Thranduil - Lee Pace Bard - Luke Evans
Elrond - Hugo Weaving Radagast - Sylvester McCoy
Legolas - Orlando Bloom Alfrid - Ryan Gage
Bolg - John Tui Dáin - Billy Connolly
Sjöstadens ledare - Stephen Fry Azog - Manu Bennett
Nekromansern/Smaug - Benedict Cumberbatch Beorn - Mikael Persbrandt

Den amerikanska författaren John Ronald Reuel Tolkien (1892 – 1973) har för de flesta blivit mest välkänd genom trilogin Sagan om ringen, som ursprungligen gavs ut 1954 - 1955 och som senare resulterat i filmatiseringar av Peter Jackson 2001, 2002 och 2003. Men innan den litterära trilogin var påtänkt skrev Tolkien fantasyromanen The Hobbit, or There and Back Again (i Sverige ursprungligen kallad Hompen, men nuförtiden mer känd under titeln Bilbo) från 1937. Den romanen har nu också filmatiserats, och den enda boken har blivit till tre filmer. Alla tre har Peter regisserat och skrivit tillsammans med bl.a. den mexikanska Oscarsnominerade regissören Guillermo del Toro, och nu har den sista filmen Hobbit: Femhäraslaget haft världspremiär.

Den tredje filmen i Hobbit-trilogin tar sin början där den föregående slutade, med draken Smaug som vill förstöra hela Sjöstaden. Men Bard lyckas att döda honom, och därefter beger sig Bilbo, Thorin och de 13 dvärgarna upp mot berget. Thorin vill till varje pris hitta åt en sällsynt ädelsten, och inte är han särskilt intresserad av att hjälpa befolkningen i Sjöstaden heller; eller någon annan än sig själv för den delen... Snart bryter krig ut när en alvarmé vill förgöra dvärgarna samtidigt som orchernas armé vill förgöra alla.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i någon av filmerna i Sagan om ringen-trilogin, och har heller inte läst någon av Tolkiens böcker. Men jag tyckte om den första Hobbit-filmen medan den andra filmen var betydligt sämre i mina ögon; kanske för att den mer påminde om Sagan om ringen i stil och känsla. Dessbättre är Hobbit - Femhäraslaget dock en av de bästa filmerna i serien, och är en ganska bra film. Storyn är intressant och genomarbetad, och det händer något hela tiden. Här finns ingen utdragen dialog eller långa monologer, och det är relativt mycket handling som tas upp under den långa filmen. Här finns ganska mycket drama, samtidigt som det är gott om storslagna actionsekvenser; och även en gnutta humor. Det är överlag engagerande och till viss del även spännande, och man häpnas onekligen av de makalösa miljöerna.

Jag uppskattar att Bilbo hinner få ett större djup än i filmerna i den första trilogin, även om han tyvärr fått en relativt begränsad roll i den här avslutande filmen. Även några andra rollfigurer har blivit hyfsat nyanserade, däribland Gandalf. Många av de 13 dvärgarna får vi dock inte veta särskilt mycket om, och faktum är att jag i efterhand inte ens kommer ihåg namnet på en enda av dem. Även en del andra rollfigurer blir ganska platta, vilket förstås åtminstone delvis beror på det stora persongalleriet. Därför engagerar filmen inte riktigt så mycket som jag hade önskat, men det blir i alla fall inte särskilt rörigt utan man hänger med hyfsat. Det är underhållande och filmen har en lagom intensitet, som jag uppskattar.

Dock förekommer vissa sexistiska antydningar som jag inte är helt förtjust i och mängden kvinnliga rollfigurer är minst sagt begränsat, även fast manusförfattarna gjort ett halvhjärtat försök att lösa problemet genom alvkvinnan Tauriel; en förvisso intressant och viktig men också tämligen endimensionell rollfigur. Och skildring av romantik är verkligen inte Peter Jacksons starkaste sida...

