Regi: Oliver Irving
Manusförfattare: Oliver Irving
Art - Robert Pattinson Dr. Ellington - Powell Jones
Mamma - Rebecca Pidgeon Pappa - Michael Irving
Jeremy - Jeremy Hardy Jessica - Alisa Arnah
Ronny - Johnny White Nikki - Mike Pearce

Det är inte lätt för nya regissörer att etablera sig i filmbranschen, och för de flesta är mer eller mindre udda filmfestivaler den bästa möjligheten. På filmfestivaler runt om i världen är det vanligt förekommande med debutanter som tar sina första stapplande steg in i långfilmsbranschen. Ett exempel är brittiska Oliver Irving, som 2008 debuterade som regissör och manusförfattare med den brittiska komedin How to Be. Filmen hade världspremiär i januari 2008 på Slamdance Film Festival, där den också vann deras stora Jurypris. Därefter har den visats på en mängd filmfestivaler runt om i världen och framförallt Nordamerika, och har vunnit en rad priser. Framförallt har How to Be uppmärksammats genom Robert Pattinson i huvudrollen, i en roll som spelades in strax innan han slog igenom på allvar genom Twilight-serien. Men för vanligt folk har filmen länge varit otillgänglig, och det är bara ett fåtal länder (däribland hemlandet England) där den vare sig visats på bio eller släppts på DVD. Ett par år efter världspremiären har filmen nu släppts i Sverige, och här sker det endast på hyr-DVD med minimal marknadsföring.

I centrum står den 25-åriga killen Art, som bor i London och är en måttligt framgångsrik musiker. Han har klarat sig hyfsat hittills, men när hans flickvän gör slut med honom blir han genast deprimerad. Han flyttar tillbaka till sina föräldrar, och drabbas av en svår "kvartslivskris". Han lägger de pengar han har på terapi och självhjälpsböcker, men det enda som verkar fungera någorlunda är en new age-självhjälpsbok skriven av en guru vid namn dr. Ellington. Han skriver ett brev till dr Ellington och förklarar sin situation, och den eccentriske doktorn blir så intresserad att han genast reser till London och flyttar in hos Art och hans föräldrar för att kunna observera och hjälpa honom på nära håll. Men frågan är om dr. Ellington med sina underliga råd verkligen är till någon större hjälp i det långa loppet...?

Ungdomskomedier är inte direkt en genre känd för sin originalitet, men How to Be är faktiskt undantaget som bekräftar regeln. Det här är en annorlunda och förhållandevis originell film, som tar upp ett halvbekant ämne på ett nytt sätt. Det här är långt ifrån någon upplyftande och lättsam film, utan istället en film som tar upp depression och hur man tar sig ur det. Det är en realistisk och jordnära film, som är ganska mörk men samtidigt uppvisar ett visst framtidshopp. Det blir en ganska bra balansgång, och det känns hela tiden autentiskt och äkta in i minsta detalj.

Men How to Be är också en ganska långsam film, som bitvis lätt kan upplevas som seg. I grund och botten händer inte mycket, utan under långa perioder står filmen och stampar mer eller mindre på samma ställe. Inte mycket uppnås, och storyn är tunn. Jag hade önskat mig mer innehåll och ett högre tempo, och i avsaknad av det hjälper det inte fullt ut att det faktiskt är en ganska djup och tänkvärd film. Kort sagt är det här en sådan film som definitivt inte passar alla, men som uppskattas av sådana som kan tänka själva och uppskattar lite introverta filmer. Jag placerar mig mitt emellan - jag tyckte om filmen, men inte lika mycket som jag hade väntat mig.

Jag ställer mig frågande till varför How to Be marknadsförts som en komedi. Alltför roligt är det nämligen inte, och även om viss humor förekommer så är det i högre grad en ganska deprimerande film. Jag skrattade vid några tillfällen, men det var långt ifrån någon stor skrattfest och av en komedi fordrar jag ärligt talat mer än så här. Kanske beror det på att filmen är brittisk, då brittisk humor ofta inte passar skandinaver (eller någon utanför England) fullt ut, så det är möjligt att andra kan se humor i det hela som jag inte kunde.

