Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
John - Danny Glover Sarah - Angela Bassett
Joel - Taylor Kitsch Rosie - Julia Stiles
Jack - Tom Bower Peter Malcolm - Samuel L. Jackson
Dr. Ron Palmer - Giancarlo Esposito Mrs. Palmer - Nia Long
Carl - Adam Baldwin Lonnie - Robert Diggs/RZA
L Donn Murray - Chris Ellis Anna - Chloe Bailey

Dansk-amerikanska Giancarlo Esposito har etablerat sig som en halvstor karaktärsskådespelare, med ett stort antal filmer i bagaget. I likhet med många andra skådespelare på senare år har nu även Giancarlo tagit steget till regissör. Han regidebuterade 2008 med Gospel Hill, som vunnit priser på diverse filmfestivaler men inte släppts för allmänheten förrän 2009. Som tema på sin första film har Giancarlo och hans team valt det tyvärr alltid lika aktuella ämnet rasmotsättningar och rasism; och inte minst hur rasismen än idag frodas i bl.a. den amerikanska södern. Just där utspelas också Gospel Hill; närmare bestämt i South Carolina i det lilla samhället Julia. För 40 år sedan mördades Paul Malcolm, som var aktivist för svartas rättigheter och omtyckt av många. Trots utredning lyckades polisen aldrig att gripa någon misstänkt, och än idag står mordet olöst. Det faktum att den dåvarande sheriffen Jack lade ner utredningen märkligt snabbt har också växt misstankar i samhället. Pauls son John har efter det slutit sig från omvärlden, och har tvingats leva sitt liv i ovisshet om vad som egentligen hände. Nu närmar sig årsdagen för det 40 år gamla mordet, vilket har fått gamla minnen att väckas till liv. Under tiden väntar ett stort byggprojekt, där en stor byggnadsentreprenör tänker riva ner hus i ett helt bostadsområde till förmån för en stor exklusiv golfbana. De flesta vita i staden samtycker till de nya planerna, medan afroamerikanerna däremot inte är lika förtjusta i att deras hem ska förstöras. Ett av samhällets stora stöttepelare, den svarta läkaren Ron Palmer, stöttar däremot golfprojektet och försöker övertala alla att trots allt ställa sig bakom de nya planerna. Det är istället John Malcolms fru Sarah som till varje pris vill stoppa byggprojektet, och avslöja de oegentligheter hon är övertygad om pågår. Under tiden kommer exsheriffen Jacks son Joel i kontakt med lärarinnan Rosie, och de inleder ett förhållande. Men relationen blir snart alltmer ansträngd när Joels rasistiska tendenser gör sig påmind och han vill försvara de nya byggnadsplanerna...

Ingen kan förneka att rasmotsättningar fortfarande är ett viktigt ämne att ta upp, och att det på sina håll fortfarande är ett reellt problem i världen. Trots att det inte direkt finns en brist på filmer inom detta område, råder det därför ingen tvekan om att tanken bakom Gospel Hill är god. Det är en intressant grundstory som tål att uppmärksammas, och jag betvivlar inte för en sekund att regissören Giancarlo Esposito haft de bästa avsikter. Men tyvärr medför de bästa avsikter i världen inte automatiskt en bra film, och jag blev tyvärr besviken på Gospel Hill. Först och främst är det en mycket seg film, som har ett långsamt tempo och tar lång tid på sig att introducera karaktärer och grundkonflikten. Jag satt hela tiden och väntade på att tempot skulle öka när introduktionerna väl skett, men tyvärr blev det aldrig så. Visserligen blir det lite mer intressant när en halvtimme har gått och det i alla fall börjar hända lite grand, men även fortsättningsvis är det en mycket tunn story där det egentligen inte händer mycket. Bitvis känns filmen därför evighetslång, och trots en någorlunda begränsad speltid på 1 timme 35 minuter så kändes det avsevärt längre än så.

Det är också en förvånansvärt oengagerande film, där jag aldrig egentligen brydde mig om någon av de inblandade. En film om ett så viktigt och laddat ämne borde bli berörande, men här blir det aldrig det. Jag kan inte helt sätta fingret på varför, men ett av skälen är säkerligen att de flesta rollfigurer blivit ganska endimensionella och platta. De allra flesta har blivit underutvecklade och ganska intetsägande, och någon egentlig drivkraft saknas. I slutändan lyckades jag därför inte att känna någonting för någon, och tyvärr blev det mesta alltför oengagerande. En del av problemet är förmodligen att manusförfattarna varit lite för överambitiösa, och helt enkelt velat berätta lite för mycket. Det är många rollfigurer och många sidohandlingar - de flesta irrelevanta för huvudhandlingen - och det medför att de flesta inte får det utrymme de hade behövt. Därför blir allting ganska platt, och någon egentlig nerv eller drivkraft finns inte igenom filmen. Det är också en ganska invecklad och rörig historia, där det inte är helt enkelt att hålla isär vem som egentligen är vem. Märkligt nog kategoriseras Gospel Hill på omslaget som en thriller. Det är egendomligt, då det långt ifrån är sanningen och det bara är en enda scen som ens med bästa fantasi kan anses kunna vara en thriller. Det här är istället ett renodlat drama, och dessutom ett väldigt stillsamt sådant. Det är en dialog- och karaktärsdriven film, vilket i sig inte medför något större problem men som hade behövt mer handling för att egentligen kunna tillföra någonting. Till råga på allt är slutet också alltför ouppklarat och intetsägande, och ger en ganska antiklimaktisk känsla. Min första tanke när sluttexterna började rulla var därför om det här var allt, och om det fanns någon poäng som jag hade missat.

De många bristerna till trots är det dock inte alls en värdelös film. Storyn är trots allt ändå intressant, och dialogen känns övertygande och naturlig. Filmen lyckas också att förmedla en fin känsla och atmosfär från de amerikanska sydstaterna, som gör att filmen känns realistisk och naturtrogen. Gospel Hill erbjuder ett snyggt foto med ett effektivt bildspråk som på ett skickligt sätt blandar fast kamera med handkamera. Filmen är också snyggt klippt, och erbjuder stämningsfull musik (mestadels gospel). Skådespelarinsatserna är utmärkta, och både Julia Stiles, Angela Bassett, Adam Baldwin, Tom Bower Danny Glover och Samuel L. Jackson imponerar stort. Alla spelar övertygande och trovärdigt, även om jag personligen tycker att Julia Stiles och Angela Bassett är snäppet vassare än de resterande. Ärligt talat blir jag lite förvånad hur så många fina och etablerade skådespelare kunnat ställa upp på en sådan film, för jag blev tyvärr allt annat än imponerad av Gospel Hill. Tyvärr är allting alltför oengagerande och segt, och det händer inte tillräckligt mycket för att det ska kännas värt väntetiden till slutet. Då hjälper det föga att grundstoryn är intressant och att filmen tagit upp ett viktigt och tyvärr alltid lika aktuellt ämne. Fortfarande är det inte alls en dålig film, och den känns ändå så pass fascinerande med intressanta rollfigurer, som gör att den trots många brister ändå kan anses vara sevärd. Betygsmässigt räcker det till en fyra, men jag hade väntat mig betydligt mer än så här då grundstoryn och premissen trots allt uppvisar en stor potential. Med samma handling borde det ha kunnat bli en riktigt bra film, men det finns alltför stor outnyttjad potential för att jag ska kunna känna mig nöjd.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Den svenska textningen är lagom stor och ganska lättläst, och håller hyfsad klass. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, och därefter visas varningstexter. Därpå kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stilren och stillastående men som tyvärr bara finns på engelska. Av någon märklig anledning anges filmens titel i menyn som Private Property, som såvitt jag kunnat utröna var filmens ursprungliga arbetsnamn. Jag kan bara gissa att den kanske blivit känd under det namnet i resten av Skandinavien, men några säkra belägg har jag inte. När man väljer att spela filmen visas först löjlig svensk anti-piratpropaganda i 30 sekunder, och först därefter börjar själva filmen. Jag är säker på att jag inte är den enda som stör mig på sådana tilltag, och på köpfilmer borde det verkligen vara förbjudet med sådan propaganda. Det enda extramaterial som finns är en ursprunglig amerikansk biotrailer för Gospel Hill samt trailers för fyra andra filmer; samtliga individuellt valbara från en meny. Där tar det roliga slut, och det är tråkigt att ingenting matnyttigt som har med den här filmen att göra finns att tillgå.

Recensionen skriven: 7 januari 2010
Senast uppdaterad: 8 januari 2010

Recensionen har lästs 3983 gånger av 2052 personer, sedan den 7 januari 2010