Yvonne Stridner (rättsläkaren) - Anki Lidén Konduktören - André Sjöberg
Kicki Olsson - Jill Ung Moa Olsson - Esther Fälemark
Jan Hallwiin - Lars G. Svensson Marina Hallwiin - Tone Helly-Hansen
Alexandra Hallwiin - Andrea Ung Malmberg My Björkman - Tind Soneby
Lina Lindskog - Johanna Karlberg Emma Lindskog - Melissa Mjöberg
Mormor Gerda - Ann Lundgren Sandström - Lars Bethke

Den svenska deckarförfattarinnan Helene Tursten har framförallt blivit känd för sina kriminalromaner om kriminalinspektören Irene Huss i Göteborg, som hittills har resulterat i 9 böcker. 6 av böckerna gjordes till filmer 2007 - 2008, som släppts direkt på DVD och senare visats på Kanal 5. Nu är Irene Huss tillbaka med en ny omgång filmer - totalt 6 ska det bli den här gången, och efter Den som vakar i mörkret kommer nu den andra filmen Det lömska nätet.

Ett cykelbud blir vittne till hur en tonårstjej blir brutalt överfallen och kidnappad. Hon larmar polisen och följer efter gärningsmännen, men det räcker inte för att rädda livet på den unga tjejen. Tjejen verkar ha blivit utsatt för sexualbrott, och snart hittas ytterligare en tonårstjej mördad på ett snarlikt sätt. Det dröjer inte länge innan Irene Huss och hennes kollegor börjar misstänka att tjejerna träffat mördaren via Internet, men vem är den mystiska mannen egentligen...?

Jag har inte läst någon av Helene Turstens böcker med Irene Huss, men den första omgången filmer var ganska bra som förutom rollbesättningen (åtminstone delvis) kändes snäppet vassare än Wallander och Beck. Den första filmen i den andra omgången var dock lite sämre, men Irene Huss - Det lömska nätet känns återigen något bättre. Det är en intressant story, och problematiken med personer man kan träffa via Internet är absolut ett viktigt ämne att ta upp. Men särskilt originellt är det inte, och det mesta har man sett förut. Däremot förblir det engagerande och fängslande, och filmen har ett föredömligt tempo där allting går lagom snabbt. Det blir aldrig segt eller tråkigt, och filmen är periodvis ganska spännande.

Fortfarande uppskattar jag sidohistorierna kring Irenes privatliv. Visserligen har hennes make alltid varit tämligen endimensionell och mer eller mindre ointressant, men hennes två barn är båda två intressanta och tillför en extra dimension och krydda. Till skillnad från i Wallander har Irene Huss-filmerna också varit bra på att naturligt väva in hennes privatliv, utan att det känns ointressant eller konstlat. Jag uppskattar också den nytillkomna kriminalteknikern Elin, som är ett värdefullt tillskott till filmserien och som jag ser fram emot att få se mer av i kommande filmer. Trots vissa irritationsmoment är filmen intressant och genomarbetad, men i den här filmen stör jag mig på att inte allting stämmer överens med verkligheten. Visserligen är det utan tvekan mycket spår man lämnar efter sig på Internet, men faktum är att tvärtemot vad manusförfattarna till den här filmen påstår så sparas inte ett nätverkskorts MAC-adress när man besöker Internet-sidor - det går inte ens att avläsa MAC-adresser via Internet. Därför blir en del av polisernas utredning helt felaktig, och följer inte alls verkligheten på samma sätt som jag hade önskat. Om man inte är alltför datorinsatt låter visserligen deras förklaringar trovärdiga, och visst är filmen engagerande, men jag tycker inte det vore för mycket begärt att ha gjort lite research innan man skriver ett filmmanus som handlar just om datorer och Internet.