Däremot har Art blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur, och trots en viss bristande karaktärsutveckling är det lätt att känna för Art och tycka synd om honom. De övriga rollfigurerna har dock blivit ganska endimensionella, och får aldrig något nämnvärt djup. Jag hade velat få en djupare inblick i de båda föräldrarna, men tyvärr stannar de vid klichéfyllda och platta karaktärer. Dessutom tycker jag det är tråkigt att exflickvännen Jessica - som inledningsvis är en viktig karaktär - försvinner helt och hållet en bit in i filmen, och heller aldrig får minsta lilla djup.

Filmen erbjuder ett snyggt foto, med ett effektivt men inte särskilt originellt bildspråk. Det är en lågbudgetfilm, men det märks inte alls och filmteamet har gjort ett bra jobb med att få allt att kännas autentiskt. Skådespelarinsatserna är bra, och Robert Pattinson spelar riktigt bra i huvudrollen som Art. Det är trevligt att se honom i en annorlunda roll än vi är vana vid, och att han klarar av även det bevisar för mig att han har alla möjligheter att utvecklas bortom Twilight-serien. Efter en stund hade jag helt glömt bort skådisen, och såg enbart hans rollfigur; vilket är ett gott tecken. Fortfarande tycker jag dock att Robert spelade snäppet vassare i Remember Me, som utan tvekan är hans hittills bästa rollprestation. Däremot är det intressant att se att Robert för ovanlighetens skull använder sin riktiga brittiska accent i den här filmen, då vi annars är mest vana vid att höra honom med en (förvisso riktigt trovärdig) fejkad amerikansk accent. Även övriga skådespelare gör bra ifrån sig, och det finns inga svaga kort men heller inga Oscarsvinnare direkt.

How to Be är en originell och annorlunda film, men också en sådan film där åsikterna kommer att gå isär rejält. Här spelar introvert utveckling en större roll än fysisk handling, och därför kommer många att uppleva filmen som outhärdligt seg. Om man däremot uppskattar djupa och nästan filosofiska filmer lär man också uppskatta denna, och det är ovanligt för ungdomsfilmer. Det borde dock medföra att filmen fungerar minst lika bra för vuxna som för ungdomar, och risken finns att en del av de ungdomar som älskar filmen gör det mer på grund av huvudrollsinnehavaren än filmen som sådan - det bevisas inte minst av de enorma lovord som min 12-åriga systerdotter gav filmen, som gjorde mig sällskap vid recensionstillfället och verkar mer än lovligt besatt av Robert Pattinson. Det är förmodligen också en fördel om man uppskattar typisk brittisk humor, för då kanske man lyckas att se det humoristiska med filmen som jag till största delen inte gjorde. Men det är ändå utan tvekan en charmig och intressant film, som är smårolig och erbjuder ett större djup än det först kan verka. Jag kommer inte att glömma How to Be i första taget, men hade samtidigt väntat mig mer av den. Därför stannar mitt betyg vid en svag sjua, och även om det på intet sätt är dåligt så känns det tråkigt vid en film som haft potential att bli så mycket bättre.

Av någon outgrundlig anledning har How to Be enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Inte minst med tanke på huvudrollsinnehavarens enorma popularitet, som gör att många tonåringar köper alla filmer med honom utan att blinka, så är det märkligt att SF inte velat tjäna pengar på att även släppa filmen som köp-DVD. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, vilket innebär i stort sett fullskärm på en Widescreen-TV och smala svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyerna är fina och stilrena, men finns tyvärr bara på engelska. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, vilket är beklagligt även om det knappast är förvånande för en så pass okänd independentfilm som denna, som dessutom inte visats på bio på de flesta håll i världen.

Recensionen skriven: 29 juli 2010
Senast uppdaterad: 30 juli 2010

Recensionen har lästs 3301 gånger av 1775 personer, sedan den 29 juli 2010