Manusförfattare: Spencer Susser & David Michôd, baserat på en grundstory av Brian Charles Frank
TJ - Devin Brochu Hesher - Joseph Gordon-Levitt
Paul - Rainn Wilson Nicole - Natalie Portman
Farmor - Piper Laurie Mamma - Monica Staggs
Dustin - Brendan Hill Larry - John Carroll Lynch
Colleen - Audrey Wasilewski Jack - Lyle Kanouse

Den unga pojken TJ har haft det tufft. Hans mamma dog två månader tidigare, och nu bor han och hans pappa Paul hos deras farmor och försöker så gott de kan att gå vidare med livet; fast pappa ligger mest och sover på soffan. Och inte blir saken bättre av att TJ dessutom är mobbad i skolan, och framförallt gör "klasskompisen" Dustin allt för att göra TJs liv till ett helvete. När Dustin en dag ger sig på TJ värre än vanligt griper livsmedelskassörskan Nicole in och räddar TJ, och det räcker för att han ska bli betuttad av henne; trots att hon är nästan tre gånger äldre än vad han är. Tillvaron för både TJ och Paul förändras när "värstingen" Hesher dyker upp från ingenstans och kommer in i deras liv. Hesher är aggressiv och hatar allt och alla, och mest av allt tycker han om hårdrock, våld och porr; om än inte nödvändigtvis i den ordningen. Hesher bestämmer sig för att på eget bevåg flytta in hos TJ och Paul, och de lyckas inte att neka honom. Det förändrar allas liv, då Hesher inte direkt är världens bästa förebild.

Hesher är en mycket originell och udda film, som ärligt talat inte liknar något man tidigare sett. Det är skruvat och bitvis närmast absurt, men samtidigt mycket intressant och fascinerande. Premissen är intressant, och allting har satts ihop till en engagerande helhet som håller intresset vid liv hela tiden. Det är charmigt och småroligt, med viss lågmäld svart humor som fungerar ganska bra. Vid några tillfällen är det också berörande, och jag uppskattar både historien mellan TJ och hans pappa Åaul och mellan TJ och Nicole. Här finns ett påtagligt djup med en del lyckade poänger, och manusförfattaren måste ha en otrolig fantasi för att ens lyckas att dikta ihop något så udda. Filmens försök att blanda lättsam humor med ett djupare drama fungerar också ganska väl, och resultatet är en väldigt udda men också ganska fängslande film. Jag uppskattar också att det blivit en förhållandevis vågad film, som är politiskt inkorrekt och är så långt ifrån traditionell "mainstream" som man överhuvudtaget kan komma.

Problemet är att det blivit en ganska ojämn film, och framförallt får man inget tydligt grepp om Hesher som rollfigur. Bitvis framstår han som en förhållandevis vettig människa, som beter sig absurt men verkar ha ett gott hjärta. Men minst lika ofta går han över gränsen och blir riktigt osympatisk, och framstår dessutom ofta som spritt språngande galen. Han har uppenbarligen både en och två skruvar lösa, och det är svårt att få något grepp om vem han egentligen är. Han närmast dyker upp från ingenstans, vänder upp och ned på tillvaron men utan att man får veta speciellt mycket om honom. Det finns förvisso en viss poäng med det, men ibland känns Hesher alldeles för skruvad och utflippad varför filmen då och då går över gränsen till att upplevas konstruerad.

Det är för all del en underhållande och ganska charmig film, med en del lyckade poänger och intressanta storylines. Men uppenbarligen har manusförfattaren inte lyckats att hålla igen, då det mellan varven blir alldeles för mycket av det goda och allting börjar upplevas onaturligt. Däremot har TJ blivit en intressant och nyanserad rollfigur, som är lätt att känna för och som känns äkta. Hans pappa Paul får vi utan tvekan veta mindre om, men hinner i alla fall få några få nyanser. Nicole känns tyvärr lite underutvecklad, och fastän hon är en intressant rollfigur förblir hennes koppling till själva handlingen begränsad. Det känns därför närmast som att Nicole och TJ finns med i en egen film inom filmen, som är väldigt intressant men som i slutändan inte har mycket med saken att göra. Det är tråkigt, och dessutom är Nicole bitvis en smula stereotypt varför könsrollerna känns lite tveksamma.

Fotot är utmärkt, och skådespelarinsatserna är också mycket bra. Joseph Gordon-Levitt är riktigt bra i en svår och överdriven roll som Hesher, men lyckas trots den extrema rollen att göra en bra rollprestation utan överspel. Devin Brochu är oväntat bra som TJ, och gör en naturlig rollprestation. Natalie Portman är som vanligt utmärkt, men får tyvärr inte särskilt mycket att arbeta med i den något bortkastade rollen som Nicole. Detsamma gäller Rainn Wilson som är bra som pappa Paul, men inte får alltför mycket att arbeta med.

Hesher är en udda och originell film, som sticker ut från mängden med sina absurda rollfigurer men samtidigt mycket intressanta handling. Det är välgjort och minnesvärt, och jag vågar nog lova att ingen kommer att glömma filmen på väldigt länge. Men är det en bra film...? Ärligt talat kan jag knappt bedöma det. Jag hade trevligt medan jag såg filmen, som trots allt både är rörande och deprimerande samtidigt som den är charmig och uppvisar ett visst framtidshopp. Det är småroligt och någorlunda oförutsägbart. Men samtidigt blir det lite för mycket mellan varven, och det stör mig att man aldrig riktigt får något grepp om Hesher som ganska ofta känns osympatisk och inkonsekvent - när det är som värst är det närmast omöjligt att kunna ta honom på allvar, och det känns lite för skruvat. Men samtidigt är det underhållande och djupsint, vilket i kombination med den originella stilen och de skruvade rollfigurerna gör att det i slutändan ändå är de goda egenskaperna som väger över. Att sätta betyg på en så här annorlunda film är inte lätt, men jag landar efter moget övervägande på en stark sjua. Trots allt är filmen värd att ta en titt på, men samtidigt blev jag aldrig fullt nöjd.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst, och översättningen håller en relativt hög klass utan nämnvärda översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är beklagligt men inte särskilt förvånande för en independentfilm som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 26 november 2013
Senast uppdaterad: 27 november 2013

Recensionen har lästs 3328 gånger av 1951 personer, sedan den 26 november 2013