Regi: Alfonso Cuarón
Manusförfattare: Alfonso Cuarón & Jonás Cuarón
Svensk distributör: Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Ryan Stone - Sandra Bullock Matt Kowalski - George Clooney
Markkontrollen - Ed Harris Shariff - Phaldut Sharma

Medicinteknikern Ryan Stone har förberett sig i ett halvår på ett förhållandevis säkert uppdrag i rymden - hon ska reparera Hubble-teleskopet vid rymdfärjan Explorer. Till sin hjälp har hon befälhavaren och astronauten Matt Kowalsky på sin sista rymdfärd innan pensionen, som ska se till att Ryan kan koncentrera sig på sitt uppdrag i lugn och ro. Men problem uppstår när markkontrollen varnar astronauterna att en rysk missil har råkat träffa en satellit, och att rymdskrot nu far genom rymden och närmar sig Hubble-teleskopet. Rymdfärjan blir skadad, och Ryan och Matts säkerhetslinor lossnar. Plötsligt flyter de iväg ut i rymden okontrollerat, samtidigt som all kommunikation med markkontrollen slutat fungera...

På papperet låter det som en väldigt tunn story, och egentligen stämmer det också. Men Gravity är ändå en mycket bra film, som lyckas med konststycket att få en så enkel historia att bli engagerande hela tiden. Det är en fängslande och fascinerande film, som trots sin tunna story har ett ganska högt tempo. Det är intensivt och spännande, och man blir rentav slut av att titta på filmen. Det händer något hela tiden, och den här imponerande intensiteten passar utmärkt i sammanhanget. Åtminstone för mig som lekman upplevs filmen också realistisk och trovärdig, och det är glädjande med en film om rymden som för en gångs skull inte tar klivet över till science-fiction eller fantasy. Allting håller ihop logiskt, åtminstone såvitt jag kan bedöma. Allt detta bidrar till en imponerande närvarokänsla, där man lätt kan känna rollfigurernas panik och leva sig in i deras situationer. Det gör också att filmen bitvis blir riktigt berörande och griper tag i tittarna på ett effektivt sätt.

Gravity slår sannolikt rekord i begränsat persongalleri, för i den här filmen är det hör och häpna bara två rollfigurer som medverkar; åtminstone om man bortser från röster av exempelvis markkontrollen som man aldrig får se. Det låter väldigt tunt och tråkigt, men det fungerar över förväntan i och med att det blivit så intensivt och engagerande. Ryan har blivit en mångbottnad och intressant rollfigur, som känns äkta. Matt känns inte lika genomarbetad, men hinner i alla fall få en del nyanser. Tyvärr förekommer dock ett parti ungefär två tredjedelar in i filmen där tempot sjunker, och då hinner filmen börja kännas lite för långsam. En scen där hade kunnat kortas ner med några minuter, vilket överlag hade höjt filmens intensitet på ett positivt sätt. Jag tycker också att ett par scener mot slutet upplevs något förenklade, vilket är tråkigt då det fram tills dess känts helt realistiskt.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med oslagbara vyer över jorden. Det här är bland det bästa fotot jag sett på flera års tid, och dessutom är specialeffekterna mycket trovärdiga - det ser verkligen ut som rymden, och det är imponerande hur man har lyckats åstadkomma detta utan att det börjar kännas som science-fiction. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är Sandra Bullock fullständigt lysande som Ryan. Hon spelar trovärdigt och naturligt, och gör en fantastisk rollprestation. Hon gör en av sitt livs bästa insatser, och det dröjer inte många minuter innan man helt glömt bort att det faktiskt är hon och bara ser rollfiguren Ryan. Ärligt talat blir jag mycket förvånad om Sandra inte blir nominerad till en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll nästa år - hon kan rentav ha goda vinstchanser. George Clooney imponerar inte riktigt lika mycket, men gör en stabil och trovärdig rollprestation. Inte alls lika fantastiskt som Sandras, men på intet sätt en bristfällig prestation.

Gravity är en enkel men samtidigt mycket bra film, som trots en tunn story håller intresset vid liv hela tiden. Det är fängslande, intensivt och berörande; och det är en storslagen film som man sent kommer att glömma. Helhetsintrycket dras ner av en lite för långsam scen och ett par onödiga förenklingar och trovärdighetsproblem - faktum är att filmen hade kunnat förlängas en liten smula, och det är otroligt med tanke på den enkla historien. Med ett foto och skådespelarinsatser som rentav går till världshistorien är Gravity ändå en mycket lyckad film, som är väl värd att se för alla. Mitt betyg stannar på en hyfsat stabil åtta, och jag kan bara rekommendera alla att se den.

Recensionen skriven: 24 oktober 2013
Senast uppdaterad: 25 oktober 2013

Recensionen har lästs 3357 gånger av 1931 personer, sedan den 24 oktober 2013