Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Tripp - Matthew McConaughey Paula - Sarah Jessica Parker
Kit - Zooey Deschanel Ace - Justin Bartha
Demo - Bradley Cooper Al - Terry Bradshaw
Sue - Kathy Bates Jeffrey - Tyrel Jackson Williams
Melissa - Katheryn Winnick

Det har blivit allt vanligare på senare år att personer bor kvar hemma hos föräldrarna ganska länge, och flytter hemifrån ganska sent. Det har producenterna bakom den här filmen tagit vara på, och här får vi därför lära känna 35-åriga Tripp som fortfarande bor hemma hos mamma och pappa, och inte har en tanke på att flytta hemifrån. Han gör ingenting själv, hans mamma sköter tvätt, han betalar inte ens hyra och hans föräldrar behandlar honom som en tonåring. Innerst inne tycker dock vare sig hans mamma eller pappa om det, och de vill till varje pris få honom att flytta hemifrån. När Tripp inte inser piken, är det dags att ta till lite mer extrema metoder - efter inrådan från deras grannar, anlitar de en attraktiv tjej vid namn Paula att börja uppvakta Tripp. Paula jobbar med att "stimulera" killar som fortfarande bor hemma, till att uppmuntra dem att flytta hemifrån (nog för att det borde vara ganska begränsat behov av sådana tjänster, så exakt hur hon kan klara sig med det på heltid är bortom mitt förstånd; men det hör väl kanske inte hit). Paula tar till alla knep för att få killar att bli intresserad av henne, och börja bli mer självständiga. Eller vad sägs exempelvis om att arrangera en fejkad avlivning av "hennes" husdjur, för att kunna gråta ut hos pojkvännen och komma närmare honom...? Men allting går inte som planerat, då Paula snart börjar få egna känslor för Tripp. Och hur kommer Tripp att reagera när han får reda på sanningen...?

Ingen kan påstå att det här är en särskilt originell film. Även om grundstoryn är lite ovanlig, så följer filmen alla de gängse ramarna för romantiska komedier, och utmärker sig egentligen inte nämnvärt. Trots det tyckte jag faktiskt om filmen, som trots allt är riktigt rolig och underhållande. Visst är filmen förutsägbar, men det kan man väl å andra sidan säga om de allra flesta filmer. Det är lite väl gott om klichéer, och filmen hade tjänat på att tona ner detta. Den är heller inte riktigt lika rolig som jag hade väntat mig - visst får man skratta vid ett stort antal tillfällen, men vissa perioder känns lika sega och de klockrena poängerna uteblir nästan helt. Skådespelarinsatserna är fullt godkända, och även fast Matthew McConaughey aldrig tillhört mina favoritskådisar så gör han en relativt bra insats här. Den största behållningen står dock Sarah Jessica Parker som Paula och framförallt Zooey Deschanel som Paulas rumskompis Kit för. I synnerhet den sistnämnda gör en fullständigt strålande insats, och henne bör man verkligen hålla koll på i framtiden. Det här är sannerligen ingen djup film, och lär inte bli ihågkommen som ett stort mästerverk. Men så länge man inte har orealistiska förväntningar, så blir man sannolikt inte besviken. Trots allt får man underhållning och en hel del skratt under den en och en halv timme som filmen varar; och det räcker åtminstone för undertecknad.

Recensionen skriven: 15 mars 2007
Senast uppdaterad: 15 mars 2007

Recensionen har lästs 3692 gånger av 1996 personer, sedan den 5 december 2007