Jack Reacher - Tom Cruise Helen Rodin - Rosamund Pike
Inspektör Emerson - David Oyelowo Åklagare Alex Rodin - Richard Jenkins
Zec - Werner Herzog Charlie - Jai Courtney
Jeb - Josh Helman Sandy - Alexia Fast
Vlad - Vladimir Sizov James Barr - Joseph Sikora
Cash - Robert Duvall Linsky - Michael Raymond-James

I Pittsburgh i den amerikanska delstaten Pennsylvania uppstår kaos när en krypskytt på långt avstånd mördar fem personer med sex skott. De fem offren ser inte ut att ha någon logisk koppling till varandra, och verkar ha valts ut av mördaren på måfå. Men det dröjer inte länge innan polisen har fått fast en misstänkt. Den f.d. militären James Barr anhålls för dåden, och både ammunition, DNA och fingeravtryck pekar mot honom. Det finns helt enkelt inte mycket till tvekan om att han är gärningsmannen, och försvarsadvokaten Helen - dotter till stadens chefsåklagare Alex Rodin - har inga högre förhoppningar än att förhindra dödsstraff. Den misstänkte är extremt fåordig, och vill inte säga annat än "Hämta Jack Reacher!". Det är dock lättare sagt än gjort, då den f.d. militärpolisen Jack Reacher helt har gått under jorden, och varken har personnummer, adress, bostadsort eller telefonnummer sedan flera år tillbaka. Polisen och åklagaren har inga realistiska chanser att kunna hitta åt Jack Reacher, men dessbättre dyker han snart upp oanmäld på polisstationen. Jack är inte särskilt angelägen om att rentvå James Barr, då han har allt annat än positiva erfarenheter av honom från den tiden då båda två tjänstgjorde i armén. Men snart inser han ändå att någonting inte alls stämmer med alla bevis mot James, och han börjar misstänka att någon satt dit honom...

Jag har visserligen bred smak vad gäller film, men en genre jag alltid haft väldigt svårt för är renodlad action. En väldigt lång actionrulle med Tom Cruise i huvudrollen (och som producent!) kändes därför inte som världens bästa förutsättningar och jag hade mina farhågor. Döm om min förvåning när Jack Reacher faktiskt visade sig vara en bra och underhållande film. Och framförallt ingen actionfilm alls, vad den än må tänkas klassas som. För om jag inte missat någonting, så är det här definitivt inte en traditionell actionfilm i ordets normala bemärkelse. Visst finns det några actionscener, men de kan nästan räknas på ena handens fingrar och till största delen är det här snarare en kriminaldramathriller. Inte direkt en traditionell deckare, men det är trots allt ett mordmysterium som ska lösas och filmen som sådan är huvudsakligen en förhållandevis stillsam dramathriller. Tyngdpunkten ligger på drama, förutom i ett fåtal spännande nyckelscener. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, och förväntar man sig en intensiv actionfilm lär man bli besviken. Men jag uppskattar det, och filmen lyckas att hålla precis lagom högt tempo så att det aldrig blir segt eller tråkigt men heller aldrig direkt hisnande.

Trots en onödigt invecklad grundstory blir det aldrig rörigt eller osammanhängande, och filmen förblir engagerande till allra största delen. Det är intressant, fängslande och bitvis även spännande. Vi får visserligen ingen alltför god inblick i Jack Reacher som person, och han förblir till stora delar ett mysterium. Men det är likväl riktigt intressant, och jag uppskattar försvarsadvokaten Helen som har blivit en mångbottnad och fascinerande rollfigur. Sidohistorien om henne och chefsåklagaren är även den fascinerande, och förhöjer helhetsintrycket. Vi får en klart godkänd inblick i rollfigurerna och premissen, och det är ett fascinerande mordfall som tas upp.

