Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Benjamin - Michael Angarano Dr. Ronald Chevalier - Jemaine Clement
Tabatha - Halley Feiffer Lonnie - Héctor Jiménez
Bronco - Sam Rockwell Vanaya / Venonka - Suzanne May
Judith (Benjamins mamma) - Jennifer Coolidge Cletus - Clive Revill
Kanaya / Kenonka - Johnny Hoops Duncan / Lord Daysius - Edgar Oliver
Todd Keefe - Josh Pais Don Carlos - John Baker

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Jared Hess började sin karriär som kameraman, innan han regidebuterade med den kritikerrosade kortfilmen Peluca 2002. Den utvidgades senare och resulterade i hans första långfilm; den kritikerrosade succén Napoleon Dynamite. 2006 var det dags för hans andra film, men komedin Nacho Libre fick inte lika bra kritik. Häromåret var det dags igen, och Jareds tredje långfilm blev komedin Gentlemen Broncos. Den blev dock inte lika populär som de tidigare, och efter filmfestivalvisningar släpptes den direkt på DVD i USA. Nu har den också släppts i Sverige med minimal marknadsföring. Precis som vid alla Jareds tidigare filmer har han själv skrivit manus tillsammans med sin fru Jerusha.

Tonårskillen Benjamin får hemundervisning, och får tillsammans med andra hemundervisade barn åka till ett författarläger. Det ser Benjamin fram emot, då han alltid tyckt om att skriva noveller även om ingen annan någonsin sett hans verk. På vägen dit får han kontakt med den trevliga men måttligt talangfulla tjejen Tabatha och den udda unga producenten Lonnie, som filmat mängder av lågbudgetfilmer. På författarlägret får Benjamin äran att träffa den bästsäljande science-fictionförfattaren Ronald Chevalier, och Ronald presenterar också en författartävling där vinnaren får sin bok utgiven av ett förlag. Benjamin ställer upp med sin udda science-fictionbok "Yeast Lords", men när Ronald Chevalier läser den i sin position som domare för tävlingen utnyttjar han situationen och ger ut Benjamins bok under sitt eget namn. Innan Ben märker det hinner han dock sälja filmrättigheterna till sitt manus till Lonnie, som vill göra en lågbudgetfilm av boken; om än med vissa kreativa friheter...

Det är svårt att förneka att Napoleon Dynamite var en bra film, men själv är jag inte särskilt imponerad över Jared Hess senaste Nacho Libre. Därför var det med blandade känslor jag satte mig ner för att se Gentlemen Broncos. Och ärligt talat vet jag fortfarande inte riktigt vad jag tyckte om filmen - det enda jag kan konstatera med säkerhet är att den inte kommer upp i samma klass som Napoleon Dynamite. Storyn är i alla fall helt okej, och även fast den är i tunnaste laget så är det intressant och originellt. Det här är minst sagt en skruvad film, där trovärdigheten är låg och nästan alla rollfigurer är mer eller mindre skruvade. Det gör det svårt att känna något för de flesta, och de enda som känns någorlunda normala är Benjamin och Tabatha.

Den andra egenskapen som gör filmen skruvad är de många "filmerna i filmen", som är en rekonstruktion av Bens minst sagt absurda roman. Det är bland det mest skruvade som världen någonsin skådat, och får Stjärnornas krig att framstå som en jordnära och realistisk film i jämförelse. Det är just denna "film i filmen" som jag stör mig mest på i Gentlemen Broncos, och även fast det är kul att få en viss inblick i Bens berättelse så har det fått för mycket utrymme och börjar efter ett tag att kännas repetitivt - i synnerhet som de delarna inte alls behövs för storyn i sig, utan mest känns som utfyllnad.

Gentlemen Broncos kategoriseras som en komedi, och av en sådan brukar åtminstone undertecknad bara kräva en hel del humor. Men ärligt talat tycker jag inte alls att den här filmen är särskilt rolig. Det är absolut skruvat, absurt och ibland småroligt, men jag skrattade bara högt någon enstaka gång. Annars går det inte längre än till leenden eller i vissa fall försiktiga småfniss. Napoleon Dynamite var betydligt roligare, och mer humor än så här borde man kunna förvänta sig av en komedi.

