Manusförfattare: Jamie Moss & William Wheeler, baserat på en manga-serie av Masamune Shirow
Major Mira - Scarlett Johansson Batou - Pilou Asbæk
Aramaki - Takeshi Kitano Kuze - Michael Pitt
Dr. Ouelet - Juliette Binoche Togusa - Chin Han
Carlos Ishikawa - Lasarus Ratuere Dr. Dahlin - Anamaria Marinca
Cutter - Peter Ferdinando Ladriya - Danusia Samal

Major Mira vaknar upp efter en svårolycka, och får av läkarna beskedet att man kunnat rädda hennes hjärna men inte hennes kropp. I denna inte alltför avlägsna framtid har det blivit mer regel än undantag att förbättra människokroppen med robotdelar, men Major är det första fallet där hela hennes kropp bytts ut mot robotdelar. Kvar är bara hennes hjärna och själ - men dr. Ouelet anser att det trots allt är det viktigaste; "anden i skalet". Ett år senare leder Major den hemliga specialstyrkan Section 9, där hon får använda sina unika förmågor för att bekämpa de grövsta brottslingarna. Deras senaste misstänkta har siktat in sig på att mörda alla högt uppsatta personer på Hanka Robotics, robottillverkaren som bl.a. åstadkommit Majors robotkropp. Men ungefär samtidigt börjar Major minnas mer och mer av hennes liv före olyckan, och det ser inte ut att överensstämma med vad hon har fått höra...

Jag har tyvärr inte läst den ursprungliga mangaserien, och har till dags dato heller inte sett animefilmen eller den efterföljande TV-serien. Det är förstås inte de bästa förutsättningarna, även fast jag i och för sig kände till själva konceptet sedan tidigare. Huruvida erfarenhet av förlagorna vore en fördel eller nackdel när det kommer till att bedöma den nya filmen låter jag vara osagt, men jag kan inte förneka att storyn och konceptet är intressant.

Ghost in the Shell har blivit en ganska bra film, som använder sig av den bekanta grundidén och har lyckats bygga upp en fascinerande intrig. Det har blivit en engagerande film, som håller intresset vid liv. Trots ett relativt stort persongalleri blir det heller aldrig rörigt, utan man hänger med i vad som händer ganska väl. Det är underhållande, och här finns en del charm och en gnutta humor. Det är också ganska spännande, och filmen har en intensitet som jag uppskattar. Det händer något hela tiden, och det blir aldrig segt.

Överlag får filmen också till en bra balans mellan drama, science-fiction och spänning. Science-fictionpremissen är förstås en smula långsökt, och jag är inte säker på att riktigt allt hänger ihop logiskt, men å andra sidan gör sig filmen heller ingen ansträngning till att försöka förklara alla vetenskapliga och tekniska detaljer - den fokuserar istället på hur det faktiskt fungerar i praktiken hellre än hur det har åstadkommits, med ytterst få vetenskapliga utläggningar. Det är nog rätt tänkt, för trots allt är det svårt att få en sådan här framtidsvision att verka helt trovärdig, då tekniken helt enkelt inte finns, så det är nog bättre att låta ens egen fantasi få fylla i förklaringarna.

Major har blivit en mångfacetterad rollfigur, som är intressant och som man hela tiden känner för. De övriga rollfigurerna får tyvärr inte samma djup, men några hinner i alla fall få en del nyanser; där det är bäst ställt med Batou. Det har också blivit en förvånansvärt djupsint film, som utöver underhållning för stunden även tar upp en del existensiella och filosofiska frågor. Jag tycker i och för sig inte riktigt att den aspekten går tillräckligt långt, och filmteamet hade gärna fått fokusera ännu mer på existensialismen, men med tanke på att det trots allt är en ganska lättsam actionfilm så är det ändå bättre än väntat.

Men tyvärr finns det lite för många och långa actionsekvenser av typen "Alla slåss mot alla", som ärligt talat upplevs lite för monotona och ensidiga. Det gör att filmen bitvis kan upplevas något tråkig, då många slagsmålsscenerna är lite för långa för sitt eget bästa och heller inte särskilt originellt utförda. Självklart måste det vara en hel del actionscener i en sådan här film, men här går man delvis över gränsen så att det upplevs som frossande i våld hellre än att det faktiskt fyller en tydlig funktion. Filmen hade nog vunnit på att korta ner dessa scener, och istället fokusera lite mer på de filosofiska bitarna - det är ju trots allt den aspekten som titeln syftar på.

Jag ställer mig också frågande till varför Major verkar ska behöva vara halvnaken för att "flyga", som inte någon annan rollfigur verkar behöva. Finns det någon förklaring till detta som har gått över mitt huvud, eller är det främst till för att visa upp Scarlett Johanssons halvnakna kropp...? Just den aspekten känns i alla fall en smula sexistisk, vilket är märkligt då ingenting annat i filmen uppvisar minsta antydan till sexism. Jag förstår inte heller riktigt logiken varför Aramaki uteslutande talar japanska, medan alla som pratar med honom talar engelska. Beror det bara på att skådespelaren inte kunde engelska, eller finns det någon logik bakom detta...?

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk. Specialeffekterna är också övertygande, och i synnerhet en slagsmålsscen på vatten är oerhört häftigt gjord. Skådespelarinsatserna är bra. Framförallt är Scarlett Johansson utmärkt i huvudrollen som Major, och gör en stark och naturlig rollprestation helt utan överspel. Danska Pilou Asbæk är också bra som Batou, men får betydligt mindre att arbeta med. Juliette Binoche är riktigt bra som dr. Ouelet, och även i övrigt är det bra skådespelare. Till viss del kan man förstås ha invändningar på varför så pass många västerländska skådespelare förekommer i en film som trots allt ska utspelas i Asien, och Scarlett ser förstås inte det minsta japansk ut. Fast å andra sidan framgår aldrig var Major egentligen kommer ifrån, och dessutom är det förstås till stora delar ett affärsmässigt beslut då man i dagens läge oftast behöver kända affischnamn för att en film ska locka tillräckligt mycket folk - lite olyckligt, men ett nödvändigt ont i den här branschen.

Ghost in the Shell har blivit en bra och välgjord film, som på ett skickligt sätt lyckas att väcka existensiella och filosofiska frågor utan att det upplevs tungt. Det är lagom lättsamt, underhållande och spännande; och handlingen är tillräckligt omfattande så att det varken blir rörigt eller tunt. Jag hade gärna sett lite mer fokus på de existensiella frågorna, som jag misstänker att mangaserien kanske tog upp på ett ännu bättre sätt, men trots allt hade det kunnat vara betydligt värre på den fronten. Det är dock olyckligt att filmen periodvis fokuserar för mycket på häftiga actionsekvenser, och framförallt slagsmåls- eller skottlossningsscener som är ganska monotont gjorda och därför lätt kan upplevas både utdragna och rentav ganska tråkiga. Det gör att filmen upplevs längre än den faktiskt är, vilket är olyckligt då det vore ganska lätt att åtgärda genom bearbetning av manuset. Det sänker helhetsintrycket något, men det är ändå en ganska bra film som är väl värd att se för alla som uppskattar lite udda science-fictionfilmer. Åtminstone om man ser på det här som en självständig film får den därför en svag sjua i betyg. Hur väl filmen står sig mot mangaserien eller animefilmen kan jag som sagt inte uttala mig om, men å andra sidan lär det nog vara ett begränsat antal svenskar som faktiskt har läst eller sett dessa.

Jag såg filmen i 3D-version, men kan tyvärr inte påstå att jag blev alltför imponerad över 3D-effekterna. Kameraåkningarna ser väldigt häftiga ut, och det finns också ett fåtal andra scener med häftiga 3D-effekter. Men de tillhör undantagen, och till allra största delen rör sig sig på sin höjd om hyfsad djupkänsla och i många fall inte ens det. Eftertexterna avslöjar att filmen, i likhet med de flesta andra filmer, inte är inspelade i 3D utan är inspelad i 2D och efterkonverterad; och vanligtvis får det sina effekter. Att ha på sig tunga och obekväma 3D-glasögon så lång tid uppväger inte fördelarna, så har man möjlighet rekommenderar jag att se den gamla hederliga 2D-versionen istället.

Recensionen skriven: 31 mars 2017
Senast uppdaterad: 31 mars 2017

Recensionen har lästs 2769 gånger av 1570 personer, sedan den 31 mars 2017