Men det största problemet med filmen är att det under de sista 20 minuterna uppstår enorma trovärdighetsproblem och logiska luckor, då alla poliser börjar bete sig oerhört korkat och ingenting längre verkar vara genomtänkt. Det känns uppenbart att man velat få till spänning till varje pris, och därför är beredd att kompromissa med varenda logik som finns. Nästan varenda polis på den här polisstationen begår kraftiga tjänstefall, och dessutom verkar den här polismyndigheten ha stor personalbrist då vi i stort sett inte får se fler poliser än de som står i centrum. Jag har exempelvis svårt att tro att polisen inleder undercover-operationer med bara 5 - 6 personer inblandade, och med väldigt dålig säkerhet överlag..,

Fotot är fullt funktionellt, men sticker inte direkt ut nämnvärt. Filmen känns dock lite mer påkostad än exempelvis Wallander, med fler utomhusscener och färre studiotagningar. Skådespelarinsatserna varierar en hel del, men de flesta är ganska bra. Angela Kovács spelar bra och övertygande i huvudrollen, men når inte direkt några nya höjder. Dag Malmberg är relativt bra som Johnny och Eric Ericson är också bra som Fredrik. Reuben Sallmander spelar en smula stelt och opersonligt som Irenes man Krister, medan däremot Felicia Löwerdahl och i synnerhet Mikaela Knapp är riktigt bra som deras två barn. Anki Lidén är bra som rättsläkaren Yvonne, även om det är svårt att inte jämföra henne med Ankis många andra rollprestationer genom åren; i synnerhet hennes roll i såpan Vänner och fiender (som jag hela tiden ser framför mig när jag ser Anki). Moa Gammel är mycket bra som den relativt nytillkomna kriminalteknikern Elin. Det största problemet med rollbesättningen är utan tvekan Lasse Brandeby som polischefen Sven Andersson - säga vad man vill om Lasse, men det är helt omöjligt att ta honom på allvar som polischef, hur mycket man än försöker. Han är så fruktansvärt malplacerad, och att påstå att det känns konstlat vore en enorm underdrift. Bland gästrollerna gör de flesta relativt bra ifrån sig, förutom Jill Ung som det första offrets mamma som tyvärr ger ett lite konstlat intryck - hennes sorg känns inte äkta, vilket är märkligt då hon gjort bättre ifrån sig tidigare.

Irene Huss - Det lömska nätet har en intressant och fascinerande grundstory, och filmen lyckas med enkla medel att engagera och väcka intresse. Det blir visserligen aldrig originellt eller nyskapande, men däremot ganska spännande och riktigt fängslande. Dock förekommer en del trovärdighetsproblem och logiska luckor, och värst är det med de sista 20 minuterna där alla beter sig så korkat för att det ska bli tillräckligt spännande. Fortfarande är det en helt okej film som är fullt sevärd som underhållning för stunden, men något större djup finns inte och det är heller inget som man skulle vilja se om. Filmen når med viss tvekan upp till en sexa i betyg, vilket är tråkigt då filmen med samma story hade haft potential att bli bättre.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig text på norska, danska och finska. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter visas en trailer på nästa Irene Huss-film (lite egendomligt). Därefter kommer vi till en enkel svenskspråkig huvudmeny som bara erbjuder möjligheten att spela upp filmen utan text eller med svensk text för hörselskadade; plus tillgång till extramaterialet. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen.

Som extramaterial hittar vi två minidokumentärer. Det första är en intervju med huvudrollsinnehavaren Angela Kovacs på sex minuter, som är hyfsat intressant men aldrig får något större djup. Vi får inte veta alltför mycket specifikt för just den här filmen och heller inga stora överraskningar, men det är i alla fall lite lätt intressant. Slutligen finns även en fem minuter lång intervju med regissören Richard Holm, som är bitvis lite intressant men som inte sticker ut och inte tar upp alltför mycket matnyttigt. Dessutom verkar Richard ta sig själv på lite för stort allvar, och när han börjar jämföra Irene Huss med Alfred Hitchcock så är det svårt att hålla sig för skratt... Mer än så finns inte och egentligen är extramaterialet som finns inte alltför imponerande, men för att vara en film som släppts direkt på DVD och inte visats på bio är det ändå mer än väntat. Allt extramaterial har svensk text för hörselskadade, vilket är glädjande.

Recensionen skriven: 17 november 2011
Senast uppdaterad: 18 november 2011

Recensionen har lästs 4169 gånger av 2499 personer, sedan den 17 november 2011