Maya Hansen - Rebecca Hall James Rhodes/Iron Patriot - Don Cheadle
President Ellis - William Sadler Vicepresident Rodriguez - Marco Sanchez
Jarvis - Paul Bettany Happy Hogan - Jon Favreau
Ellen Brandt - Stephanie Szostak Eric Savin - James Badge Dale
Harley - Ty Simpkins Jack Taggert - Ashley Hamilton
Dr. Wu - Xueqi Wang Mrs. Davis - Dale Dickey

Superhjältefilmer har varit oerhört populära de senaste åren, och många av dessa filmer har sitt ursprung i serier från serietidningsimperiet Marvel. En av deras i Sverige mindre kända personer kallas för Iron Man, och är en maskerad self-made-hjälte, som både kan flyga och stå emot det mesta. 2008 fick den första filmen med denna i USA populära hjälte premiär, och ett par år senare kom Iron Man 2. Nu är det dags för den tredje filmen i serien, och nu är Jon Favreau utbytt som regissör. Istället är det Shane Black som stått för regi, och handlingen tar sin början en kort tid efter händelserna i The Avengers. Som de som sett de tidigare filmerna vet, så heter Iron Mans alter ego Tony Stark, och är en cynisk och överintelligent ingenjör som kan tillverka det mesta. I den första filmen byggde han en kraftfull robotdräkt att kunna bära, och med den på har han nu blivit känd över hela världen som superhjälten Iron Man.

Efter att ha nästan förstört New York under hans och hans kollegors kamp mot utomjordingar i The Avengers har Tony Stark drabbats av posttraumatiskt stressyndrom. Han kan inte sova, och får återkommande panikångestattacker. Han har flyttat ihop med sin flickvän Pepper Potts, men ignorerar henne merparten av tiden till förmån för försök att bygga ännu fler varianter av hans Iron Man-dräkter. USA har på senare tid angripits av en terrorist från Mellanöstern som kallar sig själv Mandarinen, och som dödar folk i direktsändning genom kapning av alla kanalers TV-sändningar. När en vän till Tony blir skadad och hamnar på sjukhus blir Tony arg, och uppmanar Mandarinen i direktsänd TV att söka upp honom i hans hus. Snart blir hela lyxvillan attackerad, och Tony och Pepper måste fly - utan tillgång till sitt labb eller merparten av Iron Man-dräkterna...

De två första Iron Man-filmerna var helt okej, även om ingen av dem varit alltför minnesvärda. Nu var det ganska länge sedan jag såg dem senast, men förvånansvärt nog vågar jag nog ändå påstå att Iron Man 3 är den bästa filmen av de tre. Storyn är intressant, och jag uppskattar att det blivit lite djupare än vanligt genom att vi får se efterverkningar av vad som tidigare hänt (vilket i det här fallet främst innebär händelserna i The Avengers). Det gör att filmen får ett lite större djup än de flesta "superhjältefilmer", och får de flesta att kännas ganska mänskliga. Det uppskattar jag, och det gör att inget blivit riktigt lika svartvitt som vanligtvis är fallet med dylika filmer.

Det är hyfsat spännande och fartfyllt, och dessutom finns en hel del charm. Jag uppskattar den lågmälda humor som genomsyrar filmen, som bl.a. yttrar sig i en del ganska smarta och roliga "one-liners" från Tony Stark. Man får skratta lite grand, samtidigt som humorn aldrig tar överhanden från den allvarliga storyn. Det är engagerande, och intresset hålls vid liv nästan hela tiden. Jag tycker också om filmens väl avvägda balansgång mellan action och drama, så att även actionscenerna blir engagerande och dramascenerna aldrig blir sega eller tråkiga.

Rollfigurerna har blivit mångbottnade och mänskliga, och jag uppskattar att Iron Man 3 fokuserar mer på just Tony Stark som sig själv än som Iron Man. Det är helt rätt väg att gå, och gör att allting känns lite mer mänskligt och trovärdigt än tidigare. Tony Stark känns, trots sina många problem, mer sympatisk än i de två tidigare filmerna och man känner faktiskt för honom hur korkat han än beter sig. Han har fått många nyanser, och känns för kanske första gången riktigt intressant. Pepper är också en mångbottnad och intressant rollfigur, som har fått ännu fler nyanser än tidigare. Jag uppskattar också att Pepper skildrats som en stark och självsäker kvinna, så att mycket kretsar kring hon och inte enbart kring Tony. Det är helt rätt väg att gå, och inledningsvis uppskattade jag filmens förvånansvärt lyckade kvinnosyn. Men tyvärr håller det inte alls i sig hela vägen, utan efter riktigt lyckade inledande 45 minuter förvandlas allting återigen till en Tony Stark enmansshow; precis som tidigare. Det är väldigt tråkigt att inte manusförfattarna vågat fortsätta i samma mönster som i den lyckade inledningen, utan efter ett tag återgår till att Tony Stark blir aktiv och Pepper passiv. Även fortsättningsvis är det visserligen bra, men samtidigt inte lika märkvärdigt som de första 45 minuterna.