Det känns också förhållandevis trovärdigt och realistiskt, trots en ganska tillspetsad och något tillkrånglad grundstory. Här finns förvisso inget större djup och inga alltför stora överraskningar, men det är ändå fängslande och underhållande nästan hela tiden. Och jag uppskattar att fokuset ligger på kriminalfallet och rollfigurerna, hellre än på "hjärndöd" action. Trots allt måste man tänka lite grand, och till stora delar påminner det här mer om CSI än traditionella actionfilmer. Inte mig emot, och visst kan man tänka sig betydligt värre saker än långfilmslånga CSI-avsnitt med nya rollfigurer.

Problemet är bara det att manusförfattaren och regissören inte har kunnat hålla sig till en rimlig längd, utan har dragit ut filmen orimligt mycket. Filmen klockar in på 2 timmar 10 minuter, och det är väldigt länge med tanke på att storyn trots allt inte är alltför komplicerad. Till största delen hålls intresset visserligen ändå vid liv, men det förekommer några lite väl utdragna scener. Det mest påtagliga är en biljaktsscen, en av filmens fåtalet sedvanliga actionsekvenser, som dragits ut in absurdum. En enda biljakt pågår i över en kvart, och känns som en hel evighet där åtminstone jag hann tröttna efter bara någon minut. Att påstå att det blir oengagerande är bara förnamnet... Även en avslutande stridsscen, den andra stora actionsekvensen i filmen, har blivit för utdragen och hinner börja bli lite halvtråkig. Det är verkligen tråkigt att filmteamet inte kunnat korta ner filmen till en överkomlig längd, då helhetsintrycket skulle ha blivit betydligt bättre om filmen vore minst 20 minuter kortare. Slutet känns också en smula antiklimaktiskt, och man får intrycket av att manusförfattaren haft svårt att knyta ihop säcken. Kanske stämmer detta överens med boken, kanske inte.

Fotot är fullt funktionellt; varken mer eller mindre. Skådespelarinsatserna är ganska bra. Tom Cruise tillhör definitivt inte någon av mina favoritskådisar, men han gör faktiskt en ganska bra och stabil insats här som Jack Reacher. Han spelar övertygande, om än en aning anonymt. Enligt uppgift verkar han dock inte motsvara den litterära förlagans beskrivning av rollfiguren, så därför lär de som läst boken sannolikt vara mindre nöjd än undertecknad. Rosamund Pike är mycket bra som Helen, och spelar övertygande och trovärdigt. Werner Herzog är bra som skurkrollen Zec, och Alexia Fast är utmärkt som Sandy. Övriga skådespelarprestationer är stabila och fullt godtagbara, men sticker inte ut som något utöver det vanliga.

Jag har inte läst någon av böckerna i serien, men blev positivt överraskad av filmen Jack Reacher - något som dock åtminstone delvis beror på mina ganska låga förväntningar. Filmen är underhållande och intressant, med både spänning och en del humor. Det är förvisso inte alltför djupsint, men det förblir engagerande nästan hela tiden; åtminstone med undantag av de fåtalet mer traditionella actionscener. För trots benämningen är det här huvudsakligen ett ganska stillsamt kriminaldrama, med viss action och vissa thrillerinslag. Förväntar man sig en intensiv action, kanske åt samma håll som Bourne-filmerna eller Mission Impossible, lär man bli besviken. Men för mig som aldrig tyckt om action är det här en bra balansgång, och det är helt enkelt en trevlig och hyfsat spännande film; om än utan något alltför högt tempo. Alltför minnesvärt är det kanske inte, men det är fullt sevärt och duger mer än väl som underhållning för stunden. Filmen förtjänar en svag sjua i betyg, och betyget skulle ha blivit högre om inte den alltför utdragna biljakten dragit ner helhetsintrycket.

Recensionen skriven: 3 januari 2013
Senast uppdaterad: 4 januari 2013

Recensionen har lästs 4742 gånger av 2780 personer, sedan den 3 januari 2013