Lauren - Caitlin Fitzgerald Harley - John Krasinski
Gabby - Zoe Kazan Luke - Hunter Parrish
Joanne - Mary Kay Place Trisha - Rita Wilson
Sally - Nora Dunn Peter - Robert Curtis Brown
Pedro - Emjay Anthony Ted - Bruce Altman
Dr. Allen - Peter Mackenzie Dr. Moss - James Patrick Stuart

Den amerikanska filmproducenten, regissören och manusförfattaren Nancy Meyers blev för de flesta känd på allvar genom regidebuten, nyfilmatiseringen av Disneys Föräldrafällan, efter att före det "bara" skrivit manus och producerat. Därefter har hon i huvudsak koncentrerat sig på romantiska dramakomedier, med filmer som Vad kvinnor vill ha, Galen i kärlek och nu senast The Holiday. När hon nu återkommer med sin första film på tre års tid ä'r det återigen med sin favoritgenre, romantiska komedier, fast den här gången ur ett äldre perspektiv än vanligt. I centrum står den frånskilda kvinnan Jane, som börjar närma sig 60 år gammal och äger ett konditori. Hon börjar känna sig ensam när alla hennes tre barn nu flyttat hemifrån. Det var 10 år sedan hon och barnens pappa Jake skildes, och han är numera omgift med en kvinna runt hälften så gammal som honom själv och har en son med henne. När Jane inleder en renovering av sitt hus kommer hon i kontakt med arkitekten Adam, och de börjar umgås alltmer. Men när Jane reser till hennes son Lukes högskoleavslutning tvingas hon och exmannen Jake att återigen umgås med varandra, och på hotellet där båda bor kommer de i kontakt. Det slutar inte bättre än att hon och Jake hamnar i säng med varandra, trots att han fortfarande är gift med Agness. När Jane och Jake ligger med varann alltfler gånger vet hon inte längre vad hon ska ta sig till, samtidigt som hon fortsätter att umgås med Adam.

Det är knappast en överraskning att de flesta romantiska komedier handlar om relativt unga personer, och "mogna" sådana filmer brukar ofta lysa med sin frånvaro. Därför är det en trevlig överraskning med filmer som tar nya grepp, och nästan uteslutande handlar om lite äldre par som närmar sig 60-årsåldern. Sådana filmer ser vi inte alltför mycket av, så det är ett välkommet initiativ. I övrigt är det dock inte alltför mycket nytt som It's Complicated har att komma med. Det är ett välbekant tema, och här är det återigen den klassiska sortens triangeldrama som många romantiska filmer innehåller. Det är visserligen inte så jättevanligt att ena parten i ett triangeldrama är en exman, men i övrigt känner man tydligt igen upplägget och temat; om än med äldre personer än normalt. Ändå lyckas dock filmen att behålla intresset vid liv, och till stor del beror det på att filmen är förhållandevis oförutsägbar. Man vill helt enkelt se vem av de två männen som Jane kommer att välja, vilket under den största delen av filmen inte alls är en självklarhet. Både Jake och Adam har blivit ganska mångbottnade och realistiska personer, och för en gångs skull har inte manusförfattaren tydligt tagit ställning till vem av de som vi ska "heja på". Därför är utgången långt ifrån given, fastän många beståndsdelar under filmens gång känns igen och det överlag inte är alltför många överraskningar. Det är också en ganska realistisk film, som till största delen känns äkta och trovärdig, även om det förekommer en del osannolika element och tillfällen då man inte riktigt förstår hur rollfigurerna resonerar.

