Manusförfattare: Ethan Coen & Joel Coen, baserat på ett ursprungligt filmmanus av Jack Davies & Alvin Sargent
Harry Deane - Colin Firth PJ Puznowski - Cameron Diaz
Major Wingate - Tom Courtenay Lionel Shahbandar - Alan Rickman
Takagawa - Togo Igawa Chuck (tolken) - Sadao Ueda
Portieren - Pip Torrens Mormor Merle - Cloris Leachman
Fiona (sekreteraren) - Anna Skellern Hotellstäderskan - Charlotte Eaton

Bröderna Joel och Ethan Coen har regisserat och skrivit manus till många filmer genom åren, och till de mer framgångsrika hör O Brother, Where Art Thou?, Fargo, Oscarsvinnaren No Country For Old Men och nu senast True Grit. Mindre känt är att bröderna också skrivit manus till ett fåtal filmer som de inte själva regisserat. Den nya komedin Gambit är just en sådan film, som regisserats av Michael Hoffman - för de flesta troligtvis mest känd för prisbelönade The Last Station - och som är en nyfilmatisering av den i Sverige förhållandevis okända komedin Högt spel i orienten (som i original heter just Gambit) från 1966. I Sverige släpps filmen direkt på DVD.

Den brittiske museeintendenten Harry Deane har den senaste tiden jobbat för den excentriske mediemogulen och konstsamlaren Lionel Shahbander med att bl.a. verifiera äktheten hos hans konstverk. Men Harry har tröttnat på sin chefs beteende, och har nu kommit på en perfekt plan för att hämnas. Harrys vän major Wingate, som är konstförfalskare, har målat en skicklig reproduktion av en sällsynt tavla av den impressionistiske konstnären Claude Monet; "Höstackar, skymning" som anses vara försvunnen sedan andra världskriget. Harrys plan är nu att bekräfta förfalskningen som äkta, och få Lionel att betala miljoner för en värdelös tavla. Men han kan ju inte gärna själv sälja förfalskningen, och därför behöver han och majoren hjälp av ytterligare en bricka i spelet - den naiva och lättpåverkade bondtösen P.J. Puznowski från Texas, som passar perfekt för deras plan. Harry och majoren reser till Texas för att övertala P.J. att låtsas äga tavlan som släkting till en militär som hade tillgång till tavlan i slutet av andra världskriget. De erbjuder henne en halv miljon pund för besväret, och P.J. går med på det. Men allt går inte som planerat, då P.J. inte visar sig vara riktigt så naiv och lättmanövrerad som det först verkade...

Jag har tyvärr inte sett 1960-talsförlagan, och har därför inget att jämföra med. Men fastän det på papperet inte låter särskilt märkvärdigt, så blev jag positivt överraskad av Gambit som faktiskt är en riktigt bra film. I grund och botten är det förvisso inte alltför originellt, men filmen har ändå en stil och premiss som gör att den sticker ut från mängden och blir förhållandevis nyskapande. Här finns inget alltför stort djup och storyn är relativt enkel, men allting har ändå satts ihop till en riktigt underhållande helhet. Det är charmigt och intelligent, och med sin fungerande humor och intressanta rollfigurer blir det en riktigt underhållande film.

Vid en komedi är förstås humorn A och O, och på den punkten levererar Gambit. För det är en riktigt rolig film, där man får skratta mycket åt repliker och situationer. Jag uppskattar också den udda blandningen bland humorn, som både innehåller intelligent finurlig humor, en del typiskt brittisk torr humor och en del billigare slapstick-komik. Det är ganska långt mellan de riktigt klockrena poängerna, men man får trots allt skratta högt ganska ofta och le ännu oftare. Mer än så begär i alla fall inte jag. Jag uppskattar bröderna Coens intelligenta och finurliga manus, som bl.a. på ett skickligt sätt driver med stereotyper. Det är också oförutsägbart och med en del oväntade vändningar. Allting fungerar över förväntan, och gör att filmen underhåller från början till slut. Här finns inga sega punkter, utan filmen har ett högt tempo som jag uppskattar.

Dock är speltiden i kortaste laget, och med bara 1 timme 25 minuter finns inte mycket tid till fördjupning. Tiden räcker till för själva handlingen, men det blir istället personbeskrivningar och karaktärsutveckling som till viss del får stryka på fotet. Den korta speltiden gör i och för sig att det aldrig blir utdraget, men jag tror ändå att filmen vunnit på att förlängas en smula. Dessutom förekommer enstaka scener där jag inte tycker att humorn riktigt fungerar; där filmen går alldeles för långt åt slapstick-hållet så att det nästan förvandlas till en smaklös fars. Det rör sig visserligen bara om några få scener, men icke desto mindre hade jag önskat att i synnerhet en scen kunnat kraftigt skrivas om.

Fotot är enkelt men snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk. På den punkten märker man dock att det inte är bröderna Coen som själva regisserat den, då det rör sig om ett betydligt enklare och mer anspråkslöst foto. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och både Colin Firth och Cameron Diaz är mycket bra som Harry och P.J. Alan Rickman balanserar på gränsen till överspel, men gör ändå en bra insats som Lionel. Tom Courtenay får minst att arbeta med, men gör i all sin enkelhet en bra insats som majoren. Stanley Tucci spelar över å det grövsta som Martin Zaidenweber, men det är i och för sig fullt avsiktligt och resultatet blir ganska kul.

Gambit är en underhållande, charmig och intelligent komedi, som har en del riktigt finurliga inslag som gör den både rolig och oförutsägbar. Här finns inget nämnvärt djup och därför blir det kanske inte alltför minnesvärt, men som lättsam (om än ovanligt intelligent) underhållning för stunden fungerar det mer än väl. Jag önskar att bröderna Coen hade kunnat regissera filmen själv istället för att "bara" skriva manus, då jag misstänker att det hade blivit en ännu bättre film, men det är ändå en riktigt bra och välgjord film väl värd att se. Mitt betyg stannar på en ganska stark sjua, men i slutändan finns ändå inte särskilt många nackdelar.

Jag har tyvärr inte fått tillgång till DVD-utgåvan för recension, och kan därför inte uttala mig om DVD-produktionen eller eventuellt extramaterial.

Recensionen skriven: 24 oktober 2013
Senast uppdaterad: 25 oktober 2013