General Hawk - Dennis Quaid Storm Shadow - Byung-hun Lee
Baron de Cobray - Grégory Fitoussi Breaker - Saïd Taghmaoui
Cover Girl - Karolina Kurkova Dr. Mindbender - Kevin J. O'Connor
Presidenten - Jonathan Pryce Hard Master - Gerald Okamura

© 2009 Paramount Pictures Corporation
Bildkälla: United International Pictures

Under 1970- och 1980-talet blev det populärt över hela världen med så kallade actionfigurer; en slags leksaksdockor i miniatyrformat för killar. En av de mest framgångsrika var Hasbros G.I. Joe, vars fullständiga namn var G.I. Joe: A Real American Hero. Dessa actionfigurer hade militärt utseende, och en hel historia byggdes upp kring dessa leksaker. I Europa (inklusive Sverige) ansågs namnet för amerikaniserat, och hela konceptet och dess figurer döptes därför om till Action Force. Figurerna gav upphov till två tecknade TV-serier under 1980-talet, och serietidningen Action Force som i Sverige gavs ut mellan 1990 och 1992. Efter en rad animerade former har konceptet nu också blivit till spelfilm, i regi av Stephen Sommers som blivit mest känd för de populära men måttligt kritikerrosade Mumien-filmerna och Van Helsing. Handlingen utspelas i en "inte alltför avlägsen framtid", där nanoteknologi blivit framgångsrik och små nanomiter kan användas för att utplåna en hel stad; något som vapenhandlaren James McCullen inte är sen på att utnyttja. Hans företag säljer stridsspetsar med denna farliga teknik till den amerikanska militären, och då tekniken vore livsfarlig i felaktiga händer skickas de skickliga militärerna Duke och Ripcord till att transportera stridsspetsarna till militärhögkvarteren. Men det går inte så bra, och snart blir de farliga stridsspetsarna stulna; till råga på allt råkar tjuven vara Dukes f.d. flickvän Ana. Han och Ripcord tas till den hemliga militära underrättelseorganisationen G.I. Joe (G.I. är en i USA vanlig förkortning för Government Issue), och de övertalas att gå med där. När de får reda på att en kraftfull kriminell organisation som kallas för Cobra håller på att bildas, så inleds en farlig kamp för att få tag i stridsspetsarna innan de hinner användas till onda syften.

Jag har aldrig lekt med actionfigurer i mitt liv, och har aldrig känt till G.I. Joe eller Action Force mer än till namnet. Jag har aldrig läst serietidningen, och har heller inte sett de tecknade TV-serierna med samma figurer. Jag har heller aldrig varit särskilt förtjust i actionfilmer, och överlag inte heller speciellt förtjust i science-fiction. Därför tillhör jag knappast den tilltänkta målgruppen för G.I. Joe: The Rise of Cobra, och med tanke på att regissören Stephen Sommers heller inte direkt blivit känd för några storslagna mästerverk, så var mina förväntningar minst sagt milda. Jag blev dock positivt överraskad, för det här är inte alls en dålig film. Grundstoryn är intressant och genomarbetad, och slutresultatet är också fullt godkänt. Det är långt ifrån någon djupsint och filosofisk film, men det har garanterat heller aldrig varit tanken. Här är det lättsam underhållning som gäller, och som sådan fungerar filmen helt okej. Storyn är ganska tunn, men trots allt lyckas filmmakarna att hålla intresset vid liv nästan hela tiden, och tiden går förhållandevis fort. Tempot är mycket högt och rafflande, och det händer något i stort sett oavbrutet. Samtidigt är det ingen alltför invecklad intrig, så råkar man titta bort någon gång så lär man ändå hänga med i handlingen utan problem. Jag saknar dock mer bakgrundsinformation om karaktärerna, för om man i likhet med undertecknad inte läst serierna eller på annat sätt känner till dem sedan tidigare, så är det inte helt oproblematiskt att hålla isär vilka som är vilka. De flesta har blivit endimensionella och ganska intetsägande, och de enda som jag fick något egentligt grepp om var Duke, Ana och Scarlett. Även dessa har inte blivit några alltför mångbottnade rollfigurer, men har i alla fall vissa nyanser och är intressanta personer som känns någorlunda levande och genomarbetade. Det var också de enda som jag kunde känna någon som helst sympati för under filmens gång. Bland de övriga "skurkarna" handlar det uteslutande om stereotypa skurkroller, som helt saknar substans. Det finns heller inte mycket till karaktärsutveckling; något som filmen dock i rättvisans namn har gemensamt med de flesta actionfilmer. En del av dialogen är också allt annat än trovärdig, och den känns bitvis konstlad. G.I. Joe: The Rise of Cobra kryllar också av klichéer och stereotypa karaktärer, och förutom ett fåtal överraskningar är den överlag ganska förutsägbar. Det finns också gott om logiska luckor, men å andra sidan är det väl få filmer inom denna genre som inte lider av det. Någon särskilt originell eller nyskapande film är det heller inte, och vi har sett det mesta förut.

