Johnny English - Rowan Atkinson Agent Tucker - Daniel Kaluuya
MI7-chef Pamela Thornton - Gillian Anderson Kate Sumner - Rosamund Pike
Simon Ambrose - Dominic West Agent Titus Fisher - Richard Schiff
Patch Quartermain - Tim McInnerny Agent 2 - Ian Shaw
Premiärministern - Stephen Campbell Moore Alexandra - Tasha de Vasconcelos
Mördarstäderskan - Pik Sen Lim Madeleine - Joséphine de La Baume

Den brittiska komikern Rowan Atkinson har främst blivit känd för bl.a. Mr. Bean och Svarte Orm, och spelade 2003 huvudrollen i actionkomedin Johnny English som var avsett som en slags parodi på James Bond och andra moderna spionthrillers. Trots relativt dålig kritik blev filmen en stor publikframgång i framförallt hemlandet Storbritannien, och åtta år senare är nu tiden mogen för en uppföljare. I Johnny English Reborn är det den halvkända brittiska regissören och skådespelaren Oliver Parker som står för regi, och Rowan har själv producerat.

Johnny English var en gång i tiden en någorlunda framgångsrik men måttligt omtyckt agent inom den brittiska underrättelsetjänsten MI7. Efter en liten incident för fem år sedan, då en minister blev mördad p.g.a. av Johnny misskötte sitt jobb, blev han avskedad och har på senare tid bott i ett munkkloster i Tibet för att utveckla sina sinnen. Men när hans gamla chefer på MI7 får veta att det planeras ett lönnmord på Kinas premiärminister tvingas de ytterst motvilligt att återinsätta Johnny i tjänst. Den nya underrättelsechefen Pamela Thornton, som försökt att göra myndigheten mer seriös, vill ogärna arbeta med honom; men när MI7s informatörer inte vill arbeta med någon annan än Johnny har hon inget val. Agent Tucker blir tilldelad att assistera Johnny, men fallet blir snart invecklat när det står klart att en mullvad inom självaste MI7 kan vara inblandat i attentatet...

Jag har tyvärr ännu inte sett originalfilmen från 2003, vilket förstås är en nackdel och gör att jag inte har något att jämföra med. Dessbättre har Johnny English Reborn dock en ny handling, och kräver inte att man sett den förra filmen, även fast det säkerligen är en fördel. Att parodiera typiska spionfilmer i allmänhet och James Bond i synnerhet är ingen dum idé, och grundstoryn känns hyfsat genomarbetad. Alltför originellt är det dock inte, och de allra flesta beståndsdelar har de flesta av oss sett fler gånger än vi kan räkna till i olika sammanhang. Men trots en del återanvända skämt och storylines är det en ganska underhållande och trevlig film.

Som komedi betraktat fungerar filmen dock lite si och så. Visst är det småroligt ganska ofta och vid några tillfällen skrattade jag högt. Men någon stor skrattfest blir det aldrig, och letar man efter en rolig komedi finns det betydligt bättre exempel. Det blir lite för mycket slapstick-komik och en del "kiss och bajs"-humor. En del skämt återanvänds också lite för ofta - det som är roligt första gången blir helt enkelt inte lika roligt när samma situation uppstår för tredje gången; det gäller inte minst sidohistorien om en äldre städtant. En del av humorn anser jag vara närmast osmakliga, och dessutom är det nästan uteslutande enkel humor helt utan djup eller intelligens. Men komedier kan förstås fungera bra även om det inte finns mer sofistikerad humor, och ibland blir det ändå ganska roligt. Men en del av den här gammaldags brittiska humorn har jag lite svårt för, och mycket känns som upprepningar från Mr. Bean och liknande. Tycker man om den sortens humor har man säkerligen roligt åt Johnny English bitvis sanslösa eskapader också, men jag känner mig lite kluven till det. Filmen har dock ett föredömligt tempo, och överlag är det ändå trevligt med skaplig spänning, en intressant story och en färgstark personlighet hos Johnny.

