Helen - Sofie Gråbøl Lisbeth - Signe Egholm Olsen
Killen - Frederik Johansen Morfar - Börje Ahlstedt
Knud - Søren Malling Eriksen - Henrik Birch
Margrethe - Susan Olsen Överläkaren - Jens Jørn Spottag
Killen som barn - Pelle Falk Krusbæk Killens mamma - Lia Boysen
Äldre man - Donald Högberg Äldre kvinna - Barbro Enberg

En ung dansk man i sena tonåren går genom en mörk och kall skog någonstans i norra Sverige, och knackar på hos en stuga. Där bor ett äldre par, som bjuder in den iskalla mannen. Men strax därpå är killen som förbytt, och mördar brutalt både mannen och kvinnan. Han försöker sedan ta livet av sig, men hinner inte förrän polisen kommer dit. Han döms till rättspsykiatrisk vård på en sluten anstalt någonstans i Danmark. Två år senare får prästen Helen besök av en psykolog vid namn Lisbeth. Hon håller på med ett vetenskapligt projekt på just denna rättspsykiatriska anstalt - ett projekt som går ut på att ge internerna husdjur och observera deras beteende. Men i den unga killens fall har projektet inte gått helt enligt planerna, och nu har han dessutom försökt begå självmord "på uppdrag av Gud". Lisbeth ber Helen om hjälp med att prata med den unga killen, och något motvilligt beger hon sig dit.

Jag har tyvärr inte sett eller läst P O Enquists pjäs, så jag har inget att jämföra med. Men I lodjurets timma har onekligen en intressant grundstory som även är förhållandevis ovanlig, trots vissa likheter med När lammen tystnar. Filmen är också riktigt lyckad, som trots ett långsamt tempo och en enkel story lyckas att hålla intresset vid liv hela tiden. Det är engagerande och berörande, och dessutom ganska tänkvärt.

Vi får lära känna framförallt Helen på ett bra sätt, och hon har blivit en mångfacetterad rollfigur som känns äkta. Den namnlösa killen hinner också få några nyanser, och vi hinner få några antydningar till varför han blivit som han blivit; om än inga konkreta svar. Det är hela tiden intressant och fascinerande, och genom upplägget med varvning av nutida scener och tillbakablickar blir det aldrig tråkigt och heller inte lika tunt som teaterpjäsen gissningsvis bör ha upplevts. Stämningen är utmärkt, och det är obehagligt och milt spännande med en psykologisk thrillerkänsla som jag uppskattar. Det gör det obehagligt, trots väldigt få konkrent obehagliga scener.

Men upplägget med flera långa tillbakablickar ställer också till med vissa berättartekniska problem. De tillbakablickar som förekommer är väldigt långa - i vissa fall uppemot 15 - 20 minuter - och fastän det är intressant så kan det upplevas en smula osammanhängande då tillbakablickarna pågår så länge att man nästan glömmer bort själva grundstoryn. Tillbakablickarna är förvisso fascinerande och värdefulla, men borde ha kortats ner en smula. Det känns som att filmen gapar efter lite för mycket genom de långa och omfattande tillbakablickarna och en del sidotrådar som aldrig reds ut. Dessutom kan en del av tillbakablickarna inte enbart vara avsedda som den unga killens återberättelse, då de innefattar även andra personer perspektiv som han inte själv kan ha vetat om.

Det förekommer också vissa trovärdighetsproblem, framförallt genom inte helt logiska beteenden, och vid något enstaka tillfälle dessutom en smula övertydligt. Jag lyckas heller inte riktigt få något grepp om Lisbeth som rollfigur, då vi egentligen inte alls får veta mycket om henne. Både vi och sannolikt även Helen får dessutom intrycket att hon döljer något; men den tråden tycks helt glömmas bort efter ett tag. Inte heller får vi alltför mycket till svar, utan filmen nöjer sig med antydningar utan att besvara knappt en enda fråga ordentligt.

Fotot är utmärkt, och filmen erbjuder ett starkt bildspråk med vackert komponerade scener och övertygande scenografi. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och Sofie Gråbøl är mycket bra som Helen. Frederik Johansen är utmärkt i en svår roll som den namnlösa killen, och han gör en imponerande insats där han lyckas förmedla både obehagskänslor och rörande spel; ibland t.o.m. på samma gång. Börje Ahlstedt är mycket bra som killens morfar. Signe Egholm Olsen är helt okej som psykologen Lisbeth, men imponerar inte lika mycket som övriga skådespelare.

I lodjurets timma är en riktigt bra och välgjord film, som imponerar med sin utmärkta stämning och fina skådespelarprestationer. Det är engagerande, berörande och även ganska tänkvärt; och filmen har ett påtagligt djup. Men tyvärr finns även vissa problem, och ibland blir det lite för mycket av det goda med de långa och ambitiösa tillbakablickarna. Tillbakablickarna i sig är säkerligen en nödvändighet för att slippa den teatrala känslan och undvika att det ska bli väldigt tråkigt, men de borde ha kortats ner lite. Det är lite tråkigt då filmen hade kunnat bli så mycket bättre genom ganska ringa finslipningar av manuset, men det är ändå en riktigt bra film som är väl värd att se för de allra flesta. Mitt betyg stannar på en stark sjua, och fastän jag blev lite besviken så blir jag även imponerad av det välgjorda och minnesvärda dramat.

Recensionen skriven: 6 mars 2014
Senast uppdaterad: 7 mars 2014

Recensionen har lästs 3561 gånger av 2300 personer, sedan den 6 mars 2014