Glädjande nog är Hobbit - Femhäraslaget betydligt kortare än de två tidigare filmerna, och klockar in på ynka 2 timmar 25 minuter. Det uppskattar jag, men det är fortfarande för långt. Ganska länge fungerar det bra, i och med att det är en så pass omfattande handling och många rollfigurer. Men den sista timmen blir alltför utdragen och rentav seg, då allting plötsligt ska fokusera på den stora slutstriden - en strid av typen "alla slåss mot alla" och där man ofta varken hinner se eller bry sig om vad som händer. Då blir det ganska oengagerande, och jag önskar att en del av dessa stridsscener kunnat kortas ner avsevärt. Men även under den sista timmen finns det en del lyckade och genomtänkta scener, så mellan varven fortsätter det att vara bra.

Fotot är utmärkt, med ett stort antal makalösa vyer filmade på Nya Zeeland och ett otroligt bildspråk. Det ser oerhört levande och detaljrikt ut, och specialeffekterna är mycket bra. Fast vid några tillfällen kan man skönja att allting ser lite för polerat ut, som gör att vissa av stridsscenerna ser onaturliga ut; och inte blir saken bättre av att det knappt förekommer något som helst blod. Skådespelarinsatserna är bra, och Martin Freeman gör ett bra men kanske en smula platt intryck som den yngre Bilbo. Det är glädjande att de rollfigurer som även fanns i Sagan om ringen-trilogin i övrigt spelas av samma skådespelare, och Ian McCellen är precis som tidigare riktigt bra som Gandalf. Evangeline Lilly är också riktigt bra som nykomlingen Tauriel, och hon gör allt som går av den tyvärr lite väl platta rollfiguren. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det finns inte ett enda svagt kort även om Martin Freeman i ärlighetens namn inte gör det starkaste intrycket. Någon Mikael Persbrandt kunde dock i alla fall inte jag skymta, trots att han faktiskt nämns under eftertexterna (om än näst längst ned i rollistan).

Jag såg filmen i 3D-version med High Frame Rate; samma teknik som även den förra filmen spelats in i men som då ännu inte fanns installerat i Skellefteå. Det vore knappast en överdrift att påstå att jag sällan blivit imponerad över 3D-effekter i filmer, men det här är faktiskt ett undantag till regeln. Det förekommer ett ganska stort antal 3D-effekter med en fantastisk djupkänsla och ett flertal häftiga effekter. Under de mer stillsamma dramascenerna är det dock inte alltid som 3D-tekniken utnyttjas i någon högre grad, men överlag är det ändå betydligt bättre än väntat; och jag kan bara förmoda att det beror på just den här tekniken med 48 bilder per sekund - en teknik som dock gissningsvis inte alla biografer har installerat ännu.

Hobbit - Femhäraslaget är en ganska bra film, som visserligen inte har något jättestort djup eller någon alltför omfattande handling, men som ändå lyckas att underhålla med en under lång tid lagom blandning mellan stridsscener och dramatik. Det är engagerande, intressant och intensivt, om än lite för utdraget. Men den avslutande stridsscenen är så lång att den lär påfresta de flestas tålamod, och jag önskar att Peter Jackson hade haft vett nog att korta ner filmen en del. Två och en halv timme är trots allt fortfarande lite för långt för filmens bästa. Men det blir i alla fall aldrig fullt lika utdraget som i Sagan om ringen, och på nästan alla plan är den här filmen bättre än alla tre filmerna i den trilogin. Den här filmen är också betydligt bättre än den andra Hobbit-filmen, och trots bristerna är det en relativt lyckad film. Det är fullt sevärt för de flesta och mitt betyg landar efter moget övervägande på en svag sjua; men då bör man vara medveten om att det här långt ifrån är min favoritgenre och tycker man om Sagan om ringen-trilogin mer än undertecknad gjorde så lär man säkerligen också uppskatta denna. Och har man sett de två förra Hobbit-filmerna är det förstås även ett måste att se denna.

Recensionen skriven: 11 december 2014
Senast uppdaterad: 12 december 2014

Recensionen har lästs 3626 gånger av 1975 personer, sedan den 11 december 2014