Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Andie - Kate Hudson Ben - Matthew McConaughey
Michelle - Kathryn Hahn Jeannie - Annie Parisse
Tony - Adam Goldberg Thayer - Thomas Lennon
Judy Spears - Michael Michele Judy Green - Shalom Harlow
Philip - Robert Klein Lana - Bebe Neuwirth
Lori - Samantha Quan Mike - Justin Peroff

Romantiska komedier är något som det numera verkar gå tolv på dussinet av. Somliga filmer avviker dock från det normala, vilket den här filmen är ett exempel på. Till att börja med, så är filmen baserad på en bilderbok (!), hur absurt det än må låta. I centrum här står journalisten Andie Anderson, som jobbar på en kvinnotidning vid namn Composure Magazine, och skriver mer eller mindre ytliga artiklar, när hon egentligen skulle vilja skriva seriösa politiska artiklar. När en av hennes bästa vänner och arbetskamrater på tidningen vid namn Michelle (döpt efter en av författarna av den bok som filmen bygger på) blivit dumpad och hennes chef vill att någon ska skriva en artikel med utgångspunkt från detta, erbjuder sig Andie att göra det för att hjälpa henne. Hon kommer på idén att träffa en kille, inleda ett förhållande med honom och därefter göra alla klassiska misstag för att se till att han dumpar henne inom 10 dagar (för att hinna innan tidningens presstopp...). Samtidigt får vi möta Benjamin Barry, som jobbar på en reklambyrå och är desperat att få ansvar för en stor och viktig klient. Därför ingår han ett vad med två av hans kvinnliga kollegor om att han kan få en tjej som de väljer ut att bli kär i honom inom 10 dagar. Då de kvinnliga kollegorna känner till Andies artikel och självklart vill att han ska förlora vadet, så kan vem som helst lista ut vem de väljer ut till Ben... Och eftersom Ben ogärna vill förlora vadet, blir Andie alltmer desperat och tvingas ta till allt mer extrema åtgärder för att få Ben att göra slut...!

Det kanske inte låter så väldigt märkvärdigt, men det är faktiskt en riktigt lyckad film. Manuset är välskrivet och originellt, och filmen är oerhört rolig - man får skratta väldigt mycket under filmen. Trots det så finns enstaka seriösa och allvarliga scener också. Alla skådespelarna är mycket lyckade och spelar utmärkt, men största behållningen är egentligen Kate Hudson i den kvinnliga huvudrollen - hon spelar fantastiskt bra, och med en inlevelse att sällan skådat slag. Även Kathryn Hahn som väninnan Michelle är mycket lyckad. Matthew McConaughey (Ben) spelar inte riktigt lika övertygande, utan lämnar ett något blekt intryck, men är ändå fullt godkänd. Filmen har också mycket passande och stämningsfull musik, som gör ett fint intryck och passar utmärkt in i respektive scen. Självklart är filmen mycket förutsägbar, och den slutliga utgången är ganska given från första början. Men å andra sidan så tror jag knappast att producenterna tänkt något annat, utan vitsen ligger snarare i vad som händer under filmens gång... Filmen kommer knappast att gå till historien som tidernas största mästerverk, men det är en trevlig och lagom allvarlig underhållning - det är inte en sån film som man glömmer bort så fort man sett, men å andra sidan så lär man heller inte börja fundera sig galen över filmen flera månader i efterhand. Kort sagt är det en mycket rolig film, som är absolut värd att ses av alla. Jag skulle misstänka att kvinnor är främsta målgruppen, men jag hade åtminstone lika stort utbyte av den.

Vem som stått för översättningen och textningen har jag inte en aning om, då det inte står någon information om det under filmens gång eller dess sluttexter. Textningen verkar dock vara av hyfsad kvalitet, och jag kunde inte uppfatta några översättningsfel - dock var det några enstaka poänger och skämt som gick förlorade i textningen. Inget som har någon större betydelse för handlingen, men ändock beklagligt. Många av skämten är visserligen inte helt lätta att översätta, men jag tror i ärlighetens namn faktiskt att jag själv hade kunnat göra ett bättre jobb än det här... En annan lite underlig detalj är att filmens titel inte översatts till den rätta svenska titeln i undertexterna, utan en lite egen översättning utifrån originalet.

DVD-utgåvan består av skärm för språkval, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn. Menyn är på engelska oavsett vilket språk man valt, och språkvalet används alltså enbart för att välja förvalda språk för ljudspår och textning. Utöver filmen finns en hel del extramaterial. Till att börja med finns ett kommentatorspår till själva filmen med regissören Donald Petrie. Jag har inte orkat se hela filmen med kommentarerna än, men den verkar hyfsat intressant med en del roliga och användbara detaljer. Dock känns det lite jobbigt och en smula egocentriskt med en enda person i kommentatorspåret - ännu mer irriterande blir det när regissören alltför ofta använder ord som "jag", så man får intrycket att han är den enda personen som räknas i sammanhanget... Det hade onekligen blivit både mer intressant och mer omväxlande om han kunnat samtala med någon annan person på kommentatorspåret - vad sägs exempelvis om någon av manusförfattarna eller producenterna...? En liten brist är att kommentatorspåret inte har någon svensk text, men däremot finns engelsk text att tillgå till kommentatorspåret, vilket åtminstone för undertecknad är till stor hjälp.

På skivan finns däremot ingen traditionell "bakom kulisserna"-dokumentär, utan istället ett antal s.k. featurettes under titeln "Vägen till den perfekta filmen". Den består av korta dokumentärer (på cirka 1 - 6 minuter vardera) om viktigare skådespelare och produktionsmedlemmar. Den första delen består av dokumentärer om var och en av skådespelarna, bestående av korta inslag från filmen, intervjuer med respektive skådis och intervjuer med andra skådespelare, regissörer och producenter. Den andra delen består av dokumentärer om viktigare produktionsmedlemmar (ungefär lika långa), med intervjuer med personen som det handlar om, andra producenter, regissörer och skådespelare - intressant här är att det inte bara handlar om regissören, utan också finns dokumentärer om två av filmens producenter, två av de tre manusförfattarna, de två författarna som skrev boken som filmen bygger på, chefsscenografen, filmens kameraman och filmens "location manager"" (d.v.s. platschef som ansvarar för att ordna inspelningsplatser). Det är mycket intressant, för att få en lite mer rättvis inblick över vilka personer som är inblandade (till skillnad från det något egocentriska kommentatorspåret). Nästa extramaterial är en karta över inspelningsplatserna, som länkar till kortare filmsnuttar (cirka 1 - 5 minuter) där bl.a. filmens "location manager" berättar om vart det är inspelat, och hur de hittat platserna. Även dessa är hyfsat intressant, men kanske lite i kortaste laget i några av fallen. Slutligen finns fem bortklippta scener, och samtliga dessa har även tillhörande kommentatorspår med regissören. Det är rätt intressant, men för att få något större utbyte av dem bör man dock se scenerna både med och utan med kommentarer, då regissören i kommentarerna nämner var i handlingen som dessa scener hör hemma. I ett par av fallen motiveras det dock inte varför scenerna tagits bort, vilket hade varit önskvärt. Dessutom hade jag föredragit att dessutom få introduktioner till de bortklippta scenerna, med information om var i filmen de hör hemma och varför de tagits bort, så man inte behövt slå på kommentatorspåret för att få veta sånt. Allt extramaterial förutom filmens kommentatorspår är textat på svenska, vilket är ett stort plus - lustigt nog har även kommentatorspåret till de bortklippta scenerna svensk text... För att sammanfatta så är det en ganska välgjord DVD-produktion med mycket intressant extramaterial.

Recensionen skriven: 15 april 2004
Senast uppdaterad: 15 april 2004

Recensionen har lästs 5970 gånger av 3584 personer, sedan den 5 december 2007