Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Stella - Kyra Sedgwick Monique - Roselyn Sanchez
Travis - Morris Chestnut Kyle - Hayes MacArthur
Jamal - Brian J. White Clarence - Jamal Duff
Karen - Paige Turco Tränare Mark Maddox - Gordon Clapp

Dwayne "The Rock" Johnson & Madison Pettis
© Disney Enterprises, Inc.

Filmer med sporttema har inte direkt tillhört ovanligheterna genom åren, och vi har sett ett stort antal filmer - huvudsakligen komedier - som handlat om olika sporter. Men det har inte stoppat Disney samt regissören Andy Fickman (känd för bl.a. She's the Man och de debuterande manusförfattarna Nichole Millard och Kathryn Price från att försöka igen. Den här gången handlar det om amerikansk fotboll, och i centrum står Joe Kingman - en hyllad quarterback, rik och populär. Men han är också arrogant, självsäker och egenkär så det stinker om det, och bryr sig inte om någonting annat i livet än att vinna matcherna. Han lever ett ungkarlsliv och bryr sig inte om någon annan än sig själv. Men en dag ringer det på dörren i lägenheten. Där står en åttaårig flicka, som kommer med chockbeskedet att hon är hans dotter - resultatet av ett gammalt förhållande, fast han själv inte ens känt till graviditeten. Hon berättar att hennes mamma, Joes f.d. fru för många år tillbaka, farit till Sudan för hjälparbete och att hon därför ska bo hos Joe. Det blir allt annat än problemfritt för Joe, vars liv inte direkt är barnanpassat.

Mycket kan sägas om The Game Plan, men att det skulle vara en originell och nyskapande film är inte ett av dem. Vi känner igen storyn tydligt från andra filmer, och samma tema har setts i ett flertal tidigare filmer genom åren. Filmen är också mycket förutsägbar, och några stora överraskningar väntar inte. Klichéerna är också många, och manusförfattarna verkar inte direkt ha överansträngt sig för att komma på några nya begrepp inom genren. Men ibland behövs det faktiskt inte, och till skillnad från de flesta andra recensenter i världen tyckte jag om filmen. Bristerna kompenseras av rikliga mängder charm och humor, och det har blivit en ganska rolig och underhållande film. Jag skrattade vid ett antal tillfällen, samtidigt som den mellan varven också hinner med att bli en smula gripande. Det gör att det här är en ganska passande familjefilm, som går att ses av de flesta åldrar. Dock bör man komma upp lite i åldern, för yngre barn får nog inget större utbyte av den. Filmens största problem är istället att den blivit för lång. Storyn är ganska tunn, och det räcker inte till de en timme och 45 minuter som filmen trots allt räcker. Det gör att det periodvis blir ganska segt och utdraget, och filmen hade vunnit på att kortas ner med närmare en kvart. För vuxna är det trots allt acceptabelt, men för barn måste den här speltiden vara alldeles för lång för att de inte ska tröttna. Det hade heller inte skadat om manusförfattarna åtminstone försökt att överraska publiken någon gång, istället för att alltid följa standardmallen för genren. Men skådespelarinsatserna är bra, och de flesta gör bra ifrån sig. Bäst är utan tvekan nu 10-åriga Madison Pettis, mest känd som presidentens dotter Sophie i Disney Channel-serien Cory i Vita Huset, som gör en strålande insats som dottern Peyton. Hon har en utstrålning och närvaro som är få barnskådisar förunnat, och spelar övertygande och trovärdigt. Dessutom är Kyra Sedgwick mycket bra som Joes cyniska manager, och Roselyn Sanchez (känd från TV-serien Brottskod försvunnen) spelar alltid bra. Wrestlingstjärnan Dwayne Johnson är fullt godkänd i huvudrollen som Joe Kingman, men han gör ett lite för stelt intryck och har i synnerhet för få ansiktsuttryck. Är man petig kan man också anmärka på att filmen lite väl helhjärtat och inte särskilt subtilt hyllar kärnfamiljen. Men trots allt har USA en viss annan kultur än Sverige, och det här är fortfarande en familjefilm, varför jag inte tycker att man bör lägga någon större vikt vid det. Tekniskt är The Game Plan välgjord, med bra dramaturgi, scenografi och foto, och regissören är onekligen duktig. Med mer rutinerade manusförfattare hade det här därför kunnat bli en riktig höjdarfilm. Men som det är nu är bristerna lite för många, och därför når betyget inte riktigt upp till en sjua.

DVD-utgåvan kommer i ett fodral med papphölje, som är lite glänsande och något upphöjd - ganska effektfullt. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 2,40:1, och håller hög kvalitet. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska, franska och spanska, och dessutom finns ett ljudspår med syntolkning på engelska för synskadade - knappast särskilt användbart i Sverige då det kräver goda språkliga kunskaper, men säkerligen mycket uppskattat i engelskspråkiga länder. Filmen är textad på 11 olika språk; däribland de skandinaviska språken samt engelska. Det finns både vanlig engelsk text och engelsk text för hörselskadade, vilket är uppskattat. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, vilket är beklagligt men knappast ovanligt. När man matar in DVD-skivan, möts man av språkvalsmeny följt av varningstexter och en kort distributörsjingel. Därefter spelas en allmän reklamtrailer för Disneys DVD-utgåvor upp, som går att hoppa förbi genom att gå till nästa kapitel men irriterande nog inte genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp. DVD-utgåvan är av någon märklig anledning försedd med det Disney kallar för FastPlay (som har andra namn hos andra distributörer), vilket innebär att man därefter får en kort beskrivning om detta och måste välja "Main Menu" inom några sekunder - annars börjar automatiskt uppspelning av några trailers, följt av själva filmen. Till råga på allt är denna speakerröst den här gången på engelska, vilket knappast är särskilt användarvänligt i Skandinavien. Varför DVD:n använder sig av FastPlay då filmen uppenbarligen inte är huvudsakligen riktad mot barn är bortom mitt förstånd. Förvisso passar filmen relativt väl även för barn, men trots allt är det mer en familjefilm än barnfilm, och de barn som skulle vilja se filmen utan föräldrar lär vara väldigt få till antalet. Går man till huvudmenyn så är den endast på engelska vilket är beklagligt, men menyerna är stilrena och snygga.

Recensionen skriven: 16 oktober 2008
Senast uppdaterad: 17 oktober 2008

Recensionen har lästs 4136 gånger av 2301 personer, sedan den 16 oktober 2008