Dug - Daniel Norberg Gona - Happy Jankell
Bobnar - Claes Ljungmark Magda - Amanda Ooms
Grusa - Annelie Berg Bhagavan Emak - Christian Hedlund
Tongo/Krubb - Leif Andrée Asbo - Fredrik Hallgren
Lord Nur - Peter Eggers Harry - Magnus Sundberg
Träbor - Oscar Zia Brian - Joel Snickars

Någonstans kring Manchester vid övergången mellan stenåldern och bronsåldern lever den unga grottmannen Dug tillsammans med sina vänner och hans tama vildsvin i en dal. De livnär sig på att jaga kaniner, trots att Dug helst vill jaga lite större djur än så; eller kanske göra något helt annat. Men allt förändras när Lord Nur invaderar deras dal, och beslagtar hela marken för egna syften. Han proklamerar att stenåldern är över, och nu är det bronsåldern som gäller - vilket främst innebär en bronsstad som Lord Nur styr med järnhand och kräver in mängder av bronsmynt från alla invånare i "frivilliga" bidrag. För bronsfolket är fotboll den heliga sporten, och då ser Dug sin chans för hans folk att få tillbaka sin dal - de utmanar bronslaget på en fotbollsmatch, då Dug och hans folk får tillbaka dalen om de vinner men blir slavar för resten av livet om de förlorar. Det faktum att varken Dug eller någon i dalen ens har sett en fotboll i sitt liv är av underordnad betydelse... Men de får oväntad hjälp av Gona, en fotbollstokig tjej från bronsstaden som helst av allt vill bli fotbollsproffs, men som inte har en chans på grund av sitt kön.

Nick Park är onekligen en skicklig regissör och animatör, och det är alltid lika trevligt när nya leranimerade filmer ser dagens ljus - trots allt är ju detta en näst intill utdöd konstform, och inte många filmbolag utöver Aardman har tålamod eller resurser att göra stop motion-animation i dagens läge. Därför är det svårt att inte få höga förhoppningar inför nya filmer från deras team. Grottmannen Dug är dock tyvärr inte någon av Aardmans bästa filmer, men i och för sig heller inte den sämsta.

Det är en intressant story, och det är ett annorlunda koncept att förlägga handlingen till övergången mellan stenåldern och bronsåldern; något jag inte har något minne av att jag sett förut. Här finns en del kul rollfigurer, och framförallt är Dug en intressant och nyanserad rollfigur som man genast tycker om. Gona är också en nyanserad och intressant rollfigur, som är lätt att identifiera sig med. Det har blivit en riktigt charmig och engagerande film, där intresset hålls vid liv trots en relativt enkel intrig.

Det är ganska roligt, och man får skratta då och då åt de situationer, repliker och populärkulturella referenser som förekommer. Någon enorm skrattfest är det dock inte, och ärligt fick man skratta oftare åt Wallace & Gromit och Flykten från hönsgården. Det är hyfsat roligt ändå, men det känns som att Nick Park inte riktigt utnyttjar alla möjligheter kring upplägget eller miljön. En del scener är ändå väldigt lyckade, men flera av Nick Parks tidigare verk har varit mer raffinerade och intelligenta. Men en del av drifterna är klockrena, och därför fungerar det överlag ändå ganska väl.

Jag tycker dock att många av rollfigurerna från stenåldersdalen inte är speciellt minnesvärda. Egentligen är det främst Dug och hans tama vildsvin som är särskilt minnesvärda, och bland de övriga karaktärerna är många så anonyma och intetsägande att man i efterhand inte ens kommer ihåg vad de hette. Lite mer fokus borde ha lagts på övertygande personporträtt även bland de personerna, för överlag är invånarna i bronsåldersstaden mer minnesvärda; och det tror jag inte var avsikten...

Men som vanligt när det gäller Aardman är det de visuella aspekterna man alltid imponeras mest av. Leranimation har onekligen en speciell charm, och det är trevligt att se att det fortfarande finns personer som orkar med sådan animation. Den visuella stilen blir därmed lite snarlik Wallace & Gromit, och det är knappast ett dåligt betyg. Det är vackert och oerhört välgjort, med övertygande karaktärsdesign och ett fantastiskt sinne för detaljer. Det är imponerande att lyckas få ett så starkt och övertygande resultat med hjälp av leranimation, och jag vågar inte ens tänka tanken hur lång tid det måste ha tagit att spela in filmen. Så bra tålamod har i alla fall inte jag; den saken är klar...

Grottmannen Dug är en trevlig och underhållande film, och Nick Park och hans team har som vanligt lyckats strålande med de visuella aspekterna och den fantastiska leranimationen. Här finns också en del kul drifter, slapstick-komik som för en gångs skull faktiskt fungerar och en del riktigt minnesvärda scener. Filmteamet har gjort ett bra jobb med att bredda målgruppen, så att filmen fungerar bra för både barn och vuxna. Men till skillnad från Aardmans tidigare filmer känns det här ändå som att man valt att rikta in sig mot barn mer än vuxna, och det gör att en del av finessen går förlorad. Det är helt enkelt inte lika raffinerat som förr, och manusförfattarna utnyttjar inte riktigt den ovanliga miljön tillräckligt. Därför når filmen inte upp till någon av animationsstudions bästa verk, men det är samtidigt långt ifrån dåligt och överlag ändå en bra och underhållande film. Då den dessutom blivit så välgjord väljer jag en stabil sjua i betyg, och det är en film väl värd att se; även fast filmen samtidigt inte imponerar riktigt lika mycket som man är van vid från Aardman. Men om det beror på att den här filmen inte är lika bra, eller bara på att de flesta av deras andra filmer är så väldigt lyckade, är svårt att avgöra...

Grottmannen Dug visas på bio huvudsakligen i svenskdubbad form, men i ett mindre antal städer går den också att se i textad originalversion. Skellefteå är dock inte en av dem, så därför har jag inget att jämföra med och kan bara bedöma den svenska dubbningen individuellt. I likhet med det mesta från SF är det Eurotroll som står bakom dubbningen, och den här gången har Tobias Derwinger regisserat. Att bedöma en dubbning utan tillgång till originalversionen är egentligen omöjlig, men skådespelarna gör i alla fall riktigt bra ifrån sig och inlevelsen är utmärkt. Vad gäller översättningen låter allt naturligt, och jag hittar inget som låter uppenbart konstlat eller som tyder på översättningsfel. Munrörelserna är inte riktigt lika bra som resten av dubbningen, men överlag är även de aspekterna fullt godkända.

Recensionen skriven: 23 mars 2018
Senast uppdaterad: 23 mars 2018

Recensionen har lästs 2917 gånger av 1803 personer, sedan den 23 mars 2018