Som komedi betraktat är jag dock inte helt nöjd med It's Complicated. Det är absolut en smårolig och underhållande film, och visst skrattade jag vid ett flertal tillfällen. Men det är långt mellan de stora skratten, och som regel går det inte längre än till småfniss och leenden. Lite mer än så brukar jag förvänta mig av komedier, och jag hade inte sagt nej till mer skratt och roliga situationer. Räddningen blir att filmen trots allt fungerar hyfsat som drama, och det är överlag en engagerande och intressant film. Det blir visserligen aldrig riktigt berörande, men det förblir fascinerande och intressant. Då kan man ha överseende med att många rollfigurer har blivit stereotypa och tämligen endimensionella, och att det är få som vi får lära känna riktigt väl utöver de tre största rollerna. Det mest påtagliga fallet är förmodligen Jakes nya fru Agness, som blivit alltför stereotyp och där vi utifrån både innehåll och kameravinklar tydligt förstår att vi ska tycka illa om henne. Sådana övertydliga metoder hade verkligen inte behövts. Dessutom hade jag gärna velat lära känna Jane och Jakes tre barn lite bättre, då det i grund och botten är intressanta karaktärer men som tyvärr blivit för endimensionella och platta. Detsamma gäller den äldsta dottern Laurens pojkvän Harley, som också är intressant men som inte fått något större djup. Ibland blir också filmen lite väl smörig och onödigt sentimental, men dessbättre tillhör det ändå undantagen. Man kan också ifrågasätta varför Jane porträtterats på ett så sympatiskt sätt, när hon trots allt inte beter sig perfekt och inleder ett förhållande med en gift man (även om det nu råkar vara hennes ex).

It's Complicated håller tyvärr en lite ojämn klass, där det bitvis blir lite halvtråkigt och segt för att vid andra tillfällen vara riktigt intressant, roligt och trevligt. Bäst är det i mitten, medan det i början och i slutet bitvis går lite på tomgång och då man kan börja tycka att de många diskussionerna och samtalen inte leder någonstans. Ibland får jag en lite "tramsig" och tjatig känsla av filmen, då inte mycket händer på ett tag. Men mellan varven är det trots allt en riktigt bra film, som både är rolig och även har ett visst djup och allvar. Filmen erbjuder snyggt foto, och ett effektivt men tämligen sedvanligt bildspråk. Skådespelarinsatserna är bra, och Meryl Streep är som vanligt utmärkt som Jane. Det jag stör mig på är att hon under stora delar av filmen haft en förkärlek att skratta högt och tydligt i tid och otid. Visst förstår jag att det är avsiktligt och i början är det charmigt, men när det börjar hända lite för ofta så blir det istället lite störande. Steve Martin gör en ovanligt bra insats som Adam, och det här kan vara hans bästa rollprestation på många år. För ovanlighetens skull gör han en nedtonad och normal roll, helt utan det överspel som han annars alltför ofta brukar ta till. Alec Baldwin gör en bra insats som Jake, men känns trots allt som det svagaste kortet av de tre huvudrollerna. Ett problem är dock att han och Meryl Streep inte har en alltför imponerande personkemi, vilket medför ett visst trovärdighetsproblem då man inte riktigt kan ta deras forna äktenskap på allvar. Personkemin med Steve Martin är bättre, men inte den heller känns 100% äkta. Caitlin Fitzgerald och Zoe Kasan är också utmärkta som de båda döttrarna Lauren och Gabby, och John Krasinski är mycket bra som Laurens fästman Harley. Jag är inte riktigt lika förtjust i Hunter Parrish som sonen Luke, som visserligen gör en fullt godkänd rolltolkning men periodvis känns en smula stel och opersonlig. I övrigt är det bra skådespelare, där de allra flesta spelar övertygande och trovärdigt.

Sammanfattningsvis är It's Complicated en lite ojämn men ändå underhållande och smårolig film. Den erbjuder ett visst djup och mångbottnade huvudroller, och då kan jag leva med att det är lite långt mellan skratten ibland. Med ett jämnare och stabilare manus hade det kunnat bli en mycket bra film. Nu nöjer jag mig dock med en stark sexa i betyg, men fortfarande är det en trevlig och underhållande film som är väl värd att se. Förmodligen fungerar filmen bättre om man är äldre än undertecknad, och helst är i någorlunda samma ålder som de inblandade, så att man därmed lättare kan känna igen sig. Trots allt brukar igenkänningsmoment vara en viktig del i många komedier, och jag hade lite svårt att kunna relatera till situationen eller de inblandade. Därför är jag övertygad om att äldre personer uppskattar den mer än jag, men fortfarande hade jag trevligt under nästan hela tiden och tyckte relativt bra om filmen. Dock hade jag väntat mig mer, och It's Complicated känns spontant som en av Nancy Meyers sämre filmer - men fortfarande är det ju långt ifrån ett dåligt betyg.

Recensionen skriven: 22 januari 2010
Senast uppdaterad: 22 januari 2010

Recensionen har lästs 4073 gånger av 2295 personer, sedan den 22 januari 2010