Det stora problemet med Johnny English Reborn gäller ändå Johnny English som person. Ibland beter han sig fruktansvärt korkat, och jag har lite svårt för när humor ska åstadkommas enbart genom att driva med en person. Han beter sig ofta allt annat än logiskt, och även om han menar väl så blir det ändå svårt att kunna sympatisera med honom. Självklart förstår jag att det här är fullt avsiktligt, och den här parodiska överdrivna stilen har absolut sina poänger. Men det blir lite för mycket av det goda, och det som är roligt i små doser blir inte lika roligt efter en längre tid. Filmen hade därför vunnit på att tona ner Johnnys karaktärsdrag under en del scener, så att han blir en liten aning mer mänsklig.

Filmen känns ibland också lite schizofren, då manusförfattarna inte verkar ha kunnat bestämma sig för vilken slags film det ska vara. Framförallt är Johnny English oerhört ojämn i sin framtoning. Ibland beter han sig ganska smart, och man får se att han faktiskt kan tänka och vet han han sysslar med. Men mellan varven blir han så oerhört korkad och dum så att hälften vore nog, och missar dessutom de mest övertydliga ledtrådar. Vid vissa tillfällen bör det stå klart för varenda människa i världen vem gärningsmannen är, men tydligen inte just för Johnny. Det känns lite egendomligt, och jag vet inte riktigt vad tanken är när någon skiftar personlighet så kraftigt - kanske Johnny ska föreställa vara schizofren och ha två personligheter...? Förmodligen inte, men det är i alla fall intrycket man ibland får. Därmed byter filmen ibland också genre, och medan det ibland är en renodlad parodisk komedi så blir det mellan varven istället en halvseriös actionthriller med småroliga inslag. Det gör att Johnny English Reborn inte fungerar till 100% som vare sig komedi eller actionfilm, trots att det mesta är gjort med glimten i ögat. Det är också väldigt förutsägbart, och utgången liksom de flesta händelser efter vägen behöver man knappast vara ett geni för att lista ut; det räcker att ha aningen högre intelligens än Johnny...

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men allt annat än originellt bildspråk. Det finns också ganska bra musik, och klippningen är lyckad. Skådespelarinsatserna är helt okej, men till största delen bygger hela filmen just på Rowan Atkinson. Jag har alltid haft ganska svårt för honom, men han fungerar faktiskt ganska bra i den här rollen och gör en ganska fin insats; om än med en del överspel. Tyvärr får resten av ensemblen inte mycket att arbeta med, då de flesta känns som mer eller mindre ovidkommande biroller. Daniel Kaluuya är bra som hans "sidekick" agent Tucker, och gör en hedervärd insats helt utan överspel. Rosamund Pike är också bra som kärleksintresset Kate, även om hon tyvärr inte får så jättemycket att arbeta med här. Jag blev däremot lite besviken på Gillian Anderson som chefen Pamela, som gör en ovanligt blek insats och brukar göra mycket bättre ifrån sig än så här. Hon spelar visserligen ganska bra, men lyckas inte att uppvisa någon som helst personlighet och känns oväntat lättförglömlig.

Det är välbehövligt att parodiera James Bond och andra liknande spionfilmer; i synnerhet nyare filmers besatthet vid "tuffa" prylar, och de poängerna fungerar riktigt väl i Johnny English Reborn. Bitvis är det ganska roligt, och det märks att det funnits tankar bakom mycket. Men genom en alltför ojämn personlighet och ett manus som inte riktigt vet vilken genre det ska tillhöra, så fungerar filmen inte lika väl som det hade kunnat göra. Därför blir filmen relativt lättförglömlig, men som underhållning för stunden duger det ändå ganska väl och Johnny English är en intressant personlighet. Dock känns filmen lite för lång, och vid några tillfällen blir det oengagerande. Mitt betyg stannar på en svag sexa, men i ärlighetens namn tillhör det här inte riktigt min genre och om man uppskattar klassisk brittisk humor tycker man förmodligen bättre om filmen än vad jag gjorde.

Recensionen skriven: 6 oktober 2011
Senast uppdaterad: 7 oktober 2011

Recensionen har lästs 3527 gånger av 2006 personer, sedan den 6 oktober 2011