Manusförfattare: Maurizio Braucci, Ugo Chiti, Gianni Di Gregorio, Matteo Garrone, Massimo Gaudioso & Roberto Saviano
Totò - Salvatore Abruzzese Simone - Simone Sacchettino
Don Ciro - Gianfelice Imparato Maria - Maria Nazionale
Marco - Marco Macor Ciro - Ciro Petrone
Franco - Toni Servillo Roberto - Carmine Paternoster
Pasquale - Salvatore Cantalupo Iavarone - Gigio Morra

Att organiserad brottslighet och maffian är ett växande problem kan ingen förneka, och en av de farligaste maffiagrupperna i världen är Camorran, som har fotfäste i den italienska staden Neapel. Av gruppen mördas en person var tredje dag i snitt, mycket pengar är i omlopp och en del av deras olagliga verksamhet investeras i fullt lagliga och ofta välgörande ändamål. Den italienska bästsäljande författaren Roberto Saviano gav 2006 ut en reportagebok som avslöjade just Camorran och dess metoder, och ända sedan dess har författaren levt under mordhot av Camorran och har ständiga livvakter. Boken ligger till grund för den mångfaldigt prisbelönade italienska filmen Gomorra, som hade världspremiär hösten 2008. Här skildras livet i de fattigare kvarteren i Neapel, där Camorran och andra maffiagrupper härjar ohotat. Vi får följa en grupp olika människor i fem olika parallella handlingar. 12-åriga Totò har drömmar om att själv gå med i maffian, tonårskillarna Marco och Ciro som försöker trotsa maffian och skapa ett eget brottsimperium, en nyutexaminerad akademiker som blir assistent till en skum affärsman som försöker att göra sig av med giftigt avfall, en skräddare som försöker bli framgångsrik utan maffians inblandning och slutligen Camorrans mellanman Don Ciro som samlar ihop pengar för att frigöra tillfångatagna maffiamedlemmar.

Att Gomorra tar upp ett viktigt ämne kan inte förnekas, och visst är det hög tid att maffiagrupperna i Italien och andra länder uppmärksammas i film. Det här är också en mycket verklighetstrogen film, där allting känns äkta och nästan dokumentärt. Det är sannerligen ingen positiv bild som målas upp här - allting ser becksvart ut, och det är så långt ifrån underhållande och roligt som man kan komma. Filmen skiljer sig från exempelvis Gudfadern och andra maffiafilmer i att det inte är de högsta maffiabossarna som vi får följa, och därför blir det heller långt ifrån någon glamourös skildring. Det är en rå och mycket våldsam film, där vi tvingas bevittna ett stort antal brutala mord. Fotot håller mycket hög klass, och den näst intill fängelseliknande känslan i de stora betongkomplexen i Neapel har skildrats på ett ypperligt sätt. Några direkt vackra vyer erbjuds inte, utan istället grått och dystert foto som jag är övertygad om är precis som regissören tänkt sig det hela. Många scener har filmats med handkamera och med ovanligt långa tagningar, vilket fungerar förvånansvärt väl i det här fallet. För oss i Sverige är alla skådespelarna obekanta, vilket faktiskt är till fördel i det här fallet. I och med att det är helt okända ansikten så slipper man det ganska vanliga problemet att automatiskt jämföra med skådespelarnas tidigare rollfigurer, vilket ökar filmens dokumentärliknande känsla. Skådespelarna spelar bra och naturligt, och där finns ingenting att klaga på. Nästan hela filmen är också på italienska, och allting känns autentiskt. Jag är därför inte alls förvånad över att filmen gjort sådan succé på filmfestivaler, prisutdelningar och bland recensenter - det här är helt enkelt precis den sortens film som jurygrupper och professionella recensenter älskar, men inte nödvändigtvis "vanligt" folk. Och ärligt talat blev jag ganska besviken över Gomorra. De olika människoödena som skildras parallellt och näst intill oberoende av varann gör att allting får en fragmentarisk känsla, och det blir mycket rörigt. Det är långt ifrån enkelt att hålla isär vem som egentligen är vem, och var allting egentligen händer. Det är många rollfigurer och den röda tråden tämligen tunn. Trots att jag försökte engagera mig i hur allting hände ihop, så fick jag vid ett antal tillfällen erkänna mig besegrad och bara ge upp tanken om att faktiskt förstå allt som hände.