En komedi som nästan helt saknar humor låter sannerligen inte lyckad, men hör och häpna tyckte jag ändå om filmen. Den är lagom respektlös och tar inte sig själv på något större allvar. Den förblir smårolig och är underhållande. Förutom vissa av romanfilmatiseringsinslagen förblir den också engagerande, och jag ville hela tiden veta vad som skulle hända. Det går heller inte att förneka att det finns en hel del charm, och Benjamin är lätt att tycka om. Men även fast de väldigt skruvade rollfigurerna har en viss poäng, så går det lite för långt och jag hade velat ha fler rollfigurer som känns någorlunda sympatiska eller åtminstone någotsånär normala.

Fotot är helt okej och fyller sin funktion, och filmen har ett annorlunda bildspråk. Fantasyinslagen från boken har fullt godkända specialeffekter, och även fast de inte övertygar helt och hållet så fyller det en funktion. Skådespelarinsatserna är överlag ganska bra. Michael Angorano spelar ganska bra i huvudrollen, och Halley Feiffer är lysande som Tabatha. Tyvärr är jag inte lika förtjust i Jemaine Clement, som spelar över ganska påtagligt i många scener som den märkliga science-fictionförfattaren Chevalier. Jennifer Coolidge är ännu värre som Bens mamma, och spelar över alltför mycket nästan hela tiden - det är märkligt då hon brukar agera betydligt bättre än så här, vilket får mig att misstänka att felet ligger i regin. Resten av ensemblen är helt okej, och sticker inte ut varken positivt eller negativt.

Gentlemen Broncos är absolut en mycket originell, udda och skruvad film som inte liknar något man tidigare sett. Fastän det hela tiden är underhållande och har en viss charm, så är den dock inte särskilt rolig och humorn fungerade inte alls väl. Men trots den tillskruvade stilen fungerar filmen bättre som drama, och jag hade trots allt utbyte av att se den. Det är en fullt sevärd och underhållande film, men de många inslagen från Bens udda bok - som är kul till en början men snabbt känns tjatigt - gör att jag inte med gott samvete kan ge filmen mer än en sexa i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1 samt ljud i Dolby Digital 5.1 på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de skandinaviska språken plus engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller inte svensk text för hörselskadade. Textningen håller relativt hög klass. När man matar in DVD-skivan möts man först av en mycket irriterande anti-piratpropaganda på nästan en minut, och jag har aldrig förstått vitsen med att sabotera för ärliga kunder som faktiskt köpt en film och i praktiken ge folk som laddar hem filmer illegalt en bättre produkt (då man på goda grunder kan förutsätta att alla som lägger ut filmer på nätet tar bort sådan propaganda). Dessbättre går det dock att hoppa förbi propagandan den här gången, genom att gå till nästa kapitel. Därefter visas varningstexter i fem sekunder som inte kan hoppas förbi, som följs av en distributörsjingel på 25 sekunder (som går att hoppa över). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är rörlig och effektfull men endast finns på engelska. I och med avsaknaden av språkvalsmeny i början måste man gå in och välja språk under huvudmenyn för att få något annat än engelskt tal utan text, vilket inte känns alltför användarvänligt. Efter filmens slut uppstår nästa irritationsmoment. Då visas nämligen varningstexter på samtliga språk som filmen är dubbad eller textad på. Dessa visas i sju sekunder per språk, och det går inte att hoppa förbi på något sätt. Därför tar det ca 35 sekunder innan man äntligen kommer tillbaka till huvudmenyn, och jag begriper mig inte på varför Fox inte kunnat göra som andra distributörer och bara visa varningstext på just det språk som man faktiskt har valt. Dessutom har det ju faktiskt visats varningstext även i början av skivan (om än inte av samma slag)...

Som extramaterial hittar vi först ett antal bortklippta scener, varav de flesta är ännu fler inslag från boken. Dessa scener tillför ingenting till filmen, så det är fullt förståeligt att de klippts bort. Jag önskar bara att ännu fler av de bokinslagen som faktiskt finns kvar i filmen också hade klippts bort... Därefter hittar vi en rulle med misslyckade tagningar, som tyvärr känns ganska poänglösa och aldrig blir särskilt kul. Sist av allt finns en bakom kulisserna-dokumentär, som innehåller vissa intressanta fakta men som överlag är alltför oseriös för att fungera riktigt bra. Där tar det roliga slut, och jag önskar verkligen att filmmakarna kunnat inse att extramaterial till komedier inte behöver vara oseriöst, som det här teamet verkar tro. För en gångs skull har dock allt extramaterial svensk text, vilket är glädjande och alltför ovanligt i dagens läge.

Recensionen skriven: 4 februari 2011
Senast uppdaterad: 4 februari 2011

Recensionen har lästs 3550 gånger av 1973 personer, sedan den 4 februari 2011