Stan Laurel - Steve Coogan Oliver Hardy - John C. Reilly
Lucille Hardy - Shirley Henderson Ida Kitaeva Laurel - Nina Arianda
Bernard Delfont - Rufus Jones Hal Roach - Danny Huston
Cynthia Clark - Susy Kane Nobby Cook - John Henshaw
James Horne - Joseph Balderrama Joe Schenck - Stewart Alexander
Burgess - Tapiwa Mugweni Mr. Miffins receptionist - Stephanie Hyam

Under 1920-, 1930- och 1940-talet var två av Hollywoods mest populära komiker brittiska Stan Laurel (1890–1965) och amerikanska Oliver Hardy (1892–1957) - i nästan hela världen främst kända genom sina efternamn, men i Sverige huvudsakligen kända som Helan och Halvan. De blev kända för den tidens slapstick-komik, och radarparet medverkade tillsammans i hela 27 långfilmer och 79 kortfilmer; plus att båda två dessutom haft var sin karriär på eget håll före det. I dramabiografin Helan & Halvan får vi följa Laurel och Hardy under sina sista aktiva år, och tar sin början 1953. Helan och Halvan väntar på att allt ska bli klart för att kunna börja spela in sin länge planerade filmversion av Robin Hood, och under tiden har de gått med på att turnera med en teaterföreställning runt om i Storbritannien. Men deras producent Bernard Delfont verkar mer intresserad av yngre talanger, och i brist på marknadsföring tvingas Laurel och Hardy nöja sig med att framträda inför halvtomma små teatersalonger runt om i England; och under tiden tycks filmproducenten som ska producera deras kommande film hela tiden vara otillgänglig...

En gång i tiden var Helan och Halvan onekligen oerhört populära, men man kan undra hur många av dagens yngre generation som känner till personerna mer än till namnet...? Oavsett vilket är den sanna berättelsen om Laurel och Hardys uppgång och fall en fascinerande och intressant historia, som tål att uppmärksammas. Det är också ett intressant drag att fokusera på de sista fem åren som radarparet var aktiva, innan Oliver Hardys ("Helan") alltför tidigare bortgång 1957, då den här historien lär vara betydligt mer okänd för gemene man än den om deras glansålder på 1920- och 1930-talet. Att uppmärksamma deras teaterturné i England under deras sista aktiva år är en intressant och smart idé, som inte så många lär känna till i dagens läge.

Därigenom har också Helan & Halvan blivit en riktigt bra och lyckad film, som gör dessa både herrar rättvisa och lyckas att berätta en intressant historia på ett engagerande sätt. Jag kan inte påstå att jag är alltför insatt i Laurel och Hardys liv och karriärer, men såvitt jag kan bedöma verkar filmen hålla sig ganska väl till vad som verkligen hände. Ingen biografi är förstås 100% överensstämmande med verkligheten, men här finns inga större avvikelser och det mesta ser ut att stämma med verkligheten; även om delar säkert kan vara något tillspetsade för dramaturgins skull.

Att veta att det faktiskt har hänt förhöjer onekligen helhetsintrycket, och dessutom har det blivit en fängslande film som håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Det är småroligt, engagerande och charmigt, och jag uppskattar att både Stan Laurel och Oliver Hardy blivit mångfacetterade rollfigurer som är lätta att känna för. De hinner få förvånansvärt många nyanser, och skildringen av deras vänskap upplevs trovärdig och fascinerande. Därför förblir det underhållande och engagerande hela filmen igenom, och filmen upplevs realistisk och jordnära.

Men det märks att bäst före-datumet sedan länge har passerat för den typen av fysisk slapstick-komik som Helan och Halvan sysslade med, och det som på 1930-talet säkerligen sågs som roligt gör det inte längre; eller åtminstone inte för mig. Det ställer till med vissa problem vid rekonstruktionen av Helan och Halvans sketcher, vilket säkert överensstämmer ganska väl med hur sketcherna såg ut på den tiden, men som ärligt talat inte är speciellt roliga att titta på idag. Det blir lite för mycket av typiska revysketcher från deras teaterföreställningar, som säkert var roliga på den tiden det begav sig men som mest upplevs daterat och ålderdomligt idag. Jag skrattade knappt en enda gång, och jag misstänker starkt att tanken varit att man även idag ska skratta åt återskapandet av de här gamla klassiska sketcherna.

Filmen får även en svacka runt halvvägs in i filmen, då det upplevs lite långsamt och vid ett par tillfällen rentav segt. Jag hade föredragit ett lite högre tempo, och fastän filmen tar sig mot slutet så kommer den ändå inte riktigt upp i samma höga klass som den de första 45 minuterna. Det förekommer även några onödiga scener, och dessutom ett par onödiga tillbakablickar som inte lyckas förmedla mer än man redan listat ut på egen hand. Jag hade velat veta lite mer om vad som hänt tidigare i dessa båda herrars liv, vilket kanske var allmänt känt på den tiden men som stora delar av dagens publik knappast lär känna till alltför mycket om.

Fotot är snyggt, och filmen lyckas förmedla precis rätt tidskänsla för 1950-talet. Skådespelarinsatserna är utmärkta. John C. Reilly är suverän som Helan/Hardy, och Steve Coogan är lika bra som Halvan/Laurel. Båda två är hyfsat porträttlika de riktiga personerna, och lyckas dessutom att förmedla precis samma slags gester och minspel som originalen. Det är oerhört imponerande, och förutom att återuppväcka originalen till liv kan det inte bli mycket bättre än så här. Shirley Henderson är också mycket bra som Lucille. Nina Arianda är också myckat lyckad som Ida, men får inte riktigt så mycket att arbeta med som jag hade önskat.

Helan & Halvan är en riktigt bra och underhållande film, som är engagerande och berörande. Vi får en värdefull inblick i Oliver Hardys och Stan Laurels liv, och de hinner få fler nyanser än jag trodde var möjligt. I och med att filmen också berättar en historia som inte lär vara allmänt känd för gemene man är det värdefullt med denna skildring och hyllning till det här klassiska radarparet. Att dessutom hitta så pass lika och skickliga skådespelare är en svår bedrift, och för det förtjänar alla inblandade en stor eloge. Det är välgjort, intressant och fängslande, men det blir inte lika kul längre att titta på deras sketcher med en slags komik som ärligt talat sedan länge passerat bäst före-datum. Det som förmodligen varit tänkt att vara humoristiskt blir därför sällan det, och dessutom upplevs filmen ibland lite väl övertydlig. Det är utan tvekan ändå en bra film, men den hade kunnat bli storartad med lite finslipning av manuset; och dit når den inte riktigt. Men det är ändå en film väl värd att ses för de allra flesta, varför jag efter viss tvekan ändå väljer en hyfsat stark sjua i betyg.

Recensionen skriven: 21 mars 2019
Senast uppdaterad: 21 mars 2019

Recensionen har lästs 1880 gånger av 1064 personer, sedan den 21 mars 2019