Hugo - Asa Butterfield Isabelle - Chloe Moretz
Pappa Georges - Ben Kingsley Mamma Jeanne - Helen McCrory
Stationsinspektör Gustave - Sacha Baron Cohen René Tabard - Michael Stuhlbarg
Monsieur Labisse - Christopher Lee Lisette - Emily Mortimer
Hugos pappa - Jude Law Farbror Claude - Ray Winstone
Madame Emile - Frances de la Tour Monsieur Frick - Richard Griffiths

Hugo Cabrét är en 12-årig pojke i början av 1930-talet, som efter att hans pappa dött numera lever ensam inuti en gigantisk klocka på en tågstation i Paris. Han stjäl mat och varor från butikerna på stationen för att överleva, vilket inte gör honom särskilt omtyckt hos vare sig stationsinspektören eller butiksinnehavarna. Det enda han har kvar från sin pappa är en s.k. automaton (en slags uppskruvbar robot), som han och hans pappa jobbade med att laga men som de inte lyckats med. Med hjälp av pappans anteckningsblock hoppas nu Hugo kunna laga maskinen, men när den sura butiksinnehavaren Georges ertappar Hugo med att stjäla blir han intresserad av anteckningsblocket och tar det. Med hjälp av Georges lite mer inställsamma dotter Isabelle beger sig Hugo ut på äventyr för att få tillbaka anteckningsblocket och lösa mysteriet med automatonen.

Jag har tyvärr inte läst Brian Selznicks roman, och har därför inget att jämföra med. Jag visste inte heller riktigt vad jag skulle vänta mig, då Martin Scorsese i mina ögon hållit en ganska ojämn klass - Shutter Island var bra medan Departed inte var alltför mycket att hänga i granen. Men dessbättre är Hugo Cabret bättre än båda dessa filmer, och en av hans absolut bästa filmer. Handlingen är intressant, och filmen har en fantastisk stämning med intressanta rollfigurer och ett genomarbetat manus. Manusförfattaren har på ett utmärkt sätt lyckats att väva ihop sanna historier och riktiga historiska personer med en påhittad handling och fiktiva rollfigurer, och det fungerar riktigt väl och gör att filmen engagerar på ett imponerande sätt.

Det är charmigt, fängslande och fascinerande, och det finns även en viss spänning. Det är en mycket finstämd och lagom lågmäld film, och jag uppskattar verkligen den mystiska stämningen där man länge inte vet hur allting hänger ihop. Dock vinner man på att veta så lite som möjligt av filmen innan man ser den, och framförallt inte veta om den vändning som inträffar efter drygt halva filmen och som delvis förändrar filmens fokus. Många andra recensioner har avslöjat alldeles för mycket, så jag rekommenderar att ni inte läser så mycket om filmen innan ni ser den.

Det är lätt att känna för Hugo och hans öden, och han har blivit en mångbottnad rollfigur som känns äkta. Även övriga rollfigurer har åtminstone fått en del nyanser och känns hyfsat mångbottnade, där det utan tvekan är bäst ställt med Isabelle. Då kan man ha överseende med att stationsinspektören känns minst sagt endimensionell och stereotyp; åtminstone under stora delar av filmen. Det är en ganska originell och annorlunda film, som till ytan har vissa likheter med Robert Zemeckis filmer men som har ett betydligt större djup och allvar än i de filmerna.

Dock är Hugo Cabret en ganska långsam och stillsam film, som tar god tid på sig att berätta historien och knappt innehåller någon action alls. En del kan uppfatta filmen som lite för seg och tråkig, för allting går ganska långsamt framåt utan något högre tempo. Men även om filmen hade vunnit på att kortas ner en smula, så tyckte jag ändå att tiden gick förvånansvärt fort och jag tittade nästan aldrig på klockan. Med enkla medel lyckas filmen att beröra, engagera och gripa tag i tittaren, och vid ett par tillfällen kunde jag inte låta bli att fälla en tår; trots att det egentligen inte alls är en direkt gripande film på det traditionella sättet.

Filmen lider också av ett visst problem vad gäller trovärdigheten, som gör att illusionen delvis blir lidande. Alla i filmen talar nämligen engelska med brittisk accent, trots att handlingen utspelas i Paris och alla säkerligen lär föreställa vara fransmän. Det känns lite konstlat, och gör också att det dröjde ganska länge innan jag faktiskt förstod att filmen trots allt ska utspelas i Frankrike. Visst förstår jag att det här kan vara ett nödvändigt ont för att filmen ska nå en bredare publik, i och med den illvilja som fortfarande råder i engelskspråkiga länder med att läsa textremsor, men jag kan ändå inte låta bli att känna att det blir onaturligt och märkligt.

Fotot är dock fantastiskt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk med imponerande scenografi och mycket bra specialeffekter. Visuellt är det en fröjd för ögat, och det märks att mycket energi lagts på att allt ska se trovärdigt och perfekt ut. Mycket bättre än så kan det inte bli, och att filmen vann Oscar för bästa foto var ganska givet. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Asa Butterfield är ganska bra och fullt godkänd som Hugo, och även om han har en liten bit kvar så är han förvånansvärt bra för sin ålder. Den alltid lika talangfulla Chloe Moretz är som vanligt utmärkt, och gör en mycket imponerande rollprestation som Isabelle. Ben Kingsley, Helen McCrory och Christopher Lee är också bra och även i övrigt är det duktiga skådespelare. Jag känner mig lite kluven till Sacha Baron Cohen som stationsinspektören, då han känns en smula malplacerad i den här rollen även om han faktiskt är bättre än väntat och gör en ovanligt nedtonad roll. Hans brittiska dialekt låter dock minst sagt fejkad, vilket är tråkigt då alla andra gör trovärdiga brittiska accenter.

Hugo Cabret är en oerhört stämningsfull, vacker och charmig film; med en mycket intressant och engagerande handling. Filmen känns nästan magisk och imponerar stort med sin lagom lågmälda stil som aldrig blir översentimental. Det är mysigt, fängslande och berörande. Men helhetsintrycket dras ner av de fåtalet endimensionella rollfigurerna, språkproblemet och den lite för långsamma stilen som åtminstone en del lär ha svårt för. Men att det är en mycket bra och absolut sevärd film råder ingen tvekan, och i slutändan kan inget annat betyg än en åtta komma på fråga.

Recensionen skriven: 15 mars 2012
Senast uppdaterad: 16 mars 2012

Recensionen har lästs 4117 gånger av 2351 personer, sedan den 15 mars 2012