Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Eric Heisserer
Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Nolan - Paul Walker Abigail - Genesis Rodriguez
Shelly - Kerry Cahill Dr. Edmonds - Yohance Myles
Glenn - Judd Lormand Lenny - Christopher Matthew Cook
Läkaren - Tony Bentley Jeremy - TJ Hassan

Abigail ska föda barn, och hon och hennes man Nolan anländer till ett sjukhus i New Orleans; strax innan den ökända orkanen Katrina slår till. Hennes vatten har gått, trots att det är fem veckor kvar innan beräknat datum. Komplikationer uppstår under förlossningen, och Abigail dör. Den lilla dottern överlever, men kan inte andas själv utan måste ligga i respirator. Men när orkanen slår till mot sjukhuset blir det kaos, och nästan alla evakueras från sjukhuset. Respiratorn kan dock inte flyttas på, så Nolan blir tillsagd att tills vidare stanna kvar på sjukhuset. Strax därpå blir det strömavbrott, och reservgeneratorn lägger av. Då återstår bara nödbatterierna till respiratorn, men dessa är så dåliga att de bara håller i tre minuter. Därför måste Nolan var tredje minut veva upp laddaren till batteriet för att förlänga batteritiden, under tiden som han försöker komma på något sätt att ta sig därifrån.

Hours är inte direkt en sedvanlig film. Hela filmen utspelas i ett nästan helt övergivet sjukhus, och antalet rollfigurer som har fler än några få repliker kan räknas på ena handens fingrar. Under 80% av filmen är Nolan helt ensam med spädbarnet i respirator, och på papperet låter det väldigt tunt. Men det fungerar över förväntan, och trots de minst sagt begränsade miljöerna är det en bra och underhållande film. Det är hyfsat spännande och bitvis ganska berörande. Till allra största delen är det engagerande och intresset hålls vid liv med enkla medel. Premissen är annorlunda och intressant, men håller ihop ganska väl ändå och det är en fascinerande film. Jag uppskattar också tillbakablickarna om Nolan och Abigail, som hjälper till att få ett grepp om vem Abigail egentligen var. Tyvärr blir dock tillbakablickarna inte riktigt tillräckligt djupa för att vi ska få någon ordentlig inblick, utan hjälper bara till för att förmedla det allra viktigaste. Tillräckligt för att man ska bry sig om Nolan, men inte tillräckligt för att få veta vem hans fru egentligen var.

Filmen griper ändå tag i tittarna på ett effektivt sätt, genom en effektiv blandning av spänning och sentimentalitet, och det är ofta fartfyllt - trots det finns det dock i stort sett ingen intensitet. Men jag uppskattar stämningen och överlag även tempot, som gör att filmen både engagerar och berör hela tiden. Vi får även lära känna Nolan ganska väl, och han har blivit en förhållandevis mångbottnad rollfigur som känns trovärdig. De övriga rollfigurerna (undantaget hans döda fru) får egentligen vare sig djup eller utrymme, men å andra sidan är det förstås också fullt avsiktligt; för det här är trots allt huvudsakligen just Nolans historia.

Tyvärr är dock Hours också en ganska långsam och repetitiv film, och därför känns den längre än den faktiskt är. Till stora delar handlar det trots allt bara om att Nolan vevar upp batteriet till respiratorn, går runt sjukhuset och går tillbaka för att göra samma sak igen. Det är förvisso intressant och ofta även spännande, men det är svårt att förneka att det ändå blir lite väl upprepande och tunt.

Det förekommer också en del trovärdighetsproblem och logiska luckor, och framförallt rör det tidsaspekterna. Nolan verkar trots allt mellan varven hinna med ganska mycket under de 2 - 3 minuter han har på sig innan han måste veva upp batteriet igen, och med lite sunt förnuft inser man snart att en del av det han gör är helt orimligt (för att inte säga omöjligt) att hinna med på den korta tiden. Det håller helt enkelt inte ihop, och vid vissa tillfällen räcker till och med det vi får se längre än tre minuter. Inte för att filmen ska föreställa utspela sig i realtid, men det brukar ju trots allt sällan vara att tiden i en film är längre än tiden i verkligheten. Jag förstår inte varför manusförfattaren helt enkelt inte kunnat ändra tre minuter till sisådär fem minuter - det hade inte påverkat handlingen alls, men hade gjort att det hållit ihop logiskt betydligt bättre.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk som trots många mörka scener ändå tydligt visar vad som händer. Dock märker man att det är en lågbudgetfilm, och framförallt är det under många scener uppenbart att babyn när hon ligger i respiratorn rör sig om en docka hellre än ett riktigt spädbarn. Skådespelarinsatserna är relativt bra, även fast det av förståeliga skäl främst är den nyligen bortgångne huvudrollsinnehavaren som alla diskussioner kretsat kring. Ingen lär kunna hävda att Paul Walker var en storslagen och suverän skådespelare, men han gjorde ändå en bättre insats än väntat i Hours. Han är visserligen bitvis något stel, men spelar överlag trovärdigt och gör en fin insats. Men det förekommer undantag, och framförallt scenen där Nolan får veta att hans fru dött känns konstlad och onaturlig på alla sätt och vis. Annars spelar Paul som regel ganska bra, men problemet är att han inte riktigt är en tillräckligt stark skådespelare för att bära upp en hel film på egen hand. Genesis Rodriguez är bra som Abigail, men då hon till allra största delen bara medverkar i tillbakablickar får hon av förståeliga skäl inte alltför mycket att arbeta med. De fåtal andra skådespelare som medverkar fyller sin funktion; varken mer eller mindre.

Hours är en annorlunda men effektiv film, som är långsam men ändå ganska spännande. Det är engagerande och intressant, men i slutändan tyvärr lite väl repetitivt och dessutom med lite för många trovärdighetsproblem. Men tycker man om annorlunda och lite långsamma filmer är det absolut värt att ta sig en titt på Hours - trots allt är det fullt sevärt, om än med onödigt många brister i manuset, varför jag ger filmen en stabil sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS-HD och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Textningen är lagom stor och relativt lättläst, men tyvärr är kantlinjerna lite väl tunna vilket gör det svårt att läsa under ljusare bakgrunder. Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och stillastående.

Som extramaterial hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på fem minuter, som främst består av intervjuer med produktionsteam och skådespelare. Det är hyfsat intressant och vi får veta lite grand matnyttigt, men överlag består inslaget av på tok för mycket skryt över alla inblandade och beskrivningar av handlingen; något man givetvis redan sett när man sett filmen. Det förefaller uppenbart att inslaget producerats av marknadsföringsändamål för att öka intresset innan filmen kommit ut. Därefter hittar vi trailers för fem andra filmer, individuellt valbara från en meny. Bonusmaterialet har ingen textning alls.

Recensionen skriven: 24 december 2013
Senast uppdaterad: 25 december 2013

Recensionen har lästs 3175 gånger av 1776 personer, sedan den 24 december 2013