Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Donna Powers & Wayne Powers, baserad på ursprungligt filmmanus av Troy Kennedy-Martin
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Stella - Charlize Theron Charlie - Mark Wahlberg
Steve - Edward Norton Lyle - Seth Green
John - Donald Sutherland Rob - Jason Statham
Left Ear - Mos Def

Det är mycket sällan som jag ser actionfilmer överhuvudtaget - men ingen regel utan undantag. Det här är ursprungligen en brittisk film från 1969, som 2003 kom i en huvudsakligen amerikansk-producerad nyfilmatisering (undrar varför alla blivit så förtjusta i nyfilmatiseringar nuförtiden, förresten...?) - det är den sistnämnda filmen som recensionen åsyftar. I filmens inledning får vi träffa skurkarna Charlie Croker och John Bridger, som försöker att genomföra en stor guldstöt i Venedig. Allt går utmärkt tills en av experterna de anlitat, Steve, bestämmer sig för att ta över, ta guldet själv och mördar John. Därefter flyttas vi fram ett år i tiden, och handlingen förflyttas till Kalifornien. Charlie vill få tillbaka guldet som Steve stal och samtidigt hämnas på honom, och kontaktar Johns dotter Stella och ber henne om hjälp med att genomföra det hela. Hon är en hederlig säkerhetsexpert och vill inte gärna förknippas med det, men ger sig till sist (annars hade det väl inte blivit mycket till film...). De tar kontakt med det gamla gänget som var inblandad i stöten i Italien (därav filmens titel, för övrigt), för att på så sätt kunna göra en ny stöt - den här gången mot Steve.

Låt mig först påpeka att jag tyvärr inte haft möjlighet att se originalfilmen från 1969, så jag kan inte uttala mig om hur filmen håller sig till originalstoryn. Därför bedömer jag bara nyfilmatiseringen som en enskild film. Filmen håller en mycket ojämn klass. Den börjar rörig, fartfylld och osammanhängande; och det är svårt att fatta vad som egentligen händer. Efter inledningen sänks tempot avsevärt, och filmen blir under ett tag långtråkig och utan att särskilt mycket händer alls. Ett litet tag är det nästan så man håller på att somna... Denna sega och tjatiga del uppnår omkring en halvtimme, men sen ökar tempot gudskelov igen och det börjar hända lite mer. Resten av filmen är hyfsat spännande och fartfylld, men periodvis blir det ganska rörigt och det är svårt att uppfatta allt. Manuset har också en del logiska luckor och filmen hade onekligen tjänat på ett lite mer genomarbetat manus, men som regel blir det inte särskilt störande i alla fall. Skådespelartalangerna varierar något, men de flesta är bra. Mark Wahlberg är jag tyvärr inte alltför imponerad av. Han gör ett hyfsat jobb, men känns tyvärr lite menlös och lyckas inte riktigt att bära upp huvudrollen. Han hade kanske tjänat på att få en lite mindre roll, och låta någon annan bära det tunga lasset... Då är Charlize Theron betydligt bättre, och gör en mycket bra insats. Även Edward Norton, Donald Sutherland och, inte minst, Seth Green från TV-serien Buffy the Vampire Slayer (där han spelade Oz) gör bra insatser. Värt att nämna är också att ljudmixningen ibland lämnar en del övrigt att önska, och dialogen dränks ofta av alltför högljudda effektljud eller bakgrundsmusik - periodvis är det mycket svårt att höra vad som sägs, så det är i praktiken nödvändigt att ha textningen påslagen. Överlag är det här en hyfsad film, som tyvärr har en del brister som gör att betyget inte blir alltför högt. Om bara det sega partiet i början hade kortats ner (kanske klippts bort en del), så hade filmen fått ett poäng högre i betyg. Jag har svårt att tro att även de mest inbitna actionfilmsfanatiker kan vilja se om filmen mer än en gång, så jag har svårt att motivera köp - men filmen är trots allt sevärd och säkerligen värd att hyra för de flesta.

Den svenska textningen håller hyfsad klass, och jag kunde inte uppfatta några tydliga översättningsfel när jag såg filmen. Språkbruket håller lite varierande klass, men överlag är översättningen hyfsad om än inte perfekt. Vem som stått för textningen vet jag inte - såvitt jag kunnat uppfatta står det inte utsatt under filmen.

Filmens DVD-utgåva börjar med språkval, och leder sedan till huvudmenyn. Menyn är mörk och datoranimerad - den är hyfsat snygg, men det känns lite väl segt i och med att man inte kan hoppa förbi det animerade och inte kan börja välja på en gång. Menyerna är också på engelska oavsett vilket språk man valt, och språkvalet i början syftar alltså enbart på vilket ljud- och textningsspår som är påslaget som standard. Filmen är i anamorfisk Widescreen med formatet 2,35:1, vilket känns något störande för oss med 4:3-TV-apparater, då det innebär att de svarta fälten tar upp mer plats i TV-rutan än själva filmen.

Extramaterialet består främst av fyra kortare s.k. featurettes på några minuter vardera, som tar upp olika aspekter av produktionen av filmen. Någon djupare bakom kulisserna-dokumentär finns dock inte, utan särskilt en del av de här kortare filmerna tar inte upp alltför intressanta saker. Utöver det finns också några bortklippta scener, som vi dock inte får något sammanhang om vart de skulle komma med eller varför de klippts bort, vilket hade varit önskvärt. Till sist finns också en ursprunglig amerikansk biotrailer för samma film, något jag personligen aldrig förstått vitsen med att ha med... Allt extramaterial har svensk text, vilket är ett stort plus. Sammanfattningsvis känns DVD:n som hyfsat komplett, men skulle ha vunnit på lite mer djupgående bakom kulisserna-program. Dessutom saknar jag kommentatorspår av någon inblandad (regissör, producent eller manusförfattare), som hade varit intressant.

Recensionen skriven: 23 juni 2004
Senast uppdaterad: 23 juni 2004

Recensionen har lästs 3703 gånger av 2003 personer, sedan den 5 december 2007