Thomas Harper - Kevin Costner Viktor Cherevin - Kenneth Branagh
Constantin - Lenn Kudrjawizki Aleksandr Borovsky - Alec Utgoff
Katya - Elena Velikanova Dimitri Lemkov - Peter Andersson
Embee Deng - Nonso Anozie Teddy Hefferman - Seth Ayott
Amy Chang - Gemma Chan Rob Behringer - Colm Feore
Dixon Lewis - David Paymer Sergey Dostal - David Hayman

Efter terrorattentaten den 11 september tar ekonomistundenten Jack Ryan värvning i den amerikanska marinkåren, men efter en helikopterattack i Afghanistan blir han svårt skadad. Med lite hjälp av sjukgymnasten Cathy, som han snabbt blir förälskad i, kommer han på fötter igen. Han blir då kontaktad av Harper, som övertalar honom att i hemlighet börja jobba för CIA. De behöver nämligen ett ekonomiskt snille som Jack, som kan jobba på Wall Street under täckmantel för att där hålla ögonen öppna på misstänkta ekonomiska handlingar som kan tyda på kommande terrorattentat - trots allt görs de flesta terrorangrepp med delvis ekonomiska motiv, varför CIA anser att en tillräckligt matematiskt kunnig person ska kunna se när det vankas nya angrepp mot USA. 10 år senare är Ryan en höjdare på Wall Street, och rapporterar fortfarande allt han hittar till sina kontaktpersoner på CIA. Då hittar han misstänkta transaktioner från Ryssland, som han misstänker tyder på att ryssar planerar ett terroristattentat mot USA. Då ingen annan är tillräckligt matematiskt kunnig övertalar CIA Jack att resa till Ryssland, och försöka nästla sig in hos USA:s ekonomiska kontaktperson där; Viktor Cherevin. Men det är långt ifrån riskfritt...

Jag har tyvärr inte läst någon av Tom Clancys böcker och heller inte sett någon av de tidigare filmerna med Jack Ryan, och har därför inget att jämföra med. Dessbättre är det dock inte nödvändigt, då Jack Ryan: Shadow Recruit så att säga börjar om på ny kula. Rollfiguren presenteras på nytt, och filmen förutsätter inte att man har några tidigare kunskaper. Det är snyggt hanterat och det uppskattar jag, efter alltför många filmer som förutsätter att man sett flera år gamla filmer. Särskilt originell är filmen inte, men jag uppskattar den lite ovanliga vinklingen att fokusera på de ekonomiska aspekterna av terrorattentat. Filmen lyckas också med konststycket att förklara alla ekonomiska begrepp på ett sådant sätt att t.o.m. jag - som långt ifrån är något ekonomiskt snille - faktiskt förstår allt. Förutom det är det dock en tämligen traditionell actionthriller, och upplägget som sådant är inte särskilt nyskapande. Men det är ändå en förhållandevis lyckad och bra film, som underhåller och har en intressant story.

Filmen har också ett föredömligt tempo och en bra intensitet, där det händer något hela tiden. Till allra största delen är det också riktigt spännande, då man sitter som på nålar under långa partier. Därför får man trots allt vara ganska nöjd, fastän det inte är någon jättedjup film som erbjuds. Vi får lära känna Jack Ryan på ett ganska bra sätt, och han förblir mångbottnad. Även Cathy hinner få några nyanser, fast överlag är det långt ifrån någon imponerande kvinnosyn som erbjuds, och hon förblir lite väl passiv för min smak. Övriga rollfigurer förblir tämligen endimensionella, fast å andra sidan brukar det ju vara mer regel än undantag vid actionfilmer.

Väldigt länge är det ändå riktigt underhållande och intensivt, men allt eftersom filmen fortlöper blir bristerna mer tydliga. Det uppstår ett flertal logiska luckor och trovärdighetsproblem, och en del av storyn känns lite väl långsökt. Medan det är tillräckligt spännande och fartfyllt hinner man inte tänka mycket på de logiska luckorna, då man helt enkelt måste koncentrera sig på att hänga med i filmen, men under mer stillsamma scener blir bristerna allt tydligare. Under den sista halvtimmen blir det också lite för många renodlade actionsekvenser av typen "alla skjuter mot alla", som alltid känns mer eller mindre oengagerande. Saken blir heller inte bättre av att actionscenerna filmats med så fruktansvärt skakig handkamera att man både blir yr och får väldigt svårt att faktiskt se vad som händer. Jag har svårt att se varför man vid en film som denna ska behöva ta till skakig handkamera vid actionscenerna, när de mer stillsamma scenerna har en stabil kamera.

Skådespelarinsatserna är bra. Chris Pine gör en stabil och trovärdig rollprestation i huvudrollen, och är bra fastän han inte uppnår några nya höjder. Keira Knightley är mycket bra som Cathy, och gör en stark och imponerande rolltolkning med enkla medel, och helt befriat från både överspel och konstlade manér. Det var faktiskt länge sedan jag såg Keira så här bra, men tyvärr får hon inte alltför mycket att arbeta med då hennes rollfigur blivit lite väl passiv. Kevin Costner är bra som Harper, och gör en stabil och solid prestation; fast han får inte heller så mycket att jobba med.

Jack Ryan: Shadow Recruit är en bra och spännande film, som har ett föredömligt tempo och ett intressant om än måttligt originellt upplägg. Den första dryga timmen är det riktigt bra och spännande, men mot slutet uppstår allt fler logiska luckor och en lite väl stor förtjusning på snabba actionscener där man knappt hinner se vad som händer; än mindre bry sig. Det drar ner helhetsintrycket en del, men det är ändå en ganska lyckad film som är väl värd att se om man tycker om genren; fast å andra sidan inte tillräckligt märkvärdigt för att jag ska tycka det nödvändigt att kosta på biobiljetter - om man inte älskar att gå på bio kan man lika gärna vänta tills filmen släpps på DVD och Blu-Ray. Mitt betyg stannar på en svag sjua, men om det inte vore för den svagare sista halvtimmen hade betyget sannolikt blivit högre.

Recensionen skriven: 16 januari 2014
Senast uppdaterad: 17 januari 2014

Recensionen har lästs 3369 gånger av 1891 personer, sedan den 16 januari 2014