Men mitt största problem med filmen är egentligen att regissören fullkomligt frossar i actionscener, våld och specialeffekter, och verkar ibland glömma bort att det faktiskt ska föreställa finnas en handling i botten. Även om actionsekvenserna är snyggt koreograferade, så blir det lite för mycket av det goda då det ibland blir för utdragna stridsscener och våld som inte tillför någonting. I sådana här filmer är det förstås oundvikligt att det blir mycket action och våld, men i en perfekt värld borde det åtminstone finnas någon tanke bakom allt och en motivation bakom våldet. Ibland gör det inte så mycket, men periodvis blir det lite tröttsamt och oengagerande när specialeffekterna får större utrymme än de levande skådespelarna. Visuellt är det dock en mycket tilltalande film, med snyggt foto, bra klippning och ett effektivt bildspråk. Specialeffekterna är överlag bra, och i synnerhet blev jag imponerad över en mycket minnesvärd och storslagen scen i Paris (bl.a. runt Eiffeltornet), som ser oerhört realistisk ut. I övrigt varierar specialeffekterna mellan att vara riktigt bra och lite för konstlade - vid en del tillfällen verkar regissören ha missat den gamla grundregeln att de bästa specialeffekterna är sådana som man inte ser är specialeffekter. Skådespelarna varierar, men de flesta fyller sin funktion utan att utmärka. Bäst är Sienna Miller som Ana, som spelar övertygande och lyckas få med fler nyanser i sin rollprestation än vad manuset sannolikt haft med. Även Rachel Nichols som Scarlett och Channing Tatum som Duke spelar mycket bra, och gör trovärdiga och levande rolltolkningar. Christopher Eccleston spelar också ganska bra i en förvisso ganska stereotyp skurkroll som McCullen. I övrigt är det inte lika gott ställt, och det finns ett flertal som spelar lite stelt och konstlat, och som inte lyckas väcka liv i sina rollfigurer. Det gäller bl.a. Marlon Wayans, Adewale Akinnuoye-Agbaje och Byung-hun Lee som jag verkligen hade väntat mig mer av; i synnerhet som de spelat bättre i andra filmer. Filmmässigt är G.I. Joe: The Rise of Cobra onekligen inget mästerverk, och den lär inte vinna några priser. Mycket hade kunnat förbättras, och handlingen är i tunnaste laget för att hålla i två timmar. Men som lättsam underhållning fungerar den trots allt ganska väl, och manusförfattarna har på ett skickligt sätt lyckats få med både våld och spänning utan att det blivit läskigt eller olämpligt för unga. Därför fungerar filmen väl för de flesta åldrar, från tidiga tonåren och uppåt. Den är inte särskilt minnesvärd, men är trots allt fullt sevärd och fungerar hyfsat som underhållning för stunden. Efter mycket funderande stannar mitt betyg på en stark femma. Slutet öppnar för övrigt tydligt för en uppföljare, vilket jag egentligen inte har något emot, men då hoppas jag att filmmakarna rättar till en del av bristerna.

Recensionen skriven: 12 augusti 2009
Senast uppdaterad: 12 augusti 2009

Recensionen har lästs 4130 gånger av 2378 personer, sedan den 12 augusti 2009