna ögon vad som hände, och kanske kan han också hjälpa till att lösa mysteriet med familjens sedan århundraden försvunna ägodelar.

Jag har tyvärr inte läst den litterära förlagan, och har därför inget att jämföra med. Men From Time to Time är absolut en originell och annorlunda film, som med enkla medel lyckas att förmedla en intressant och fascinerande historia. Storyn är så pass engagerande att den fungerar bra även om man inte brukar tycka om övernaturliga filmer, och det här är sannerligen ingen traditionell spökhistoria. Trots att boken anses vara en barnbok har filmen på ett skickligt sätt anpassats till att fungera minst lika bra för vuxna, och ärligt talat tror jag att en äldre publik bättre kan ta till sig handlingen än barn. Dock kan jag tycka att en film som trots allt handlar om spöken borde vara mer obehaglig eller läskig. För här blir det aldrig läskigt, utan det förblir ett drama med enstaka thrillerinslag, men aldrig otäckt. Första gången Tolly får se spöken är det visserligen en smula obehagligt, men det kommer man över snabbt och efter det blir det "bara" engagerande. Jag hade gärna velat se en lite mer obehagskänsla under filmens gång, men kommer man över det så är det en intressant och bra film som väntar.

Man bryr sig om rollfigurerna och vill veta vad som ska hända. Manuset känns välskrivet, och jag blir onekligen lite nyfiken på Lucy M. Bostons ursprungliga roman. Tolly känns en smula endimensionell och "färglös", och det dröjer ett tag innan han får något nämnvärt djup. Därför känns han inte alltför sympatisk under vissa perioder, men man bryr sig mer om rollfigurerna från 1800-talet. Filmen har ett föredömligt tempo, som hela tiden känns lagom snabbt och där det aldrig blir segt eller utdraget. I en värld där alltför långa filmer blivit vardagsmat är det trevligt att se en film som har en perfekt längd, så att det aldrig ska bli vare sig för snabbt eller långsamt. Genom bl.a. visuella färgfilter är det lätt att se vad som är "nutid" (1944) respektive dåtid, och därmed blir det aldrig speciellt rörigt utan man förstår allt som händer utan anaträngning. Ibland kan man tycka att storyn och budskapet är något övertydlig, men det kan man leva med.

Problemet är att jag har svårt att ta till mig själva grundpremissen i storyn, och framförallt hur Tolly kan "hamna" i 1800-talet utan vidare. Att spöken från 1811 finns ibland oss i dagens läge har jag inga som helst problem med, och jag kan också köpa att Tolly kan se vad som hände 1811. Men att han dessutom kan interagera med personerna på den tiden och t.o.m. påverka händelseförloppen känns lite för långsökt för min smak, och framstår som ologiskt och lite osammanhängande. Kanske finns det någon logik bakom det hela och det är möjligt att allting har förklarats bättre i boken, men jag upplever det som en logisk lucka som utmanar min fantasi lite för mycket. En övernaturlig film kan givetvis inte bli realistisk i ordets rätta mening, men det bör ändå finnas någon logik och röd tråd igenom allting så att allt ser ut att hänga ihop. Storyn hade fungerat bättre om man nöjt sig med att spöken finns ibland oss i nutid och att Tolly kan se vad som hände på 1800-talet (d.v.s. "se men inte röra"-principen). Då hade konceptet framstått som mer trovärdigt och logiskt.

Jag blir inte heller riktigt klok på varför bara vissa rollfigurer i 1800-talsmiljön kan se Tolly, och till råga på allt varför vissa rollfigurer bara kan se honom ibland. I nutid däremot verkar alla märkligt nog kunna se spöken, vilket känns lite ologiskt; något jag annars lättare hade kunnat köpa. På 1800-talet finns också lite för många rollfigurer, som gör det något besvärligt att hålla isär vilka alla är och det är svårt att komma ihåg fler än ett fåtal namn. From Time to Time är tyvärr också en ganska förutsägbar film, där det inte finns några oväntade vändningar och där utgången känns given från första början. Man kan gissa sig till det mesta som kommer att hända, och några överraskningar finns egentligen inte. Det är visserligen inte alls ovanligt och i exempelvis komedier gör det ingenting. Men i ett ganska stillsamt drama är det ett större problem, då avsaknaden av egentlig spänning eller läskiga scener gör att någon form av överraskning hade varit att föredra för att öka helhetsintrycket. Filmen känns dock ändå hyfsat engagerande, och vid några tillfällen lyckas den också att beröra.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder en del vackra vyer och en hyfsad atmosfär. Genom olika färgskalor lyckas filmteamet att på ett närmast övertydligt sätt demonstrera vad som är nutid respektive dåtid - allting i "nutid" (1944) har nedtonade och väldigt kalla färger, medan allting från 1800-talet är färgglatt med varma färger. Det kan kännas lite egendomligt, då tvärtom hade varit mer logiskt, men det fungerar riktigt bra. Man kan tycka att skillnaden blivit övertydlig, då allting gjorts för att det ska vara näst intill omöjligt att kunna sammanblanda eller missuppfatta något, men det kan jag leva med.

Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Jag är inte helt förtjust i Alex Etel som Tolly, som känns en smula opersonlig och bitvis stel, men han gör ändå en helt okej insats. Resten av ensemblen är bra, och jag blev mycket imponerad över Eliza Bennett som Susan och Kwayedza Kureya som Jacob. Maggie Smith och Timothy Spall är som vanligt utmärkta, även fast det är svårt att vänja sig vid Maggie Smith i den här rollen när man är så van vid att se henne som Minerva i Harry Potter-filmerna. Hugh Bonneville är också riktigt bra som kapten Oldknow i de dåtida scenerna, och likaså holländska Carice van Houten som hans fru Maria.

From Time to Time är en originell och udda film, som på ett skickligt sätt har lyckats förmedla en invecklad historia utan att det någonsin blir rörigt. Överlag är filmen engagerande och intressant att se på, och riktigt länge blev jag imponerad över filmen. Men under den sista tredjedelen blir det lite för mycket av det goda, och när Tolly börjar kunna påverka händelseförlopp och t.o.m. rädda folk 130 år innan han föddes blir det lite för mycket för min smak. Men fram till dess är det en fascinerande och underhållande film, som passar att ses för de flesta men som de flesta heller inte lär bli överbegeistrade i. Mitt betyg stannar vid en sjua, då någonting saknas som skulle få mig att bli riktigt imponerad och jag anser att filmen utifrån samma grundstory borde ha kunnat bli bättre.

Av någon märklig anledning har From Time to Time enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det kanske inte alltför många som kommer att vilja se om filmen många gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att släppa filmen via båda metoderna. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV och smala svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyerna är fina och stilrena, men finns tyvärr bara på engelska. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, vilket är beklagligt även om det knappast är förvånande för en så pass okänd film som denna som heller inte visats på bio.


Recensionen skriven: 18 maj 2011

Recensionen har lästs 1661 gånger av 990 personer, sedan den 18 maj 2011

Betyg:
Film/serie * * * * * * *    
7
DVD-produktion * * * *        4
Snittbetyg: * * * * * och en halv      5,5

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
NOLLA - SEXA - FEMMA - NIA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2017 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna