Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Billie - Marcia Gay Harden Walt - William Hurt
Rainey - Brian Dierker Jan - Catherine Keener
Wayne - Vince Vaughn Tracy - Kristen Stewart
Ron - Hal Holbrook Kevin - Zach Galifianakis
Mads - Thure Lindhardt Sonja - Signe Egholm Olsen
Lori - Merritt Wever Berättare - Jena Malone / Carine McCandless / Sharon Olds

På senare år har det blivit allt vanligare att skådespelare börjar utöka sin repertoar, och börjar att även regissera filmer; och ibland även skriva manus. En av de första att gå den vägen var den amerikanska skådespelaren Sean Penn, som redan 1991 gjorde sin regidebut med The Indian Runner. Trots den tidiga starten har dock de filmer där han stått för regi och manus ändå kunnat räknas på ena handens fingrar. Till hans senaste film Into the Wild har han utgått från den verkliga historien om Christopher McCandless, och filmen bygger på en faktabok skriven av Jon Krakauer. 22-åriga Christopher McCandless gick ut universitetet 1990 med toppenbetyg. Hans framtid såg ljus ut, och han var på väg att börja studera till advokat på Harvard. Då förändrades allt, då Chris började tycka att hans liv var alltför materialiserat och ville börja om på ny kula. Han gav bort alla pengar han ägde och hade sparat till välgörenhet, lämnade sin familj utan ett ord och började lifta bort därifrån för att ta sig till Alaska. Där ville han prova på att leva helt i ensamhet nära naturen, och bevisa att det går att bli lycklig på det sättet. I filmen får vi parallellt möta Chris i hans upplevelser i Denali nationalpark i Alaska, och parallellt se tillbakablickar med hans resa till Alaska och alla personer han träffade efter vägen.

Jag måste medge att jag aldrig ens hört talats om Christopher McCandless innan jag såg filmen. Därför kan jag inte med säkerhet avgöra hur nära verkligheten filmen kommer, men då hans familj varit inblandad i produktionen av filmen kan man på goda grunder anta att den bör ligga mycket nära sanningen om vad som hände. Det gör förstås att filmen per automatik blir mer intressant, och det är onekligen en intressant och fascinerande historia. Into the Wild har också blivit riktigt lyckad, och blandar humor, eftertanke och allvar. Filmen är lite annorlunda upplagd, och blandar nutida scener med en stor mängd tillbakablickar, merparten från de månader som Chris befann sig på resande fot på vägen till Alaska. Det hade kunnat bli riktigt rörigt, men med textskyltar samt ett tydligt bildspråk lyckas filmteamet att undvika de största fällorna. Vid några få tillfällen blir det ändå lite rörigt och osammanhängande, men som regel fungerar det riktigt väl. Fotot är mycket vackert och genomarbetat, och på bio hade den här filmen säkerligen varit en makalös upplevelse (filmen fick dock aldrig biopremiär i Skellefteå, så det kan jag inte uttala mig om med säkerhet). Skådespelarinsatserna är bra, fast det i ärlighetens namn bara finns en enda riktigt viktig roll. Den enda stora rollen är just Chris själv, och de flesta andra roller förpassas till halvstora roller under ett mindre antal scener. Det är få skådisar som är starka nog att bära upp en hel film på egen hand, men dessbättre tillhör Emile Hirsch undantagen. Han gör en utmärkt och stark rolltolkning, och klarar av rollen galant. Den enda andra betydande rollen är hans syster Carine, som agerar berättare under en stor del av filmen. Berättarrösten är dock uppdelad mellan tre olika personer, varav den ena är skådisen som spelar systern i bild och den andra är den riktiga Carine McCandless. Exakt hur detta delats upp vet jag dock inte, då jag tycker att berättarrösten låter sig lik hela filmen igenom. Dessutom blev jag mycket imponerad över Kristen Stewart (som vi tidigare sett som huvudrollen i Speak), som gör en utmärkt insats som den 16-åriga sångerskan Tracy - tyvärr en för liten roll. Filmen lider tyvärr av två huvudsakliga problem, och det är dessa som drar ner helhetsintrycket. Det ena är att filmen inte riktigt blivit lika berörande som man hade kunnat vänta sig, och griper inte riktigt tag i tittaren på det sätt som man hade önskat. Jag kan inte helt sätta fingret på varför, men en del av orsaken kan vara att man inte lär känna Chris tillräckligt väl innan han kommer till Alaska, vilket man hade behövt för att mer kunna sympatisera med hans handlingar. Det största problemet är dock att filmen blivit väldigt lång - ärligt talat för lång. Dryga 2 timmar 20 minuter är helt enkelt för mycket för den här handlingen, vilket resulterat i att filmen periodvis känns ganska seg och onödigt utdragen. Visst förstår jag poängen i långsamma filmer - rätt använt kan det vara en bra berättarteknik, och mellan varven har filmen också en lite poetisk känsla över sig som är effektfull. Men det har helt enkelt blivit för mycket av det goda, då vissa scener är alldeles för sega och långsamma. Även om den verkliga storyn är intressant och fascinerande, så hände det inte tillräckligt mycket i verkligheten för att till fullo hålla tittarna intresserade under så här lång tid. Filmen hade därför utan tvekan tjänat på att kortas ner en del - minst en kvart kortare, och gärna ännu mer. Då jag efter knappt två timmar började skruva mig i TV-soffan och kontinuerligt snegla på klockan, så är det ett gott tecken på att en film blivit för lång. Men Into the Wild är ändå en bra och intressant film, som är mycket välgjord med ett makalöst foto och övertygande bildspråk. Den hade kunnat bli bättre, men är trots bristerna väl värd att se för de allra flesta. Jag skulle inte vilja se om den i första taget, men ger ändå filmen en stark sjua.

Recensionen skriven: 24 juli 2008
Senast uppdaterad: 25 juli 2008

Recensionen har lästs 4905 gånger av 2652 personer, sedan den 24 juli 2008