Men det kanske största problemet är att det inte finns några rollfigurer som är någorlunda sympatiska, och som man faktiskt bryr sig om. Visst är det gräsligt att se folk bli mördade, men utan att faktiskt veta någonting om rollfigurerna så är det också svårt att bry sig om ifall någon överlever eller dör. Det gör att allting känns ganska oengagerande, och filmen lyckades aldrig att riktigt gripa tag i mig. Vid flera tillfällen kom jag på mig själv med att fundera över hur regissören löst kameravinklar eller andra ovidkommande detaljer istället för själva handlingen, och det är inget gott tecken. Det är en ganska seg och utdragen film, och de två timmar och en kvart som den varar kändes betydligt längre än så. Paradoxalt nog känns filmen ändå ganska rumphuggen - något egentligt slut finns inte, och många av trådarna får ingen upplösning. Man får nästan intrycket av att det här bara är första halvan av en TV-serie, men trots det finns ingen fortsättning. Det blir heller inte bättre av att regissören berättar allting på ett ganska monotont och intetsägande sätt. Dessutom saknar jag mer bakgrundsfakta kring Camorran, och det verkar nästan som att regissören förutsatt att alla redan har läst boken (något undertecknad inte har). Faktum är att faktaskärmarna under sluttexterna innehåller betydligt mer matnyttiga fakta än vad som framgått under hela filmen. Missförstå mig inte nu - Gomorra är inte en dålig film, även om det är lätt att få det intrycket av min kritik. Den är välgjord, och grundstoryn är intressant. Regissören hanterar också skildringen av våld och dess konsekvenser på ett snyggt och smart sätt, och det blir inte alls förskönat som i många andra filmer. Istället är våldet bara brutalt, motbjudande och meningslöst - precis som i verkligheten. Det är också positivt att komma lite närmare verkligheten om maffian, istället för den glamourösa bild som många andra filmer ger. Men när en film tar upp ett så angeläget och viktigt ämne, så blir jag besviken när filmen till stora delar känns ganska tråkig och intetsägande. När den släpps på DVD, så kan det absolut vara värt att hyra filmen vid något tillfälle. Men jag kan helt enkelt inte rekommendera någon att se filmen på bio, och den håller heller knappast att ses om; vad jurygrupperna på Cannes och andra festivaler än må säga om saken.

Biovisningarna av Gomorra lider periodvis av vissa problem med den svenska textningen. I likhet med de flesta andra biofilmer är texten helt vit utan några konturer eller skuggor, vilket har att göra med att textning på bio oftast åstadkoms genom att filmremsan bränns via laser till formerna av texten. Problemet är att Gomorra ofta har väldigt ljusa bakgrunder, och vit text på vit eller ljusgul bakgrund blir väldigt svårläst. Vid några tillfällen blir det nästan omöjligt att läsa texten, vilket ställer till med problem då dialogen är på italienska - något som de flesta i Sverige troligen inte behärskar alltför väl. När filmen släpps på DVD skulle jag tro att texten blir lite mer lättläst, då DVD-standarden erbjuder lite bättre möjligheter till formatering av textning. Fortfarande är möjligheterna begränsade, men det går i alla fall att använda skuggning och/eller svarta konturer, vilket säkerligen förbättrar läsbarheten.

Recensionen skriven: 6 mars 2009
Senast uppdaterad: 6 mars 2009

Recensionen har lästs 3978 gånger av 2144 personer, sedan den 6 mars 2009