Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Interview (2007)
(Interview)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Sök efter Interview (2007) på CDON
Sök efter Interview (2007) på Discshop.se
   ANNONS
Drama / Spelfilm / Nyfilmatisering / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 21 minuter
Genre: Drama
Produktionsland/år: Nederländerna/Kanada/USA, 2007
Produktionsbolag: Cinemavault Releasing, Column Productions & Ironworks Productions, i samarbete med Kiss the Cactus
Producent: Scott Hornbacher, Gijs van de Westelaken & Bruce Weiss
Regi: Steve Buscemi
Manusförfattare: Steve Buscemi & David Schechter, baserat på ett ursprungligt filmmanus av Theodor Holman
Svensk distributör: PAN Vision AB
Klarar av Bechdel-testet: Uppgift saknas
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Pierre - Steve Buscemi Katya - Sienna Miller
Maggie - Tara Elders Robert - Michael Buscemi
Pojkvän i telefon - James Franco Kvinna i limousin - Katja Schuurman

Theo Van Gogh har en av Hollands mest kontroversiella och kritikerrosade filmregissörer, tills han i november 2004 blec mördad på öppen gata i Amsterdam av en muslimsk extremist. Innan han dog hade han långt framskridna planer på att resa till USA och själv spela in nyfilmatiseringar av tre av hans mest kända filmer; däribland hans sista fullbordade film Interview. Hans producent Gijs van de Westelaken ville inte släppa de planerna, och några år efter Theos död blev hans dröm äntligen verklighet. Nu blev det istället skådespelaren Steve Buscemi som stod för regi och även spelar den manliga huvudrollen. Förra våren släpptes 2003 års holländska originalfilm på DVD i Sverige av lilla Njutafilms, och nu har även den amerikanska filmversionen släppts på DVD (som denna recension åsyftar). Den politiska reportern Pierre har länge rapporterat om politik i när och fjärran, men när hans stora scoop äntligen dyker upp - en politisk skandal i Washington där USA:s president är inblandad - så får han inte själv resa dit. Han har nämligen fått i uppdrag att istället intervjua den framgångsrika såpaskådisen och B-filmstjärnan Katya. Intervjun hade inte kunnat börja sämre; de ska träffas på en restaurang men Katya är en timme försenad. Pierre har heller inte brytt sig om att vare sig se någon av hennes filmer eller göra minsta lilla research inför intervjun, och snart får Katya nog av Pierres nonchalanta attityd och lämnar restaurangen. Men efter en bilolycka på gatan blir Pierre skadad, och Katya tar med honom upp till hennes lägenhet i närheten; en stor och fin takvåning. Där ser Pierre sin chans att fortsätta intervjun, men Katya är inte som han först trott, och snart kan man ställa sig frågan vem som egentligen intervjuar vem...

Att bygga upp en hel film kring en intervju mellan två personer låter inte direkt som ett djupt och omfattande ämne, och innan jag såg det holländska originalet för drygt ett år sedan var jag minst sagt skeptisk. Men det fungerade förvånansvärt väl, och detsamma gäller den amerikanska versionen. Merparten av storyn är sig lik, även om en hel del detaljer i dialogen och handlingen har förändrats. Den första påtagliga förändringen är att början är helt annorlunda, då den holländska versionen började i Katyas lägenhet där intervjun skulle ske. Den amerikanska versionen av Interview har fått en bättre och mer realistisk början, då det i dagens läge knappast är sannolikt att en filmstjärna skulle boka tid för en intervju i sin egen lägenhet. Resten av filmen utspelas dock uteslutande i Katyas lägenhet, och stämmer därmed överens med förlagan. Då som nu är det en dialogdriven film, där det egentligen inte händer mycket utan där allt kretsar kring vad som sägs och hur. Det är ett annorlunda och nyskapande begrepp, och det fungerar riktigt väl. Storyn är fängslande, och filmen engagerar från början till slut. Rollfigurerna känns mångbottnade och äkta, vilket ökar den realistiska känslan och gör att det mesta blivit relativt trovärdigt. Vissa av karaktärsdragen har tonats ned gentemot originalfilmen, vilket till största delen är en fördel då det gjort att filmen blivit mer realistisk och lite mer intressant. När jag såg det holländska originalet tyckte jag att det ibland blivit lite tjatigt och enformigt, men det tycker jag inte av den här versionen. Huruvida det beror på att amerikanska Interview blivit bättre eller att min smak ändrats under det senaste året låter jag dock vara osagt. Här blir det aldrig direkt tråkigt eller menlöst, och trots avsaknaden av handling så förblir det intressant och levande. Dialogen är till största delen förstklassig, och det märks att stort fokus lagts på trovärdig dialog som blivit både igenkännande och träffsäker. Genom många vändningar och ett oförutsägbart manus hålls intresset vid liv, trots att nästan hela filmen kretsar kring två personer och att merparten utspelas i ett enda rum. Det låter oerhört tråkigt, men fungerar faktiskt riktigt väl. Man kan dock tycka att det blivit lite väl mycket vändningar, som ibland påverkar trovärdigheten och gör att vissa aspekter av storyn känns lite konstruerade. Å andra sidan gör det istället att filmen blivit mer oförutsägbar. Ett mer omfattande ämne och fler rollfigurer hade heller inte skadat, för trots det intressanta upplägget så går det inte att förneka att en film med bara två centrala rollfigurer aldrig känns lika levande som filmer med mer omfattande persongalleri.

Jag tycker också att det nedtonade slutet är sämre än i det holländska originalet, och inte riktigt lika effektivt och starkt. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och t.o.m. snäppet bättre än i förlagan. Både Steve Buscemi och Sienna Miller spelar övertygande och trovärdigt, och gör starka och minnesvärda rollprestationer som de flesta inte lär glömma i första taget. I synnerhet den sistnämnda är ett riktigt fynd, men båda känns lite mer levande än sina holländska motsvarigheter. Steve och Sienna har stark och övertygande personkemi, och båda två är också tillräckligt starka som skådisar för att kunna bära upp en hel film på egen hand. Filmen är snygg och välgjord, och har imiterat Theo van Goghs bildspråk på ett effektivt sätt. Amerikanska Interview är t.o.m. filmad med exakt samma kameramän och fotografer som den holländska originalfilmen, och behåller därmed samma enkla och autentiska stil som till största delen filmats med handkamera. Trots handkameran blir det aldrig skakigt eller irriterande, och filmen har istället fått en halvdokumentär känsla som passar utmärkt och ökar realismen. Själva lägenheten har blivit lite större än i originalfilmen, på gott och ont. Det medför lite större variation på scenerna och miljöerna, men gör samtidigt att en del av den intima känslan går förlorad. Originalfilmen spelades in i huvudrollsinnehavarens egen lägenhet på kort tid och minimal budget. Här har det istället blivit en studio samt större budget, vilket både blir till fördel och nackdel för filmen. Överlag är Interview utan tvekan en intressant och originell film, och den förblir engagerande hela tiden. Den hade dock vunnit på ett mer finslipat manus, mer omfattande persongalleri och lite mer handling, för det blir trots allt i tunnaste lagen med en film som enbart bygger på dialog. I jämförelse med den holländska originalfilmen har tillräckligt mycket förändrats för att man ska vinna på att se filmen även om man sett originalet, och överlag känner jag att denna blivit snäppet bättre än förlagan. Jag inser dock att de flesta som läser detta knappast har sett holländska Interview, men denna nyfilmatisering är utan tvekan en bra och fullt sevärd film. Betygsmässigt räcker det till en svag sjua, men om man vill och orkar kan det vara en bra idé att också se den holländska originalfilmen.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Texten är anpassad till Widescreen-TV, vilket medför att den blir ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och kan bli lite svårläst på vissa TV-apparater. På Widescreen-TV blir det istället lagom stor och lättläst bild. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig nämnvärt. När man matar in DVD-skivan, möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är på engelska och stilren.

Som extramaterial hittar vi först en sex minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med regissören och skådespelarna. Det är ganska intressant, men går inte tillräckligt in på djupet och tar heller inte upp mycket om manuset. Vidare hittar vi en 13 minuter lång dokumentär om den holländska originalfilmen och dess regissör Theo van Gogh. Det är ett intressant och minnesvärt inslag, men jag saknar djupare inblick i vad som förändrats gentemot förlagan och varför. Det finns även en ursprunglig biotrailer för samma film, vilket är precis så spännande som det låter. Slutligen finns skriftliga biografier om de två huvudrollsinnehavarna, som presenteras i form av rulltexter med information ungefär i stil med sluttexter. Det är småintressant, men tillför inte alltför mycket. Överlag är extramaterialet fullt godkänt och intressant, men jag hade väntat mig lite mer i och med att det rör sig om en så omfattande film där det också funnits mycket att berätta. Tyvärr finns det ingen textning överhuvudtaget på extramaterialet, utan det presenteras i otextad engelskspråkig originalversion. Det är tråkigt och nonchalant, och jag tycker att det borde vara en självklarhet att allt bonusmaterial textats. Det är beklagligt att inte alla distributörer håller med mig...


Recensionen skriven: 5 augusti 2009

Recensionen har lästs 1364 gånger av 755 personer, sedan den 5 augusti 2009

Betyg:
Film/serie * * * * * * *    
7
DVD-produktion * * * * * *      6
Snittbetyg: * * * * * * och en halv     6,5

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
NIA - FEMMA - SEXA - FYRA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2017 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna