Sherlock Holmes - Will Ferrell Dr. Watson - John C. Reilly
Millie - Lauren Lapkus Dr. Grace Hart - Rebecca Hall
Moriarty - Ralph Fiennes Mrs. Hudson - Kelly Macdonald
Mycroft - Hugh Laurie Drottning Victoria - Pam Ferris
Inspektör Lestrade - Rob Brydon Gustav Klinger - Steve Coogan
Doxy - Noah Jupe Domare Over - Michael Culkin

Det är sent 1800-tal, och den framstående privatdetektiven Sherlock Holmes och hans assistent dr. Watson lyckas lösa de mest komplicerade fall inom loppet av sekunder. Nu har precis ärkefienden James Moriarty blivit friad av tingsrätten, men domaren väljer att vänta en liten stund så att den alltid lika försenare Sherlock Holmes ska hinna dit. Till rättens förvåning har dock Holmes inga bevis på Moriartys skuld, utan anser istället att personen inför rätta är en helt annan person vid namn Jacob Musgraves som bara råkar se ut exakt som Moriarty. Holmes drar därför slutsatsen att den riktiga Moriarty sedan länge flytt landet. Men han kanske måste omvärdera sin teori när drottning Victoria ordnar en överraskningsfest för honom och Watson, men där stämningen förtas av att födelsedagstårtan gömmer ett lik. Tillsammans finns också en lapp från Moriarty som säger att om inte Sherlock Holmes löser fallet inom två dygn kommer drottningen att dö...

Att göra en komediversion av Sherlock Holmes äventyr är ett udda drag, men i och för sig en ganska smart och tacksam idé i och med Holmes många säregna drag som passar att driva med. Även om konceptet är smart är dock genomförandet inte riktigt lika intelligent, och Holmes & Watson har blivit en helt okej men inte alltför imponerande film. Storyn är intressant och förvånansvärt genomarbetad, och här finns en del intressanta beståndsdelar som sällan eller aldrig tagits upp i de mer seriösa Sherlock Holmes-filmerna fastän det hade funnits skäl till det.

Manusförfattarna har helt klart fantasi, och det finns en del fyndiga och smarta idéer som tas upp här. Det är ett ganska smart grepp att försöka sig på att både parodiera och samtidigt hylla Arthur Conan Doyles klassiska karaktärer, och det fungerar ganska väl. Det har också blivit ganska underhållande, och resultatet är en hyfsat engagerande film där man hela tiden vill se vad manusförfattarna hittar på härnäst. Trots de överdrivna karikatyrartade dragen upplevs också Sherlock Holmes och dr. Watson som ungefär samma personer vi är vana vid, och de hinner få en del nyanser. Jag uppskattar också Grace Hart och Millicent, som är intressanta nytillkomna rollfigurer, som både hinner få en viss substans samtidigt som de faktiskt är roliga. Inte minst scenerna med Millicent tillhör filmens mest lyckade, och då är det svårt att inte börja skratta.

Det är också ganska roligt, och jag kan inte förneka att jag trots allt skrattade hyfsat ofta; rentav lite oftare än jag hade velat erkänna. Till största delen rör det sig inte om någon alltför intelligent humor, men vi slipper åtminstone den värsta slapstick-komiken vilket jag uppskattar. Och några av de komiska poängerna är faktiskt både fyndiga och riktigt roliga. Inte minst fungerar den politiska satiren förvånansvärt väl, och gör att filmen ligger helt rätt i tiden. Det finns också gott om (avsiktligt) anakronistiska detaljer, som faktiskt är ganska fyndiga och lyckade. Här finns inget större djup och heller ingen alltför sofistikerad humor, men å andra sidan går det aldrig så långt som till buskis och bara i undantagsfall slapstick, vilket är glädjande.