Men jag uppskattar filmens lagom höga tempo, där det händer något hela tiden utan att det blir rörigt eller svårförståeligt - men heller inte övertydligt. Det är en snygg balansgång, och det är fängslande och fascinerande med ett ganska påtagligt djup. Jag uppskattar också filmens samhällskritik och satir, som åtminstone delvis skildrar USA:s krig mot terrorism på ett vasst och intelligent sätt. Det är också en förvånansvärt oförutsägbar film, med en del oväntade vändningar som i alla fall inte jag lyckades förutspå.

Men mot slutet försvinner en del av filmens fina balans mellan drama, action och thriller. Då börjar allting förvandlas till en ren actionrulle, och det blir mer oengagerande då det blir några lite för långa actionsekvenser. Slutstriden känns som att den varar för evigt (nästan), och det blir lite tröttsamt då ett flertal scener dragits ut för länge. Filmen hade definitivt vunnit på att kortas ner en smula, för 2 timmar 10 minuter är i saftigaste laget med tanke på att storyn trots allt inte är så jätteomfattande. Under filmens andra halva uppstår också några logiska luckor, och i synnerhet en scen känner jag mig väldigt skeptisk till logiken hos. Slutet är däremot riktigt lyckat, och kompenserar åtminstone till viss del för de tidigare bristerna. Se också till att inte göra misstaget att lämna biosalongen när sluttexterna börjar rulla, för precis som alla Marvels tidigare filmer fortsätter filmen med en extra scen efter alla sluttexter. En scen som visserligen inte är så jätteviktig för handlingen, men som är riktigt rolig.

Filmen erbjuder ett mycket snyggt foto, som mer än väl fyller sin funktion. Specialeffekterna håller mycket hög klass, och den här gången blir det mer sömlöst än senast och man kan inte tydligt se att det rör sig om "green screen" eller liknande. Skådespelarinsatserna är bra, och det är en imponerande ensemble som erbjuds. Det är också glädjande att alla rollfigurer som återkommer från de tidigare filmerna återigen spelas av samma skådespelare. Robert Downey Jr. är riktigt bra i huvudrollen, och spelar trovärdigt och starkt med en imponerande balansgång mella den arroganta och charmiga stilen hos Tony. Gwyneth Paltrow är utmärkt som Pepper, och spelar övertygande och trovärdigt. Även i övrigt är det bra skådisar, vilket förhöjer helhetsintrycket.

Jag såg Iron Man 3 i 3D-version, men jag kan inte påstå att jag blev särskilt imponerad över 3D-effekterna. Det förekommer några häftiga 3D-effekter, men förutom det stannar det vid en hyfsad djupkänsla och vid många tillfällen inte ens det. Sluttexterna avslöjar att filmen spelats in i 2D och i efterhand konverterats till 3D, och det är säkerligen en starkt bidragande orsak till att 3D-effekterna inte blivit alltför imponerande. Textningen blir också en aning svårläst i 3D, och när det gäller 3D tycker jag att gul text (som används här) blir svårare att läsa än vit; lite märkligt med tanke på att det vid 2D brukar vara precis tvärtom. Ibland blir bilden också lite väl mörk med 3D-glasögonen på, även om jag absolut sett betydligt värre exempel på den fronten. Jag kan inte påstå att 3D-effekterna ger något alltför stort mervärde, så i de fall filmen visas även i 2D där du bor är det förmodligen lika bra att se filmen i 2D. Om inte annat så lär man troligtvis spara in lite pengar.

Iron Man 3 är en bra film, som underhåller och roar samtidigt som det finns ett visst djup. Det är till min stora förvåning den bästa filmen i serien (hittills), trots att den tyvärr blivit lite för lång och har några onödigt långa actionscener. Något mästerverk är det förvisso inte, men det är en välgjord och underhållande film med lagom mängd humor och lagom mängd allvar. Så länge man inte är allergisk mot "superhjältefilmer" är filmen därför utan tvekan sevärd, och mitt betyg landar på en halvstabil sjua.

Recensionen skriven: 23 april 2013
Senast uppdaterad: 24 april 2013

Recensionen har lästs 3844 gånger av 2230 personer, sedan den 23 april 2013