Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Betty - Stockard Channing Frenchy - Didi Conn
Kenickie - Jeff Conaway Doody - Barry Pearl
Sonny - Michael Tucci Putzie - Kelly Ward
Jan - Jamie Donnelly Rektor McGee - Eve Arden
Blanche - Dody Goodman Tränare Calhoun - Sid Caesar
Syster Wilkins - Fannie Flagg

Alla som inte legat i ide de senaste 25 åren lär väl garanterat känna till klassikern Grease från 1978, som för övrigt baserats på en Broadway-musikal med samma namn från 1971. Trots att filmen är nästan lika gammal som undertecknad, och DVD-utgåvan också har ett par år på nacken, så är det här en sådan tidlös film att den är väl värd att titta närmare på i dagens läge - därav denna recension. Låt mig först påpeka att jag i normala fall inte är speciellt förtjust i musikaler - ha detta i åtanke när ni läser recensionen. I filmens inledning får vi se den australiensiska tjejen Sandy Olsen och amerikanska Danny Zuko, som träffas under sommaren någonstans i USA och blir kära. De inleder ett kortare förhållande, innan de skils åt då Sandy ska flytta tillbaka till Australien. Men planerna ändras, och istället börjar hon till hösten studera på gymnasieskolan Rydell High School - som givetvis råkar vara exakt samma skola som Danny går på. Men när de träffas känner Sandy knappt igen Danny, då han på skolan spelar tuff och är ledare för ett gäng - långt ifrån den person hon lärde känna...

Som i alla musikaler är det givetvis sångerna som har den främsta vikten. Därmed är det också logiskt att storyn och manuset ibland får stryka på foten. Så även här, även om man lyckats ovanligt bra i det här fallet. Visst, filmen är förutsägbar, full av klichéer och storyn är ibland lite väl banal. Men det kompenseras av de mycket bra låtarna och imponerande musikalnumren (koreograferade av Patricia Birch, som också stod för koreografin i den ursprungliga Broadway-pjäsen). De flesta sånger är direkt tagna från Broadway-musikalen, men tre låtar är nya och specialskrivna speciellt för filmen, medan en del sånger från den ursprungliga musikalen också tagits bort i filmen (några av dessa spelas dock i filmen som hastigast som bakgrundsmusik). De flesta låtar är fina, passar bra in och är nödvändiga för att föra handlingen framåt - det finns dock undantag, som exempelvis "Greased Lightning" som jag tycker känns rätt poänglös och är alldeles för utdragen. Men det finns motsatser också, däribland "Hopelessly Devoted to You" som är snudd på ett mästerverk. Skådespelarna är mycket bra, och båda Olivia Newton-John och John Travolta är utmärkta i huvudrollerna. Alla skådespelarna sjunger själva, och deras sångröster är riktigt imponerande. Under vissa musikalnummer märker man dock att munrörelserna inte riktigt stämmer in mot sången - det beror dock inte på att sångerna dubbats med andra sångare (som man lätt skulle kunna tro), utan beror på att ljudet under sångerna bytts ut och sångerna spelats in i en musikstudio för att få bättre kvalitet (något som är vanligt förekommande vid sånger i filmer och TV-serier). Överlag är det en bra och sevärd film, även för oss som inte tycker om musikaler i normala fall. Det är också en sådan film som säkerligen håller att ses om flera gånger - detta i kombination med det faktum att DVD-filmen går att få tag på till riktigt humana priser nuförtiden, gör att jag definitivt skulle råda alla att köpa filmen, trots bristerna med manuset och storyn. De som tycker om musikaler kan säkerligen också lägga på en eller ett par poäng till mitt betyg... Några år senare släpptes också en uppföljare till filmen, som jag hoppas kunna få möjlighet att recensera längre fram.

I dagens läge, när censur och ändring av filmer börjar bli allt vanligare, är det oundvikligt att nämna den väldigt uppenbara censuren i denna film - som dock märkligt nog inga andra recensioner verkar ha nämnt... I en scen på caféet finns en stor reklamaffisch på väggen för Coca-Cola, som här har förvrängts och grumlats så att man inte ska kunna se vad affischen föreställer (åtminstone inte tydligt). Det ser tyvärr väldigt konstigt och onaturligt ut, eftersom affischen ser väldigt suddig ut - även vid närbilder, när den logiskt sett borde varit skarp. Till råga på allt, så ser man att övergången mellan denna affisch och skådespelarna, när de står framför den, ser oskarp och ojämn ut. Det finns även en annan censur på samma café, även om den inte är lika uppenbar - på matsedeln på väggen syns en står grå "ruta" som inte står helt still och heller inte hänger med riktigt när kameran rör sig, som gör att det är uppenbart att det är något på matsedeln som de vill att vi inte ska se (enligt uppgifter ytterligare reklam för Coca-Cola). Exakt hur det ligger till med denna censur är dock ett mysterium, då uppgifterna går isär... Somliga källor (däribland IMDB) anger att filmen censurerats i mitten av 1990-talet och var orörd före det, medan andra källor anger att censuren gjordes redan till premiären 1978 och att det följaktligen aldrig funnits någon ocensurerad version att tillgå. Trots efterforskningar har jag i skrivande stund inte lyckats komma fram till vilken av dessa två uppgifter som stämmer. Jag har heller inte tillgång till de äldre VHS-releaserna av filmen, och kan därför inte heller jämföra med dessa och se om den förvrängda bilden finns med även där (vilket annars hade varit intressant, då de första VHS-utgåvorna kom redan 1981, och därmed alltså var långt innan bl.a. IMDB anger att censureringen gjorts). Om någon läsare vet något om detta, skulle jag uppskatta att få del av denna information.

Den svenska textningen håller hög kvalitet, även om det i vanlig ordning hoppats över vissa uttryck/meningar, och vissa andra förenklats kraftigt. Mycket positivt är att samtliga sånger i filmen översatts i den svenska textremsan, vilket behövs då många sånger har stor betydelse för handlingen. Sångöversättningen är visserligen inte perfekt, men fullt godkänd. Dock kan man väl ifrågasätta om det verkligen var nödvändigt att översätta även bakgrundssånger under exempelvis skoldansen - bl.a. Elvis Presleys "You Ain't Nothin' but a Hound Dog" ser minst sagt ovant ut att se med svenska sångtexter...

Grease släpptes på DVD i Skandinavien för första gången 2002 i en digipack-utgåva som sedan länge är indragen. 2004 kom dock en ny utgåva i vanligt keep-case, och det är den sistnämnda versionen jag fått tillgång till för recensionen. Såvitt jag förstår är det dock exakt samma skiva (samma mastring) i båda utgåvorna, och därmed är det alltså bara omslaget som skiljer sig åt. Till skillnad från de flesta VHS-utgåvor, är DVD:n i Widescreen i dess originalformat (2,35:1), vilket följaktligen innebär att det inte blir så mycket över till bilden på en 4:3-TV. Personligen brukar jag visserligen föredra att se filmer i fullskärm (s.k. Pan & Scan), men jag måste medge att den här filmen gör sig bättre i Widescreen. Ofta används hela bredden, och en del av poängerna försvinner vid avkapningen av kanter till Pan & Scan-versionerna - dessutom blir det ju så väldigt mycket som måste kapas i och med att den är i 2,35:1... DVD:n är en sameuropeisk DVD-utgåva med ljudspår på engelska och tyska, samt textning på ett 20-tal språk, däribland givetvis svenska. För de som föredrar finns också två engelska textningsspår - både vanlig engelsk text, samt engelsk text för hörselskadade (svenska för hörselskadade finns dock tyvärr inte). När man stoppar i skivan möts man av en meny med språkval. När man valt språk, visas först varningstexter för landet ifråga, och sen startar märkligt nog filmen automatiskt - d.v.s. ingen meny alls. Det finns visserligen en huvudmeny, men den kommer man inte till förrän efter att filmen visats klart eller tills man trycker på Menu-knappen på fjärrkontrollen. Det finns säkert personer som uppskattar den idén, men personligen tycker jag det känns mest irriterande - det hade varit mer logiskt att komma till huvudmenyn direkt istället. Inte minst i och med att det är enda sättet att få engelsk text till filmen - väljer man engelska som språk visas filmen utan text, så den engelska texten går inte att få om man inte går till huvudmenyn och väljer den eller själv ändrar textningsspår manuellt. Menyn är tyvärr enbart på engelska, oavsett språkval. Extramaterial finns visserligen, även om det tyvärr inte är speciellt mycket att hurra för... Utöver en ursprunglig biotrailer från 1978 (i "instängt" mono-ljud), finns också en relativt nyinspelad intervju (gissningsvis gjord omkring 1998, i samband med filmens 20-års-jubileum) med de större skådespelarna från filmen samt filmens regissör Randal Kleiser och producent/manusförfattare Allan Carr. Alla intervjuerna är gjord som ett enda inslag där det blandas vem som intervjuas - därför går det tyvärr inte att bara välja enstaka intervjuer. Inslaget är 16 minuter långt, och är riktigt intressant att se. Men där tar allt extramaterial slut... Vid filmer så gamla som detta, så kan jag tänka mig att det kan vara fullt möjligt att det inte finns bevarat lämpligt material från den tiden (såsom bakom kulisserna-reportage, bortklippta scener, bloopers, etc.), men det vore trevligt om man i så fall hade kunnat få fram mer nyinspelat material - exempelvis ett kommentatorspår med regissören och skådespelarna hade varit roligt att lyssna på. Men man kan väl inte få allt här i världen... Med i filmens fodral finns dock också ett häfte som, förutom kapitelindex, också innehåller sångtexter till (nästan) alla sånger i filmen. Det är ett mycket bra initiativ, som fler borde ta efter. Tyvärr saknas dock sångtexter till en låt, nämligen titelsången "Grease is the Word". Men det är ju inte hela världen - vill man få fram sångtexter till den låten, så är det ju bara att starta filmen och slå på den engelska textningen.

Recensionen skriven: 24 augusti 2005
Senast uppdaterad: 24 augusti 2005

Recensionen har lästs 9153 gånger av 5887 personer, sedan den 5 december 2007