Problemet är bara att det blir på tok för mycket av allting, och även scener som borde vara seriösa förvandlas till rena ordbajseriet, där Holmes och Watson mest verkar försöka prata oavbrutet med de mest ovidkommande diskussionerna. Scener som borde vara avklarade på 30 sekunder dras ut till flera minuter, och det som inledningsvis är kul blir därför efter ett tag mest tröttsamt. Bitvis spårar det ur, och ibland går det alldeles för långt. Humorn är också av typen "Hit and miss", där manusförfattarna verkar försöka klämma in så mycket skämt som möjligt för att se vad som funkar och vad som inte funkar. Det gör också att en del av skämten missar målet och annat blir rentav osmakligt, medan en del annat faktiskt är genuint roligt.

Skådespelarinsatserna är helt okej, men det rör sig inte direkt om någon Oscarsklass på de här prestationerna; men å andra sidan är det förstås heller inte avsikten. Will Ferrell är inte direkt någon storartad karaktärsskådespelare, och brukar alltför ofta ha en tendens att spela över. Han är ändå helt okej som Sherlock Holmes, och lyckas att förmedla ungefär samma grundläggande karaktär som i övriga Sherlock Holmes-filmatiseringar. Tyvärr spelar han även här över mellan varven, men det blir inte riktigt lika påtagligt som i en del andra fall. John C. Reilly är hyfsad som dr Watson, men spelar över ganska påtagligt i många scener och till skillnad från Wills rollprestation känns han inte riktigt som dr Watson och känns även lite opersonlig. Det blir aldrig dåligt, men heller långt ifrån så bra som det borde kunna bli.

Rebecca Hall (kanske mest känd från Woody Allens Vicky Cristina Barcelona ) är riktigt bra som dr. Grace Hart, och lyckas att hålla sig seriös och utan överspel trots en tillspetsad och humoristisk roll. Det är en svår balansgång, men hon lyckas oväntat bra och utan att någonsin upplevas "slamsig". Lauren Lapkus (kanske mest känd från Orange Is the New Black och en återkommande gästroll i The Big Bang Theory) är mycket bra som Millie, och gör en trovärdig och naturlig rollprestation, som aldrig blir det minsta oseriös eller överspelande trots att hon är roligast av alla. Det är en imponerande bedrift, och den här prestationen bevisar att Lauren är en bättre skådespelerska än jag hittills har trott. Ralph Fiennes är bra som Moriarty, och lyckas också att framstå som naturlig utan att spela över.

Holmes & Watson är en helt okej film, som är välgjord och underhållande med en del smarta grepp och fyndigheter. Storyn är enkel men intressant, medan humorn är av typen "hit and miss" där en del är väldigt roligt, en del hyfsat roligt och en del vitsar missar målet totalt. Ibland blir det rentav osmakligt, men det finns också ett flertal genuint roliga scener. Ibland går det helt klart för långt och det är inte alltid lyckat att försöka klämma in skämt även där det inte passar in; men det finns också en del charm och en del minnesvärda scener.

Mycket av humorn är typiskt så kallad "brittisk humor", och jag gissar att det är en del av förklaringen till filmens låga betyg på IMDb. Det är förvisso långt ifrån något mästerverk, och jag blev också besviken, men dåligt är det trots allt inte. Är man ute efter "hjärndöd" underhållning, som inte kräver någon vidare tankeverksamhet, kan Holmes & Watson därför trots allt vara ett bra val; för överlag lyckas filmen med syftet. Men jag hade hoppats på en lite jämnare nivå, för en komedi som är en tredjedel riktigt rolig, en tredjedel hyfsat rolig och en tredjedel totalt värdelös kan trots allt inte anses vara alltför lyckad. Det är ändå en sevärd film, men för de flesta kan man förmodligen vänta tills filmen släpps på DVD eller valfri streamingtjänst utan att förlora så mycket - trots allt finns inga vackra vyer, episka känslor eller annat som gör att filmen bör ses på bio. Efter moget övervägande väljer jag därför en svag sexa i betyg, då filmen är ganska underhållande men på sätt och vis också ganska misslyckad.

Recensionen skriven: 1 januari 2019
Senast uppdaterad: 1 januari 2019

Recensionen har lästs 1818 gånger av 1028 personer, sedan den 1 januari 2019